صنایع غذایی> در حالی دولت از لج‌بازی صنایع لبنی سخن می‌گوید که به‌نظر می‌رسد به جای آنکه داوری کند، باید به‌عنوان مجری برای تأمین یک‌هزار و 500 میلیارد تومان یارانه و خرید تضمینی شیر اقدام عاجل کند.


کارشناس صنعت شیر ایران با اعلام این خبر گفت: در حالی که صنایع لبنی اعلام کرده‌اند فضای افزایش قیمت در زمان حاضر در کشور وجود ندارد و حاشیه سود کمتر از دو تا سه درصد متوجه آنان است، موضع‌گیری در برابر صنایع، نوعی فرافکنی است.

حسین چمنی افزود: ضرر و زیان و حاشیه سود بسیار پایین صنایع لبنی توسط چهار منبع قابل استحصال است؛ از یک سو بورس که پذیرنده شرکت‌های لبنی است، وزارت دادگستری، حسابرسی‌های رسمی و معاون امور دام هرکدام مراجعی هستند که می‌توانند تأیید کنند که صنایع لبنی طی ماه‌های گذشته با حاشیه سود کمتر از 1.5 درصد فعالیت کرده که پایین‌ترین حاشیه سود صنایع کشور بوده است.

دولت با یارانه یا خرید تضمینی شیر از دامداران حمایت کند

وی در واکنش به موضع‌گیری‌های مدیران ارشد جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در حال حاضر این صنعت با 50 درصد ظرفیت خالی ادامه فعالیت می‌دهد و اگر قرار است مسئله شیر حل شود، یک راه‌حل بیشتر ندارد و آنکه دولت به وظایف قانونی خود عمل کرده و با یارانه یا خرید تضمینی شیر از دامداران حمایت کند.

چمنی ادامه داد: وزیر صنعت، معدن و تجارت و همچنین وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هر دو اعلام کردند از آنجا که دولت اعتبار لازم برای پرداخت یارانه را ندارد، باید قیمت پایه شیر افزایش پیدا کند.

وی تصریح کرد: سازمان حمایت مصرف‌کننده و تولیدکننده نیز که درک صحیحی از فضای روانی بازار دارد، تاکنون موافقت خود را از افزایش قیمت محصولات لبنی اعلام نکرده است، چرا که به‌ویژه پس از توافق‌های حاصل‌شده لوزان، زمینه افزایش قیمت به صلاح کشور نیست.

تأمین 1500 میلیارد تومان یارانه شیر برای دولت مقدور نیست

کارشناس صنعت شیر ایران یادآور شد: دولت برای تأمین یارانه شیر باید یک‌هزار و 500 میلیارد تومان پرداخت کند و با قیمت نفت بشکه‌ای 38 دلار، تأمین چنین منابع مالی غیرممکن به‌نظر می‌رسد؛ لذا هوشمندانه‌ترین روش ممکن برای مجریان دولت آن است که با فرافکنی توپ را در زمین صنایع لبنی بیندازند.

چمنی تأکید کرد: افزایش قیمت شیر به هر بهانه‌ای با کاهش مصرف مواد لبنی روبه‌رو خواهد شد که بهتر از هر کسی، وزیر بهداشت می‌داند چه مخاطراتی برای جمعیت رو به پیر ایران ایجاد خواهد کرد؛ لذا با در نظر گرفتن وظیفه حاکمیت امنیت غذایی در کشور باید برای شیر و حل مسئله آن چاره اندیشی شود و از فرافکنی خودداری کرد.

منبع:ایانا
کد خبر a87c118ae5c2420b8723fab2fe71470c

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =