صنایع غذایی> دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران گفت: ترکیب پارافین جامد یا مایع در روغن خوراکی صحت ندارد و مردم بدون هیچ نگرانی روغن خوراکی مورد نیاز خود را مصرف کنند.

ابوالحسن خلیلی افزود: پارافین ماده ای شیمیایی است که قابلیت خوردن ندارد و مصرف آن خیانت به کشور و منافع ملی خواهد بود.

وی گفت: به هیچ وجه پارافین در روغن نباتی ترکیب نمی شود و اعلام وجود پارافین مایع در روغن خوراکی غیرواقعی و دروغ است.

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی، اظهار داشت: سالانه یک میلیون و 400 هزار تن روغن خام از انواع آفتابگردان، سویا و پالم وارد کشور و جدا از این نیز بخشی از روغن خام برای ذخایر استراتژیک ذخیره سازی می شود.

به گفته وی، مصرف روغن خام مورد نیاز کشور سالانه حدود یک میلیون و 400 هزار تن است که امسال نیز قرار است یک میلیون و 100 هزارتن آن از محل واردات و 300 هزارتن آن از محل خرید دانه های روغنی داخلی تامین شود.

وی تصریح کرد: با وجود این حجم واردات روغن خام با کیفیت از کشورهای مطرح دنیا بنابراین نیازی به ترکیب روغن های متفرقه خوراکی یا غیرخوراکی از جمله پارافین در صنایع روغن نباتی نیست تا سلامت جامعه را با مخاطره مواجه سازیم.

خلیلی گفت: مصرف روغن خوراکی هیچ جای نگرانی ندارد زیرا دستگاه های نظارتی سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سازمان استاندارد متولی نظارت بر سلامت موادغذایی وارداتی و تولید داخل هستند، ضمن آنکه هرگونه تخلفی از سوی صنایع پیگرد قانونی دارد.

نرخ پارافین دو برابر قیمت فعلی روغن خوراکی است

دبیر انجمن صنفی روغن کشی نیز در گفتگوی تلفنی با ایرنا اخبار منتشره درباره احتمال وجود پارافین در روغن خوراکی را تکذیب کرد و گفت: در حال حاضر قیمت پارافین دو برابر قیمت روغن خوراکی است و چون مصرف پارافین در روغن خوراکی توسط تولید کنندگان مقرون به صرفه نیست، صنایع روغن نباتی نیز چنین اقدامی را انجام نمی دهند.
اکبر سبقتی افزود: در واقع اگر چنین مسئله ای رخ می داد به جای اینکه قیمت روغن بین پنج تا شش هزار تومان باشد باید حداقل با قیمتی 2 برابر قیمت فعلی به بازار عرضه می شد.

به گزارش ایرنا، این درحالیست که برخی براین باورند که پارافین خوراکی هم وجود دارد که به طور معمول در عکسبرداری از داخل بدن برای شناسایی برخی بیماری ها استفاده می شود.

همچنین چندی پیش سبقتی دبیر سابق انجمن روغن کشی اعلام کرده بود که بعید است در تولید روغن نباتی از پارافین خوراکی استفاده شود.

پارافین Paraffin یک ترکیب هیدروکربنی سیر شده است که در آن تمام اتم های کربن موجود در مولکول، با پیوندهای ساده به یکدیگر متصل اند و پارافین ها یا هیدروکربنهای پارافینی را آلکان نیز می گویند که با فرمول شیمیایی CnH2n+2 است.

پارافین به دو شکل مایع و جامد موجود است که واکس پارافین اشاره به پارافین جامد دارد که ماده ای جامد و سفید از الواح شیست قیری است.

منبع:ایرنا
کد خبر b4023731234946829ac6bcc37be8fb5a

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =