کشاورزی> دبیر کل انجمن خرما از بی‌مشتری‌ بودن خرمای تولیدی پارسال خبر داد و گفت: برخی تولیدکنندگان برای تسویه‌ کردن حساب‌شان با انبارها و سردخانه‌ها مجبور به تحویل کامل محصول به انبارداران و پرداخت هزینه‌های اضافی دیگر نیز شده‌اند.

علی‌اصغر موسوی درباره قرارداد منعقد شده ایران وترکیه برای انجام تجارت ترجیحی که کاهش تعرفه ان شامل صادرات خرما هم می‌شود، اظهار کرد: تجارت ترجیحی با هر کشوری مانند ترکیه تنها به نفع تاجران و واردات انواع محصولات و کالاهای غیرنفتی است و هیچ کمکی به صادرات محصولات کشاورزی به ویژه خرما نمی‌کند. چرا که نخلداران نمی‌توانند محصول‌شان را نصف قیمت تمام شده‌ بفروشند.

وی افزود: در حال حاضر قیمت تمام شده هر کیلوگرم خرما 3000 تومان است در حالی که تولید‌کنندگان حتی نمی‌توانند نصف قیمت تمام شده، محصول‌شان را بفروشند.

دبیر کل انجمن خرما با بیان این‌که خرما و تولید‌کنندگان آن در تجارت ترجیحی به ترکیه سودی نمی‌برند، گفت: خرمای تولید شده در سال گذشته روی دست تولید‌کنندگان باقی‌مانده است و برخی برای تسویه‌ کردن حساب‌شان با انبارها و سردخانه‌ها مجبور به تحویل کامل محصول به انبارداران و پرداخت هزینه‌های اضافی دیگر نیز شده‌اند.

موسوی تصریح کرد: صادرات انواع محصولات و کالاهای غیرنفتی همواره بدون هرگونه مالیات و تعرفه انجام شده است و اگر تعرفه‌ای در تجارت ترجیحی مدنظر باشد تعرفه‌های وارداتی به کشور‌های دو طرف است.

دبیر کل انجمن خرما اظهار کرد: اگر تعرفه‌های تجارت ترجیحی در حوزه واردات به صفر برسد، تاجران از این به بعد به جای این‌که از دوبی محصولات مدنظر خود را به کشور وارد کنند این کار را از طریق ترکیه انجام می‌دهد.

وی تاکید کرد: باید در سیاست‌گذاری تعرفه‌های ترجیحی به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که کالاهای تولید این کشور تنها مشمول تعرفه‌های ترجیحی شوند؛ نه هر کالا و محصولاتی که از مرز این کشور‌ها وارد می‌شود چرا که اگر این کار را انجام ندهیم تاجران همه واردات خود را از طریق ترکیه انجام می‌دهند و تولید در کشور آسیب می‌بیند.

منبع:ایسنا
کد خبر b27d01d87c56483ea0767db74a331927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =