سازمان خواربارو کشاورزی درگزارش ماهانه خود با ذکراین که میانگین هزینه مواد غذایی درماه دسامبر سال گذشته درسومین سال پیاپی به کاهش خود ادامه داده است این کاهش را معلول پایین آمدن بهای نفت درماه های اخیر و استحکام ارزش دلار در بازار های جهانی ذکر کرده است.

سازمان خواربار وکشاورزی سازمان ملل درگزارش ماهانه خود منتشر شد با اشاره به این نکته که میانگین شاخص هزینه های غذایی که به نظر می رسید در ماه نوامبر سال گذشته به پایین ترین حد خود رسیده درماه دسامبر بار دیگر حدود 1 و7 دهم درصد کاهش یافته است.

بنابراین گزارش شاخص هزینه های غذایی که میانگین ارزش یک سبد شامل غلات،گوشت، محصولات لبنیاتی،روغن های گیاهی و قند و شکر در بازارهای بین المللی است درسال 2014 درمجموع نزدیک به 3 و 7 دهم درصد نسبت به سال پیش از آن کاهش یافته و به 202 درجه رسیده است.

'عبدالرضا عباسیان'اقتصاددان ارشد سازمان خواربار وکشاورزی سازمان ملل در گزارش امروز این نهاد محصولات گوشتی را با افزایش 8 و 1 دهم درصد درسال 2014 تنها محصولاتی ذکر کرده که در سال گذشته نسبت به سال 2013 افزایش چشمگیری داشته اند.

به موجب این گزارش میانگین بهای قند و شکر درسالی که گذشت با کاهش 4 و 8 دهم درصد به 219 درجه رسیده که این کاهش حاصل پایین آمدن بهای نفت در بازارهای جهان و افزایش تولید نیشکر دربرخی کشور های تولید کننده دانسته است.

به گفته این کارشناس اقتصادی کاهش بهای نفت یکی از دلائل پایین آمدن سطح تقاضا برای محصولات نیشکر به عنوان مواد لازم برای تولید الکل اتیلیک بوده وموجب کاهش بهای این محصولات دربازار ها شده است.

وی بااشاره به این که هزینه محصولات لبنیاتی درآغاز سال 2014 به بالاترین حدخود در دهه های اخیر رسیده بود یادآور شده است که هزینه این محصولات درپایان سال گذشته با 34 در صدکاهش به پایین ترین حد خود ازسال 2009 تاکنون رسیده که بیشترین کاهش بهای میانگین در مقایسه با سایر محصولات محسوب می شود.

منبع:ایرنا
کد خبر ba322b7ba44b4082a91cd3c793c63e68

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =