کشاورزی> با هدف کنترل سطح زیر کشت محصولات کشاورزی، امسال کشت محصولات پرآب‌بر محدود شده و به جای آن گندم جایگزین شده است.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی وضعیت گندم را مناسبی ارزیابی کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود حدود 7.5 تا هشت میلیون تن گندم به‌صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شود.

عباس کشاورز افزود: نمی‌توان تمامی واردات را به حساب کمبود تولید بگذاریم، زیرا بخشی از آن برای ذخیره‌سازی استراتژیک انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی از سال گذشته با سیاست‌های اعمال‌شده توانست از واردات بی‌ضابطه برخی محصولات همچون شکر و برنج بکاهد، به‌گونه‌ای که حدود پنج ماهی است که هیچ شکری به کشور وارد نشده است.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به کنترل سطح زیر کشت محصولات کشاورزی ازجمله بخش زراعت ادامه داد: در راستای استفاده بهینه از آب، در برخی مناطق اقداماتی انجام شد که محصولات پرآب‌بر حذف شده و به جای آن از محصولات دیگر استفاده شود.

کشاورز تصریح کرد: کشت هندوانه در برخی استان‌ها همچون کرمان محدود شد و گندم جای آن را گرفت تا بدین‌ترتیب علاوه بر اینکه صرفه‌جویی در مصرف آب اتفاق بیفتد، بتوانیم محصولات استراتژیک بیشتری را تولید کنیم.

وی یادآور شد: قیمت محصولاتی همچون هندوانه و سایر میوه‌ها در حال حاضر مناسب است و نمی‌توان آن را به کمبود نسبت بداد، زیرا به اندازه نیاز تولید داریم.

کشاورز تأکید کرد: تلاش می‌کنیم تا صادرات هندوانه که خروج آب از کشور است را محدود کنیم و در حال حاضر نیز همچنان صادرات این محصول به کشورهای عربی در حال انجام است.


وجود رقم گندم صربستانی که به تاریخ کشت حساس نیست

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی درباره همکاری ایران و صربستان اظهار داشت: کشور صربستان در بخش کشاورزی دارای پیشرفت‌های خوبی است، به‌گونه‌ای که هفت رقم ذرت هیبرید به کشور وارد و کشت شده است.

وی همچنین گفت: از آنجا که واردات محموله‌های گیاهی از کشور فوق به‌صورت موردی بوده است، گواهی بهداشتی برای آن صادر نشده و لازم است تفاهم‌نامه‌هایی منعقد شود تا واردات بذور گیاهی تسریع شود.

کشاورز در ادامه افزود: کشور صربستان رقم‌های جو و گندم مناسبی دارند که کم‌آب‌بر بوده و می‌تواند در کشور ما بومی شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: وجود رقم گندمی که به تاریخ کشت حساس نیست، از دیگر مواردی است که می‌تواند برای رونق زراعت ایران مؤثر واقع شود.

منبع:ایانا
کد خبر abba9a5a83254073a5178ee243392282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =