صنایع غذایی> دبیر انجمن نان‌های ماشینی و صنعتی گفت: با توجه به خطرناک بودن مصرف جوهرقند، این ماده نباید در پخت نان استفاده شود و اگر نان اصولی پخته شود نیازی به استفاده از جوش شیرین و جوهر قند نیست.

علیرضا مروت‌پور با اشاره به اینکه جوهر قند ماده‌ جایگزین جوش شیرین در پخت نان است، اظهار کرد: در بخش نان‌های صنعتی در صورتی که نان حجیم و غیرحجیم اصولی تولید شود نیازی به استفاده از جوش شیرین نیست و شاید عنوان «بدون جوش شیرین» روی بسته‌بندی نان‌های فانتزی جنبه تبلیغاتی دارد، اما در بخش تولید نان‌های سنتی نیاز به فرهنگ‌سازی توسط دولت است، چراکه شاید نانوایان اطلاعی از مضرات جوهر قند نداشته باشند.

وی با تاکید بر این‌که ضرر جوهر قند به کرات بیش از جوش شیرین است، گفت: جوهر قند زمانی برای سفید‌ کردن قند استفاده می‌شد اما مدت‌هاست که استفاده از آن ممنوع شده است، چراکه ماده بسیار خطرناکی محسوب می‌شود. شاید نانواهایی که از این ماده استفاده می‌کنند اطلاعی از زیان آن ندارند و تنها به این می‌اندیشند که استفاده از جوهر قند باعث بهبود کیفیت نان و کاهش مدت زمان تولید می‌شود.

عضو هیات مدیره کانون صنایع غذایی با اشاره به این‌که تاکنون مشاهده نشده که در تولید نان‌های حجیم و غیرحجیم از جوهر قند استفاده شود، اظهار کرد: با این وجود، دامنه تولید این نان بسیار گسترده است و در نهایت در حوزه تولید نان‌های صنعتی و سنتی سازمان استاندارد است که اطلاعات جامعی دارد.

مروت‌پور خاطر نشان کرد: موضوع استفاده از جوهر قند بسیار مهم بوده و نیاز است دولت مانند روغن پالم مردم را در جریان بگذارد.

وی در مورد سلامت نان‌های حجیم و غیرحجیم اظهار کرد: یکسری از واحد‌ها زیر نظر اداره بهداشت و سازمان استاندارد فعالیت می‌کنند و تولید با نظارت مسئول فنی صورت می‌گیرد، لذا نان‌هایی که دارای برند هستند از کیفیت بهتری برخوردارند.

دبیر انجمن نان‌های ماشینی و صنعتی با اشاره به این‌که در حال حاضر تعداد برندهایی که نان را به صورت اصولی و درست تولید و عرضه می‌کنند، انگشت‌شمارند، گفت: تخلفاتی همچون به کارگیری جوهر قند در نان در این کارخانه‌ها که زیر نظر وزارت بهداشت به صورت انبوه تولید دارند معمولا صورت نمی‌گیرد.

مروت‌پور افزود: پیش از انقلاب طرح تولید نان با ارزش بالا در کشور تدوین شد اما ذائقه مردم، شرایط اقلیمی، نوع غذایی در کشور به گونه‌ای است که مردم کمتر از نان‌های حجیم استفاده می‌کنند، لذا در این حوزه نیاز به فرهنگ‌سازی وجود دارد تا مشخص شود چه تفاوتی میان نان باکیفیت و نان شکم‌پرکن است.

دبیر انجمن نان‌های ماشینی و صنعتی با اشاره به این‌که نان‌های حجیم و غیرحجیم با حرارت غیرمستقیم پخته می‌شوند، گفت:‌ در این نوع نان حتما تخمیر باید صورت گیرد در حالی که مشاهده می‌شود امروزه برای پخت نان سنتی به جای تخمیر کامل از جوش شیرین استفاده می‌ شود تا خمیر عمل آید.

مروت‌پور اظهار کرد: 45 درصد از بیماری‌های گوارشی مربوط به استفاده از نان‌های غیراستاندارد است؛ به گونه‌ای که در پخت نان از موادی چون جوش شیرین و غیره استفاده می‌شود.

منبع:ایسنا
کد خبر a3d64ce9c95942519064af67e3ee7472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =