رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور، از تاخیر دو روزه خرید تضمینی شیر خام خبرداد و گفت: به دلیل بالا بودن تعداد متقاضیان فروش شیر، باید ضوابط و دستورالعمل مناسبی برای این امر تدوین شود.

حسین صفایی افزود: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته از سوی دولت برای حمایت از دامداران قرار بود از روز جاری خرید تضمینی شیرخام مازاد تولید دامداران با قیمت 1440 تومان توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی وزارت جهادکشاورزی در 6 استان کشور از جمله تهران، قم، خراسان رضوی، اردبیل، قزوین و خراسان جنوبی اجرا شود.

وی اظهار داشت: طبق این برنامه قرار بود شیرخام با کیفیت دارای چربی 3.2 درصد و بار میکروبی زیر 100 هزار با نرخ 1440تومان و شیر با کیفیت کمتر با قیمت حدود 1320 تومان از دامداری ها خریداری شود.

به گفته وی، با شروع خرید تضمینی شیرخام از سوی دولت، تولیدکنندگان روی هر کیلوگرم شیر خام 150 تا 200 تومان کمتر خسارت خواهند دید.

وی تصریح کرد: شیری که از دامداران خریداری می شود مازاد بر نیاز کارخانجات فرآورده های لبنی خواهد بود و صدمه ای به ورودی شیرخام صنایع نمی زند.

صفایی در حال حاضر میانگین خرید شیر خام از سوی صنایع لبنی را حدود 1177 تا 1200 تومان دانست و گفت: متاسفانه طی 6 ماهه اخیر دامداران شیر خام را با قیمتی کمتر از نرخ مصوب دولت به فروش رسانده اند و این بدان معنی است که روی هر کیلوگرم شیرخام بین 200 تا 250 تومان ضرر داده اند.

رئیس مرکزی سازمان تعاون روستایی کشور افزود: در این راستا وزارت جهادکشاورزی با تعدادی از کارخانه های فرآورده های لبنی قراردادهایی به امضاء رسانده که شیر خام تحویلی به پودر شیر و خامه تبدیل شود.

وی ادامه داد: البته قصد داریم در صورت افزایش عرضه شیرخام، قرارداد با صنایع لبنی مختلف را نیز افزایش دهیم، هرچند این کار در سایر استان ها نیز به تدریج اجرا خواهد شد.

صفایی اظهار داشت: از آنجا که متولی این امر، سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور است کارخانه های فرآوری لبنی فقط در این فرآیند حق العمل کار هستند و در این راستا مشکلی پیش نخواهد آمد.

وی اضافه کرد: وقتی کارخانه های لبنی حق العمل کار باشند، تعیین کننده قیمت برای ما نخواهند بود، بلکه دولت تعیین کننده نرخ است.

وی گفت: با وجود مصوبه دولت در اواخر خردادماه سالجاری مبنی بر خرید شیر خام به قیمت 1440تومان از دامداران نه تنها هنوز این مصوبه اجرایی نشده بلکه صنایع لبنی به موجب این مصوبه 15درصد روی تولیدات خود افزایش قیمت داشته اند.

صفایی افزود: هم اکنون سالانه 8 میلیون و 200 هزار تن شیرخام در کشور تولید می شود که بیش از 6 میلیون تن آن در صنایع لبنی و حدود 2 میلیون تن آن به خود مصرفی می رسد.

منبع:ایرنا
کد خبر b13105de82484613808b8e647389d567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =