مواد غذایی> پنج سال است که از توافق پنج کشور حاشیه دریای خزر برای ممنوعیت صید خاویار می‌گذرد و در این مدت تولید این محصول در کشور به بیش از 1.5 تن به ارزش بالغ بر سه میلیون دلار رسیده و خاویارکه روزی صیدش ممنوع شده بود حالا تولید و صادر می‌شود.

 سال 2010 و در پی کاهش شدید ذخایر آبزیان دریای خزر پنج کشور حاشیه این دریاچه با یکدیگر به توافق رسیدند تا ممنوعیت صید تجاری ماهی خاویاری را اعلام و تنها صید موردی، آن هم برای انجام تحقیقات و در راستای حفظ و تقویت ذخایر دریای خزر را از طریق پرورش و رهاسازی خاویار انجام دهند.

در این راستا ایران هم این ممنوعیت را اعلام و با صیادان متخلف در این زمینه برخورد کرد تا بتواند به این وعده بین‌المللی خود جامه عمل بپوشاند. ایران دیگر تجارت پر سودی به نام "خاویار" نداشت تا اینکه پرورش خاویار ایرانی آغاز شد و به گفته حسن صالحی - رییس سازمان شیلات - تولید آن در سال جاری به حدود 1.5 تن به ارزش سه میلیون دلار - که البته حجم انبوهی از آن صادراتی است - خواهد رسید.

فعال بودن 20 درصد مزارع پرورشی خاویار

به گفته وی، حدود 50 مزرعه پرورش ماهی خاویاری در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان، قم، لرستان، فارس و... فعال است که از این تعداد حدود 10 مزرعه امسال به تولید خاویار می‌رسند. با توجه به وضعیت مزارع پرورشی و پتانسیل تولید به نظر می‌رسد امسال حدود 1.5 تن خاویار و حدود هزار تن گوشت خاویار در کشور تولید شود.

به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی گوشت ماهی خاویاری که قابلیت صادرات هم دارد، در هتل‌ها و رستوران‌های شهرهای شمالی کشور مصرف می‌شود و حدودا کیلویی 60 هزار تومان است.

صالحی پیش‌بینی کرده که امسال حدود 700 تن گوشت منجمد ماهی خاویاری به کشورهای مختلف اروپایی صادر شود که ارزشی بالغ بر 10 میلیون و 500 هزار دلار دارد.

قیمت 6 میلیون تومانی هر کیلو خاویار در بازار جهانی

پیش از این نیز حسین عبدالحی - معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات - درباره وضعیت صادرات و قیمت جهانی خاویار پرورشی ایرانی گفت که در سال گذشته یک تن خاویار تولید شد که حدود 800 کیلوگرم آن به کشورهای مختلف به قیمت متوسط کیلویی 1700 یورو ( شش میلیون تومان) صادر شد.

وی مقصد صادرات این محصول را کشورهای اروپایی همچون اسپانیا و فرانسه اعلام کرده و گفته در سال جاری روسیه هم به این کشورها اضافه می‌شود.

گرچه براساس اظهارات این مقام مسئول برنامه‌ریزی‌ها برای افزایش تولید سه برابری خاویار پرورشی انجام شده تا تولید این محصول به سه تن در پایان امسال برسد اما به گفته رییس سازمان شیلات، میزان تولید امسال این محصول ارزآور حدود 1.5 تن خواهد بود و این یعنی افزایش 50 درصدی؛ نه سه برابری.

آثار توافق هسته‌ای بر صادرات خاویار


البته پرورش دهندگان ایرانی ماهی استورژن امیدوارند توافق هسته ای صادرات خاویار را احیاء کند، چرا که به گفته اسحاق اسلامی - مدیر یک شرکت پرورش ماهی استورژن در روستای ساحلی گلدشت - در نتیجه تعامل دولت با دنیا، مسیر صادرات خاویار ایرانی گشوده ‌می‌شود.

بنابراین براساس نظر تحلیل‌گران بازار خاویار، با توجه به اینکه آمریکا، اروپا و ژاپن معمولا بزرگترین بازارهای این محصول هستند می‌توان امیدوار بود برداشته شدن تحریم ها بویژه تحریم های بانکی صادرات خاویار را تسهیل کند و به شکوفایی این صنعت در ایران کمک ‌کند، چرا که اگر خاویار به آمریکا صادر شود، خون تازه ای به این صنعت تزریق می‌شود و درآمد ارزی مورد نیاز را به همراه می‌آورد.

به گزارش ایسنا، گرچه هم اکنون پرورش و صادرات ماهی خاویاری در کشور پاگرفته است اما سازمان شیلات برای افزایش تولید این محصول ارزآور و ترغیب تولیدکنندگان و صیادان به تولید خاویار پرورشی به جای صید آن از خزر که ذخایرش در حال کاهش و تهدید است باید بیش از پیش زیرساخت‌های داخلی را ارتقاء دهد و از پرورش دهندگان حمایت کند تا در آینده شاهد به تولید رسیدن مابقی مزارع پرروش خاویار و اضافه شدن دیگر مزراع پرورشی در کشور باشیم.

باید دید آینده تولید و بازار خاویار پرورشی ایرانی به کجا می‌رسد و توافق هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5 برای توسعه بازار خاویار پرورشی ایرانی می‌تواند به بازی برد – برد تبدیل شود یا اینکه علیرغم باز شدن درهای بازار جهان به روی ایران، تولید چندانی برای عرضه و ارزآوری وجود ندارد.

منبع:ایسنا
کد خبر b3d4b8f1fd1f4894ae6bcc65868f17fd

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =