۰ نفر
۲۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۳
مواد غذایی> رییس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار در حالی از واردات کشمش از ازبکستان و افغانستان خبر داد که میزان تولید انگور و کشمش ما هرساله مازاد بوده و وزارت جهاد کشاورزی در حال حاضر برای جلوگیری از ضرر، محصول کشاورزان را خرید تضمینی‌ می‌کند.


محمد حسن شمس‌فرد با اعلام این خبر اظهار کرد: درحال حاضر میان خشکبار موجود در بازار مصرف، بادام آمریکایی و کشمش ازبکستان و افغانستان و تخمه کدوی چینی و بادام هندی به ایران می‌آید.

وی تأکید کرد: کشمش وارداتی عمدتاً بعد از واردات و فرآوری دوباره صادر می‌شود و بخشی از آن نیز در قنادی‌ها به فروش می‌رسد اما با توجه به اینکه میزان تولید بادام کشورما کم است، بادام آمریکایی وارداتی به‌طور کامل در بازار مصرف می‌شود.

وی یادآورشد: کشمش‌های سیاه بزرگ که در بازار تحت عنوان مویز شناخته می‌شود وارداتی است اما حجم زیادی را شامل نمی‌شود.

بازار ایران در تصاحب بادام آمریکا


شمس‌فرد تصریح کرد:  عمده بادامی که در بازار مصرف و قنادی‌ها مشاهده می‌شود وارداتی است و از آمریکا به‌شکل قاچاق و با واسطه دوبی به ایران می‌آید.

وی گفت:  وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید که اجازه ثبت سفارش واردات بادام را نداده است اما مرزنشینان می‌توانند واردات داشته باشند.

شمس‌فرد تأکید کرد: هندی‌ها به‌دلیل طعم و مزه مطلوب بادام ایران، مشتری بادام تولیدی ما بوده آن را خیلی دوست دارند بنابراین بادام تولیدی ما هرچند با تولید کم به این کشور صادر می‌شود.

وی یادآور شد:  یک‌شکل و اندازه بودن و نداشتن بادام تلخ میان بادام‌های آمریکایی باعث شده که اتفاقاً این محصول نیز در بازار ایران طرفداران زیادی داشته باشد.

قاچاق تخمه‌کدوی چینی به ایران

شمس‌فرد تصریح کرد:  با توجه به اینکه بادام هندی در کشور ما تولید نمی‌شود، واردات آن قانونی بوده و برای واردات آن حجم مشخصی در نظر گرفته شده است.

وی گفت: میان تخمه‌ها نیز تنها تخم‌کدوی پهن از چین به‌صورت قاچاق به کشور وارد می‌شود اما سایر تخمه‌های موجود در بازار داخلی است و تخمه‌های ما صادر هم می‌شوند.

منبع:تسنیم
کد خبر aaea464387504ea5a00122e721234339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =