کشاورزی> معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه فقط نیم درصد تولید ناخالص داخلی به بخش تحقیقات اختصاص دارد، گفت: از ۲۳ آفت و بیماری مهم گیاهی و نباتی کشور حدود ۱۶ آفت جزء آفات قرنطینه‌ای است که از روش‌های ناصحیح وارد کشور شده است.

 اسکندر زند معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در نشست خبری امروز که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی برگزار شد، گفت: در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، 6 هزار و 300 پروژه تحقیقات کاربردی در 150 رشته با هدف رفع نیازهای کشور در سال گذشته اجرا شده است.

وی افزود: در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نزدیک به 150 رشته کشاورزی کار تحقیقاتی را انجام می‌دهند و ما در این سازمان مشارکت جدی در برنامه‌های اقتصاد مقاومتی داریم.

زند در مورد آفات وارد شده ناشی از قاچاق غیرقانونی میوه به کشور اظهار داشت: از 23 آفت و بیماری مهم گیاهی و نباتی کشور حدود 16 آفت جزء آفت قرنطینه‌ای است که از روش‌های ناصحیح وارد کشور شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: مباحث قرنطینه‌ای و ورود آفات قرنطینه‌ای به کشور تهدید است و مسئله واردات قاچاق میوه قطعا روی مسائل قرنطینه‌ای تاثیرگذار است.

زند بیان داشت: به منظور جلوگیری از بروز آفات نباتی، استانداران استان‌های مرزی باید در مقابله با قاچاق میوه اهتمام بیشتری داشته باشند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: یکی از مشکلات ما در سازمان این است که نگاه به تحقیقات چندان بهتر از قبل نشده و علیرغم ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص علم و فناوری تغییری در رویکردهای کشور در این زمینه دیده نمی‌شود.

زند از هدفگذاری چهار درصدی منابع تولید ناخالص داخلی به بخش تحقیقات تا سال 1404 خبر داد و تصریح کرد: نگاه فعلی به تحقیقات در شان این بخش نیست و این رقم هم‌اکنون نیم درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد و به حمایت بیشتر دولت نیاز دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشور با توجه به اعمال تحریم‌ها در شرایط اقتصاد مقاومتی قرار دارد، افزود: با وجود آنکه نگاه فعلی به تحقیقات در شان این بخش نیست اما تلاش می‌کنیم شرایط اقتصادی کشور را درک کنیم تا مشکلات در مجموعه دولت در زمینه‌های مختلف حل شود.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در ادامه به برخی از پروژه‌های تحقیقاتی کاربردی در یک سال گذشته در سازمان اشاره کرد و اظهار داشت: در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی موفق شدیم مرکز میگوی عاری از بیماری را راه‌اندازی کنیم و هدفگذاری ما تولید 30 هزار تن میگو در سال جاری است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به مطالعات انجام شده در مورد پرورش ماهی تیلاپیا در کشور بیان داشت: مطالعات راجع به این موضوع تکمیل و به بخش‌های اجرایی ارسال شده است.

زند با اشاره به پروژه‌های تحقیقات کاربردی در موسسه واکسن و سرم‌ رازی اظهار داشت: در سال گذشته توانستیم تکنولوژی تخم‌مرغ عاری از بیماری را بومی‌سازی کنیم.

وی اظهار داشت: همچنین خط جدید سرم‌های درمانی را راه‌اندازی کردیم و تولید واکسن در این موسسه 15 درصد افزایش پیدا کرده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: در موسسه گیاه‌پزشکی در یک سال گذشته موفق شدیم 7 سم جدید کم خطر را جایگزین سموم پرخطر کنیم.

وی با اشاره به برنامه مدیریت آفات نوظهور افزود: در حال حاضر موفق به تدوین برنامه مدیریت آفات نوظهور شده‌ایم و تاکنون بیش از 20 آفت جدید نوظهور شناسایی شده که این آفات  از مشکلات اساسی بخش کشاورزی به شمار می رود و به همین دلیل این موضوع در اولویت برنامه های سازمان تحقیقات کشاورزی قرار دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه به تولید ارقام جدید پنبه زودرس اشاره کرد و گفت: همچنین موفق شدیم رقم جدیدی از چغندر قند مقاوم به خشکی را برای اولین بار در ایران تولید کنیم.

وی افزود: چغندر محصولی آب‌بر است که معمولا در بهار کشت می‌شود و ما با تولید رقم جدید آن در سال گذشته موفق شدیم تا کشت این محصول را به پاییز منتقل کنیم.

زند تصریح کرد: با کشت پاییزه آب کمتری مصرف می‌شود و برای این منظور باید  چغندر مقاوم به سرما کشت شود.

وی همچنین در مورد تولید نخود مقاوم به سرما تا منفی 15 درجه اشاره کرد و گفت: با تولید این نخود در کشور رتبه اول جشنواره خوارزمی را کسب کردیم.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اظهار داشت: در موسسه تاسماهیان خاورمیانه سال گذشته فرمولاسیون خوراک ویژه ماهیان خاویاری را تولید کردیم و این دستاورد به بخش خصوصی واگذار شد.

زند همچنین به تولید و ارائه نقشه فرسایندگی باران اشاره کرد و گفت: کلیه تحقیقات این سازمان به صورت رایگان در اختیار بهره‌بردارن بخش کشاورزی قرار می‌گیرد چرا که ما یک سازمان حاکمیتی هستیم ضمن اینکه کشاورزان توان خرید این دستاوردها را ندارند.

وی تصریح کرد: 52 رقم گندم سالانه در 6.5 میلیون هکتار کشت می‌شود و تمامی این رقم‌ها توسط سازمان ترویج تولید می‌شود بنابر این ما باید هر ساله 10 رقم جدید را معرفی کنیم.

زند با بیان اینکه دستاوردهای سازمان ترویج در ابعاد جهانی قابل دفاع است، بیان داشت: ما در شرایط سخت که از لحاظ اقتصادی وضعیت مناسبی نداریم کار می‌کنیم و محققین ما هیچ کاری را روی زمین نگذاشته‌اند.

زند بیان داشت: یکی از مشکلات ما ترویج است و نظام نوین ترویج را ابلاغ کرده‌ایم و برنامه ما این است که با جذب جدود 8 هزار ناظر نیروی انسانی خود را تقویت کنیم.

وی افزود:‌برنامه ما تقسیم کشور به پهنه‌های مشخ است با بدین وسیله هر کدام از این ناظرین مسئول یک پهنه شوند و مسئول هر پهنه باید برنامه‌های وزارتخانه را اجرا و یافته‌ها را بهره‌برداران منتقل کند که این کار به صورت آزمایشی شروع شده و به زودی در تمامی استان‌ها عملیاتی می‌شود.


منبع:فارس
کد خبر ab623eb1bb9b4117bbae78904903a34b

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =