۰ نفر
۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴
صنایع غذایی> بعد از آنکه روغنکشی دانه آفتابگردان در ماه سپتامبر کاهش داشت دوباره در ماه اکتبر و نوامبر شاهد افزایش میزان آن بوده ایم، بخصوص در مناطق کشورهای حوزه دریای سیاه که میزان آن در سال 2015 رقم قابل توجهی است.

بعد از آنکه روغنکشی دانه آفتابگردان در ماه سپتامبر کاهش داشت دوباره در ماه اکتبر و نوامبر شاهد افزایش میزان آن بوده ایم، بخصوص در مناطق کشورهای حوزه دریای سیاه که میزان آن در سال 2015 رقم قابل توجهی است. تخمین زده می شود از اکتبر تا دسامبر 2015 میزان روغنکشی دانه آفتابگردان در این حوزه به بیشترین میزانی که تاکنون ثبت شد 6.3 میلیون تن رسد.

در همین بازه زمانی فرآوری دانه آفتابگردان در سایر نقاط جهان با کاهش 0.4 میلیون تنی نسبت به سال گذشته همراه بود. بیشترین کاهش در کشورهای اروپایی، آفریقای جنوبی، پاکستان و ترکیه بود. بطوریکه افزایش میزان فرآوری در آمریکا و آرژانتین نتوانست این کاهش را جبران نماید.

به نظر می رسد میزان روغنکشی دانه آفتابگردان در سه ماه پایانی سال میلادی به 10.6 میلیون تن برسد، این میزان از مجموع ماه های جولای، آگوست و سپتامبر که 6.7 میلیون تن بود به مراتب بیشتر است. البته میزان 10.6 میلیون تن 0.2 میلیون تن کمتر از تخمین های زده شده اویل ورد در ماه اکتبر می باشد که این امر به دلیل کاهش میزان چشم انداز روغنکشی اروپا و آرژانیتن و پاکستان است.

این افت بیشتر به دلیل کاهش واردات دانه آفتابگردان از کشورهای حوزه دریای سیاه و رومانی می باشد.

به نظر نمی رسد پاکستان محموله دانه آفتابگردان دیگری را در سه ماه پایانی سال میلادی وارد کند. همچنین میزان روغنکشی آرژانتین به مراتب به میزان برداشت محصول دانه آفتابگردان این کشور بستگی دارد. اروپا در سال 2015 نیز با کاهش تولید دانه آفتابگردان روبرو شد، بنا به گزارش های رسیده از وزارت کشاورزی فرانسه، تولید دانه آفتابگردان در این کشور با 22 درصد کاهش به 1.23 میلیون تن رسید.



این میزان افت موجب کاهش تولید اروپا خواهد شد به طوری که میزان تولید دانه آفتابگردان در اروپا به 7.76 میلیون تن خواهد رسید کمترین میزان طی سه سال اخیر است و 13 درصد کاهش نسبت به سال گذشته دارد.

همچنین در کشورهای حوزه بالکان و اسپانیا نیز شاهد افت تولید دانه آفتابگردان بوده ایم.

تخمین زده می شود از آگوست 2015 تا جولای 2016 روغنکشی دانه آفتابگردان در اروپا با 0.7 میلیون تن کاهش به 6.9 میلیون تن برسد که این امر موجب کاهش در عرضه روغن و کنجاله آفتابگردان اروپا می شود که به دنبال آن واردات روغن و کنجاله آفتابگردان اروپا رو به افزایش خواهد یافت.

صادرات دانه آفتابگردان از بلغارستان و رومانی به کشورهای غیر اروپایی نیز به 350 هزار تن که کمترین میزان طی 7 سال اخیر است رسید، حال آنکه در سال گذشته در همین بازه زمانی این میزان 525 هزار تن بود که به طبع این کاهش موجب افزایش بهای دانه آفتابگردان طی 12-10 هفته آینده خواهد شد.

شرایط تولید دانه آفتابگردان در دو کشور روسیه و اوکراین

تا 19 نوامبر اوکراین و روسیه که به عنوان بزرگترین تولید کننده دانه آفتابگردان در جهان شناخت می شوند برداشت محصول خود را تقریباً (97-96 درصد از کل مساحت زیر کشت) به اتمام رسانده اند و تولید این کشور در مجموع به 20.5 ملیون تن رسید. میزان بهره وری در اراضی این دو کشور نیز نسبت به سال گذشته رشد داشت.

میزان تولید آفتابگردان اوکراین با 0.2 میلیون تن افزایش نسبت به برآوردهای اولیه به 11.2 میلیون تن خواهد رسید. این میزان از 10.0 میلیون تن و 10.9 میلیون تن سال های 2014 و 2013 به مراتب بیشتر است. در پی این افزایش تولید ما در سال 16-2015 شاهد افزایش میزان روغنکشی اوکراین به میزان 10.9 میلیون تن خواهیم بود که به دنبال آن تولید روغن و کنجاله آفتابگردان اوکراین نیز افزایش خواهد داشت.

طبق برآوردهای انجام شده در سال 2015 تولید دانه آفتابگردان روسیه به 9.6 میلیون تن خواهد رسید. این میزان نسبت به سال گذشته (که 9.1 میلیون تن بود) افزایش و نسبت به دو سال گذشته (که 10.2 میلیون تن بود) کاهش داشت. این میزان از تولید باز هم بیشتر خواهد شد چرا که تا 19 نوامبر هنوز 7-6 درصد از مناطق زیر کشت دانه آفتابگردان در ناحیه ولگا برداشت نشده است.



منبع:سایت انجمن روغن

کد خبر a38aea20f9ca42789ba69cdbba8067c0

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =