کشاورزی> کشاورزان با زحمات بسیار فراوان و کار و تلاش طاقت‌فرسا در مزارع و باغ‌ها اقدام به تولید محصول می‌کنند ولی سود آن به جیب دلالان می‌رود و دلیل این است که دچار سوءمدیریت در تنظیم بازار محصولات کشاورزی هستیم.

استان مازندران دارای باغ‌های فراوان مرکبات از انواع پرتقال، نارنگی، تامسون و سایر محصولات مرکبات است که در این بین انواع پرتقال و نارنگی به وفور یافت می‌شود و تقاضا در این بخش بیشتر از تقاضا برای سایر بخش‌هاست و در حال حاضر فصل برداشت نارنگی است.

در حالی‌که چوب حراج در باغ‌های مرکبات زده شده و باغ‌داران حتی به زحمت محصول خود را با قیمت 900 تومان به فروش می‌رسانند این در حالی‌ است که نارنگی در پایتخت به قیمتی گزاف حتی تا 12 هزار تومان به فروش می‌رسد.

حتی برخی از باغداران با توجه به پایین بودن قیمت، اشتیاقی برای برداشت محصول ندارند، محصولی را که یک‌سال در انتظار آن بودند تا بتوانند معاش خانواده خود را تأمین کنند با توجه به این مسائل باغداران هم صادر کردن مرکبات را به وارد کردن به بازارهای خود ترجیح می‌دهند.

در حالی‌که باغداران نمی‌توانند در این بازار به دست‌مزد واقعی خود برسند دلالان با جیب‌های پر سودها را از خود می‌کنند و می‌بینیم عده‌ای به راحتی بازار را در دست گرفته و همه سودها را از آن خود می‌کنند.

*گلایه باغداران از قیمت بسیار پایین مرکبات

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: قیمت نارنگی در بازار سایر استان‌ها حدود 4 تا 5 هزار تومان است بالاترین قیمت 5 هزار و 500 تومان بوده است.

محمدرضا شعبانی ادامه داد: توزیع نارنگی با قیمت 12 هزار تومان در استان صحت ندارد بلکه بهترین نارنگی با قیمت حدود 4 هزار تومان به فروش می‌رسد.

دست‌رنج کشاورزان با قیمت قابل صرفه در بازار عرضه شود

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: این موضوع از مشکلاتی است که در کشور وجود دارد و ما تاکنون نتوانسته‌ایم سیستمی را طراحی کنیم که دست‌رنج کشاورزان به‌صورت مستقیم در اختیار مصرف‌کنندگان قرار بگیرد و بیشترین مشکل به بحث واسطه‌گری برمی‌گردد.

ولی‌الله نانواکناری با بیان اینکه امروز کشاورزان منطقه بسیار نگران و ناراحت هستند و از قیمت بسیار پایین مرکبات گلایه دارند، افزود: انتظار داریم ظرفیتی ایجاد شود تا دست‌رنج کشاورزان با قیمت قابل صرفه در بازار عرضه شود تا تولیدکنندگان بتوانند با دل‌گرمی به امر تولید در آینده ورود پیدا کند.

وی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر کشاورزان با توجه به هزینه‌ها و گرانی دارد متضرر می‌شود.

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس تصریح کرد: نگاه ما این است که تولید مرکبات در کشور نیاز جامعه را برآورده می‌کند و نیاز به صادرات است به‌ویژه اگر مازندران این امر محقق شود می‌تواند قیمت مناسبی را برای کشاورز ایجاد کرد و هم برای کشاورزان ارزآوری به همراه دارد.

*سوءمدیریت تاریخی در تنظیم بازار محصولات کشاورزی

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی نیز در این‌باره اظهار کرد: تشکل‌های بخش خصوصی، شبکه‌های سازمان تعاون روستایی و سیستم‌های تنظیم بازار در داخل کشور نامناسب است.

علی محمد شاعری با اشاره به اینکه در سایر محصولات کشاورزی ما همین مشکل وجود دارد، بیان کرد: کشاورزان زحمات بسیار فراوان و کار و تلاش طاقت‌فرسا در مزارع و باغ‌ها اقدام به تولید محصول با قیمت بسیار پایین می‌کنند ولی سود آن به جیب دلالان و واسطه‌ها می‌رود دلیل این است در مدیریت تنظیم بازار خوب عمل شد و دچار سوءمدیریت تاریخی در تنظیم بازار محصولات کشاورزی هستیم.

وی با اعلام اینکه در بخش سایر محصولات کشاورزی نیز سوءمدیریت در بازار به تولیدات کشاورزی ضربه وارد می‌کند، گفت: وظیفه تنظیم بازار به عهده وزارت جهاد کشاورزی است که در این بخش خوب عمل نکرد با وجود اینکه در بخش تولید کشاورزان موفقیت‌های زیادی در سال‌های اخیر به دست آوردند.

به گزارش فارس، باید کشاورزان و باغداران از تولید محصولات کشاورزی دل‌گرم و امیدوار باشند نه اینکه هر بار از روز گذشته از تولید دلسردتر شدند.

منبع:فارس
کد خبر a4c2e90d73184a688b0327f94aa0dcb7

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =