بهمن دانایی - دبیر انجمن صنفی صنایع قندوشکر

انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري اين روزها به موضوعي داغ تبديل شده و مردم، نخبگان و سياست‌ورزان و رسانه‌ها به تناسب ديدگاه سياسي كه دارند، در باره گفته‌هاي كانديداها و شرايط روز كشور نكاتي را يادآور مي‌شوند.
بديهي است برخي اظهار نظرها از سوي مقامهاي دولت قبلي به دليل هيجان‌زدگي و با هدف طرفداري از كانديداي خاص و يا مخالف با مقامهاي امروز كشور بيان مي‌شود.
آقاي محمدرضا اسكندري وزير جهاد كشاورزي دولت نهم نيز در روزهاي گذشته با يكي از خبرگزاريهاي منتقد دولت آقاي دكتر روحاني گفت و گوي مفصلي كرده و ضمن انتقاد از كارنامه وزارت جهاد كشاورزي دولت فعلي، آمار و ارقامي در باره محصولات كشاورزي گوناگون را اعلام داشته است.
نوشته حاضر قصد ورود به داوري همه آنچه كه اين وزير جهادكشاورزي دولت اول احمدي‌نژاد گفته است را ندارد و فقط بر روي موضوع شكر متمركز مي‌شود.
شوربختانه يادآور مي‌شوم آنچه كه خبرگزاري منتقد دولت فعلي از زبان آقاي اسكندري نقل كرده و البته تكذيب هم نشده است، غير كارشناسي، فراموشكارانه و تنها براي اين است كه حرفي زده شود و با آمار و ارقام قبلي و فعلي ناسازگار است و مبناي كارشناسي ندارد.
وزير اسبق دولت محمود احمدي‌نژاد در باره شكر گفته است:«در باره شكر بگويم كه مربوط به همان ذخيره استراتژيك براي جنگ احتمالي با آمريكا و بسته شده خليج فارس حجم زيادي شكر وارد كرديم. اعداد و ارقامي كه آقاي حجتي از توليد چغندر داده اشتباه است. ركورد توليد چغندر در كشور مربوط به سال 1386 و دولت نهم است كه 6.4ميليون تن كارخانه‌ها در آن سال از چغندكاران خريد كردند.»

درباره اين سخنان اسكندري چند نكته را يادآور مي شوم:

يكم: بر پايه آمارهاي موجود، واردات شكر از نيمه دوم سال 1384 شتاب گرفت و در سال 1385  با واردات بيش از 2.5 ميليون تن به اوج رسيد كه در تاريخ كشور و صنعت قند ايران به لحاظ مطلق واردات انجام شده و به لحاظ رشد نسبت به سالهاي پيش از آن سابقه ندارد.
رشد حيرت‌انگيز واردات شكر در سال 1385 نسبت به سال پيش از آن هرگز از حافظه تاريخي اين سرزمين پاك نخواهد شد و آقاي اسكندري نمي‌تواند با بيان اينكه قرار بود ذخاير استراتژيك كامل شود، اين رخداد تأسف‌بار را توجيه كند.
اگر اينطور باشد كه آقاي اسكندري مي‌گويد كه واردات حيرت‌انگيز سال 1385 به دليل يادشده باشد ايشان جواب دهد چگونه در همان شرايط ايشان بعنوان وزير جهاد كشاورزي به همراه سيدمحمد جهرمي وزير كار و امور اجتماعي وقت، عليرضا طهماسبي وزير صنايع و معادن وقت، مسعود ميركاظمي وزير بازرگاني و پورمحمدي وزير كشور وقت، پاي نامه‌اي را امضاء كرده است كه در آن از واردات بي‌رويه شكر به رئيس جمهور گلايه كرده‌اند. نكته جذاب نامه يادشده اين است كه در نامه مذكور به رئيس جمهور تأكيد شده است«ميزان واردات شكر در ده ماه سال جاري بالغ بر 1.844.000 تن بالغ شده كه بيش از سه برابر كل نيز يك سال است... متأسفانه معلوم نيست تا چه زماني واردات ادامه داشته و آيا نيازي به كشت چغندر و نيشكر و نهايتاً توليد شكر در سال آتي و سالهاي بعد وجود خواهد داشت».

دوم: آمارهاي موجود نشان مي‌دهد بر خلاف ادعاي آقاي اسكندري ميزان توليد چغندر قند (در نامه ارسالي به رئيس دولت نيز اين عدد آمده است) در سال 1385 به 6.5ميليون تن رسيده است نه در سال 1386 
قطعاً ايشان اطلاع دارند كه مراحل كشت چغندر برداشت شده در سال 1385 در سال 1384 صورت گرفته كه در ادامه نهضت افزايش توليد توسط آقاي مهندس حجتي بوده است، چه اينكه متأسفانه ميزان توليد چغندر در سال 1386 با رشد منفي 25 درصد به 4.2 ميليون تن رسيد و در سال1387 با سقوط وحشتناك به 1.7 ميليون تن تقليل يافت. 
توليد شكر نيز از حدود 1.2 ميليون تن در سال 1385 به حدود 500 هزار تن كاهش يافت.

اين آمار و ارقامي است كه متأسفانه گويا آقاي اسكندري فراموش كرده‌اند.
واقعيت اين است كه با ايستادگي قابل تحسين مديران جهاد كشاورزي دولت يازدهم خوشبختانه توليد چغندر، نيشكر و شكر از سال 1393 به بعد اكنون با 1.6 ميليون تن به ركورشكني تاريخي رسيده است. وزير محترم جهاد كشاورزي با همه فشارهايي كه بر او وارد آمد، با تحمل شرايط سخت در برابر واردات شكر ايستادگي كرده است و خوشبختانه به مرز 75 درصد خودكفايي رسيده‌ايم و بازار شكر نيز در 4 سال اخير به جز يك دوره كوتاه از پايدارترين و آرامترين بازارها بوده است.

هيجان‌زدگي و جانبداري از يك طيف و جناح سياسي حق هر فردي در هر سطحي از شغل و سابقه است اما بايد جانب انصاف و عدل را نگهداشت و با ارائه آمار مخدوش تاريخ را قلب نكرد.








کد خبر b933845b305841458d5871a50e43be7c

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =