مواد غذایی> معاون وزیر جهاد کشاورزی از بلاتکلیفی تأمین اعتبار برای شیر مدارس در بودجه سال ۹۶، ابراز نگرانی کرد.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی امروز با اعلام این خبر گفت: متأسفانه هنوز برای شیر مدارس در بودجه سال ۹۶، بودجه‌ای تعیین نشده و این مسئله کماکان بلاتکلیف است.

حسن رکنی با اشاره به اینکه توزیع شیر در مدارس، یکی از کارهای بسیار مؤثر در تاأمین نیاز غذایی دانش‌آموزان تلقی می‌شود، افزود: اگر بخشی از محصول ارزشمندی که دامداران تولید می‌کنند، سهم مدارس شود، از سویی دانش‌آموزان با فرهنگ مصرف شیر عجین می‌شوند و از سوی دیگر پرداخت مطالبات آنها نیز شکل شفاف و هدفمند و راحت‌تری خواهد گرفت و اقتصاد این قشر شریف، تا حدودی روند مثبت به خود می‌گیرد.

به گفته وی، در حقیقت این عمل، مانند تیری است که دو نشان را هدف گرفته؛ زیرا هم سلامت نسل آینده را در بر دارد و هم چرخ اقتصاد دامداران را به حرکت وامی‌دارد؛ بنابراین امید می‌رود که دولت این موضوع را در اولویت برنامه‌هایش قرار داده و هرچه سریع‌تر بودجه مورد نیاز را برای عملیاتی شدن ابلاغ کند.

رکنی بیان کرد: سال گذشته هزینه این طرح، تنها ۴۰۰ میلیارد تومان تعیین شد که هنوز مقداری از مطالبات کارخانه‌ها پرداخت نشده است. البته به‌نظر می‌رسد برای سال آتی نیز همین مقدار بودجه کفایت کند، اما باید پرداخت آن را در اولویت قرار داد تا استمرار این عمل، تضمین شود.

مشوق صادراتی لبنیات

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام درباره مشوق صادراتی عنوان کرد: اگرچه هنوز مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان برای صادرات لبنیات تأمین نشده، اما این موضوع همچنان جزو اولویت برنامه‌ها است.

وی معتقد است: برای ایجاد تعادل در بازار لبنیات، حمایت از تولید و منطقی بودن عرضه و تقاضا بسیار ضروری است که مبلغ تعیین‌شده در اختیار بخش قرار گرفته و بیش از این در پرداخت آن تعلل صورت نگیرد.

کشت فراسرزمینی علوفه

رکنی با اشاره به رونق کشت فراسرزمینی ادامه داد: بسیاری از افراد برای این منظور به‌ویژه تأمین علوفه دامی، به وزارتخانه مراجعه و درخواست مجوز می‌کنند که خوشبختانه این موضوع را می‌توان یک سرمایه‌گذاری مطلوب قلمداد کرد؛ زیرا برخی کشورها با توجه به اقلیم خوب و بارندگی قابل توجهی که دارند، هزینه تولید پایین‌تری نسبت به کشت در داخل کشور، به کشاورز تحمیل می‌کنند.

وی تأکید کرد: به‌عنوان مثال، یک دامدار بزرگ خراسان رضوی در یکی از کشورهای همسایه، ۱۴ هزار هکتار زمین را برای علوفه تحت کشت برده که بیشتر تولیدات خود را به داخل کشور ارسال می‌کند. البته این عمل در کشورهای مختلف توسط ایرانی‌ها در حال گسترش است.

به گفته رکنی، اما هنوز هیچ سازماندهی مناسب و مشخصی برای این مسئله تعریف نشده و سرمایه‌گذاران، تشکل منسجمی در این باره ندارند؛ بنابراین انتظار می‎‌رود، این تشکل در یک فضای مناسب شکل گرفته و دست‌اندرکاران در چارچوب خاص آن، کار خود را دنبال کنند.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در پایان اظهار داشت: با توجه به کمبود آب در کشور و نیازی که برای تأمین علوفه احساس می‌شود، کشت فراسرزمینی این محصول، به نوعی خلاء موجود را جبران کرده و حتی منجر به واردات آب مجازی نیز خواهد شد.

منبع:ایانا
کد خبر a81389b37fca41b0b1f3d9a43e66e860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =