کشاورزی> رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی از لغو آئین‌نامه بازدارنده در مهندسی ژنتیک توسط معاون اول رئیس‌جمهور خبر داد و گفت: مجوز تولید پنبه تراریخته در سال جاری صادر و برنج تراریخته سال آینده به تولید می‌رسد.

بهزاد قره‌یاضی رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی در نشست خبری اولین همایش بین‌المللی و نهمین همایش ملی بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران گفت: پژوهشکده بیوتکنولوژی استفاده از فناوری‌های نو و بهره‌گیری از بیوتکنولوژی به ویژه مهندسی ژنتیک و نانو تکنولوژی را در جهت حل مشکلات کشاورزی و همچنین بهبود کیفیت و افزایش درآمد بخش کشاورزی در راستای توسعه پایدار و تامین امنیت غذایی در سرلوحه فعالیت‌های خود دارد.

وی با بیان اینکه این موسسه از سال 78 تاسیس شده است، گفت: بعد از 8 سال توقف فعالیت این پژوهشکده به علت برخی سیاستهای غلط در دولت قبل، سال گذشته فعالیت خویش را آغاز کرده و 3 شعبه تبریز، اصفهان و رشت و همچنین یک شعبه مرکزی در کرج دارد.

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی تصریح کرد: فعالیت‌های ما در پژوهشکده رویکرد توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست و همچنین رویکرد حفظ سلامتی انسان و دام را دارد،بنابراین مهمترین اصل در این پژوهشکده در کنار امنیت قضایی توسعه پایدار است.

قره‌یاضی به بیان برخی از فعالیتهای این موسسه در سال گذشته پرداخت و گفت: در سال گذشته پروژه‌های تحقیقاتی بر روی هسته اولیه سیب‌زمینی بذری که از طریق کشت بافت انجام می‌شد و آن را وارد می‌کردیم آغاز شد،به طوری که به صورت کامل به عرصه و عرضه رسید و نهایتاً برای تولید به شرکتهای بخش خصوصی واگذار شد.

وی افزود: در حال حاضر این شرکت‌ها حدی مینی‌تیوبر تولید می‌کنند که هسته اولیه بذر ساقه سیب‌زمینی است و قادر به صادرات آن هستیم، امیدواریم که زنجیره تولید بذر بسته سیب‌زمینی به گونه‌ای پیش رود که دیگر نیاز به واردات سیب‌زمینی در هیچ طبقه‌ای نباشیم.

قره‌یاضی با اشاره به واردات 200 هزار تن سیب‌زمینی آلوده با خاک از پاکستان در سال 1385 به واسطه برخی سوء مدیریت‌ها گفت: در حال حاضر به هیچ وجه سیب‌زمینی خوراکی وارد نمی‌کنیم و اگر واردات محدودی صورت گیرد در بعضی از طبقات مختلف بذری است که آن نیز باید به کامل برطرف شود.

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی اظهارداشت: در سال گذشته بعد از توقف 8 ساله در پروژه‌های مهندسی ژنتیک، وزارت جهاد کشاورزی و بخش کشاورزی با مهندسی ژنتیک آشتی دوباره‌ای کرد و کلیه پروژه‌ها از سر گرفته شد.

قره‌یاضی بیان داشت: در سال گذشته 20 لاین پیشرفته برنج تراریخته با رعایت مقررات ایمنی زیستی به صورت آزمایشی در مزارع 3 استان کشور کشت شد.

وی اظهارداشت: همچنین 4 لاین سیب‌زمینی تراریخته امیدبخش امسال به صورت آزمایشی در گلخانه‌ها و مزارع کشت می‌شود.

قره‌یاضی با بیان اینکه در دولت‌های نهم ودهم وقفه‌ای در فعالیت‌های پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی با تصویب آیین نامه اجرایی قانون ملی ایمنی زیستی پیش آمد، بیان داشت: دولت روحانی به مسئله مهندسی ژنتیک توجه ویژه‌ای دارد و یکی از اقدامات مهم این دولت که به دستور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و اتفاق نظر برخی از جوامع علمی همچون وزیر بهداشت، وزیر جهاد کشاورزی و نمایندگان محلس رخ داد این بود که آئین‌نامه اجرایی قانون ملی ایمنی زیستی که یک آئین‌نامه مخالف و بازدارنده در خصوص مهندسی ژنتیک و تولید محصولات تراریخته بود لغو شد.

قره‌یاضی بیان داشت: در دولت روحانی برای تجاری سازی و تولید محصولات تراریخته شرایط خوبی فراهم شده و امیدواریم در همین روزها بخشنامه مربوطه از سوی وزارت جهاد کشاورزی در مورد آغاز بررسی رهاسازی و تجاری سازی این محصولات صادر شود.

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی تصریح کرد: با همکاری معاون اول رئیس جمهور، وزارت جهاد کشاورزی بعنوان مرجع ملی ایمنی زیستی تعیین شده و این موضوع باعث شده تا محققان ایرانی در صحنه‌های مختلف بین‌المللی بصورت گسترده‌ای حاضر شوند.

وی بیان داشت: بعد از 8 سال امیدواریم امسال از مراجع ذیصلاح مجوز تجاری‌سازی و رهاسازی محصولات تراریخته را اخذ کنیم.

وی با اشاره به تولید برنج تراریخته در چین اظهار داشت: در این کشور برنج تراریخته به صورت آزمایشات مزرعه‌ای بزرگ تولید می‌شود البته ما برای تولید این نوع برنج در کشور نیازی به اخذ مجوز نداریم چرا که قبلاً مجوز آن اخذ شده است ولی داوطلبانه برای رفع هرگونه ابهامی خواهان کسب مجوز دوباره از مراجع ذیصلاح هستیم.

قره‌یاضی بیان داشت: در مورد محصولات تراریخته رویکرد وزارت بهداشت کاملاً دقیق، علمی و با مطالعه است و تاکنون 3 وزیر و معاون وزیر این وزارتخانه از جمله پزشکیان، لنکرانی و دیناروند در مورد تولید برنج تراریخته اظهارنظر کرده‌اند و یقین داریم رویکرد دکتر هاشمی وزیر بهداشت و درمان هم در این مورد 100درصد علمی است.

وی بیان داشت: با کسب مجوز برای تولید برنج تراریخته در سال جاری، تولید این محصول از سال آینده آغاز می‌شود.

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی تصریح کرد: در کشور ما اجازه واردات محصولات تراریخته داده می‌شود به طوریکه بخش قابل توجه از روغن‌های نباتی وارداتی از گیاهان تراریخته تولید شده و البته بسیار سالم و مغذی هستند.

وی بیان داشت: همچنین ذرت‌هایی که بخشی به مصرف خوراک دام و یا انسان می‌رسد و از طریق واردات انجام می‌شود جزء ذرت‌های تراریخته است و سویا که در روغن‌کشی و مصرف غذای دام و کنجاله سویا که به مصرف دام می‌رسد بخشی از آن به صورت تراریخته حاصل شده است.

قره‌یاضی بیان داشت: در خصوص تولید هر محصول آزمایشات زیادی انجام می‌شود، به عنوان مثال برنج تولیدی تراریخته در آزمایشگاه‌ها به عنوان غذای جوجه مورد استفاده قرار گرفته و نتایج آن هیچگونه علائمی را با جوجه‌هایی که از این برنج تغذیه نکرده‌اند نشان نداده است.

وی با بیان اینکه سهم مصرفی در محصولات کشاورزی بسیار خطرناک است اما هیچ مرجعی به آن توجه ندارد، گفت: بخشی از سم استفاده شده در محصولات کشاورزی در نهایت در محصول تولیدی باقی می‌ماند و به مصرف انسانی می‌رسد.

وی افزود: در مزرعه تراریخته از هیچگونه سمی استفاده نمی‌شود.

قره‌یاضی بیان داشت: در حال حاضر 6 کشور اروپایی محصولات تراریخته کشت می‌کنند و همه کشورهای اروپایی از این محصولات استفاده می‌کنند به عنوان مثال در اسپانیان بیش از 118 هزار محصول تراریخته کشت می‌شود.

وی افزود: امسال مجوز تولید پنبه تراریخته دریافت خواهد شد و مزیت تولید این نوع برنج کاهش دفعات سمپاشی از 4 بار به یک بار است.

براساس این گزارش، نهمین همایش ملی و اولین همایش بین‌المللی بیوتکنولوژی کشاورزی 3 تا 5خردادماه امسال با حضور دانشمندان ایران و 10 کشور جهان در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار می‌شود.

این گزارش می‌افزاید، محورهای همایش مذکور، بیوتکنولوژی پزشکی، بیوتکنولوژی گیاهی، کشت بافت گیاهی، مهندسی ژنتیک گیاهی، مباحث اخلاقی در بیوتکنولوژی و ... است.


منبع:فارس
کد خبر b7b90b6167b543f8bab9302443fe1a22

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =