مواد غذایی> در حالی که خوزستان زمینه پرورش ماهیان گرم‌آبی و حتی ماهیان خاویاری را دارا است، اما به‌علت عدم توجه به پرورش ماهی، صادرات آبزیان این استان به عراق و کویت محدود شده است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های آبزی‌پروران خوزستان با اعلام این خبر گفت: سالانه بیش از 50 هزار تن انواع ماهی گرمابی از قبیل آمور، کپور و فیتوفاک در این استان تولید می‌شود که بخشی از آن در داخل کشور و بخشی نیز از طریق بازارهای عراق و کویت به فروش می‌رسد.

سیدمصطفی موسوی افزود: در حالی که قیمت هر کیلوگرم کپور در بازار ماهی 11 هزار تومان، آمور 12 هزار تومان و فیتوفاک پنج‌هزار تومان است، قیمت صادراتی این محصول با 500 تا یک‌هزار تومان افزایش در بازارهای صادراتی به فروش می‌رسد، در حالی که در صورت سرمایه‌گذاری و ساماندهی بازار آبزیان، امکان صادرات به بازارهای بین‌المللی را دارد.

وی خاطرنشان کرد: 35 هزار مزرعه دارای پروانه کسب در استان خوزستان فعال هستند که بیش از 50 هزار تن در سال انواع ماهی گرم‌آبی تولید می‌کنند، اما شرایط و ظرفیت برای افزایش تولید تا دوبرابر میزان کنونی وجود دارد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های آبزی‌پروران خوزستان ادامه داد: ماهی‌های صادراتی پس از صدور مجوز بهداشتی، از طریق مرز شلمچه برای عراق بارگیری شده و از طریق کارون نیز به کویت می‌روند، اما برخی دلال‌ها و تاجران که آشنایی با بازار داخلی و ضرورت صادرات کیفی در بازار ندارند، با اختلاط ماهی‌های خوزستان و ماهی‌های شمال به نام خوزستان هردو را به بازارهای صادراتی ارسال می‌کنند که می‌تواند برند ایرانی را دچار مشکل کند.

موسوی تصریح کرد: خوزستان به‌علت مشکلات آبی در سال‌های اخیر نتوانسته در حوزه آبزیان تحولات قابل توجهی داشته باشد و با در نظر گرفتن شرایط اجتماعی حاکم بر این استان، بعد از جنگ و عدم بازسازی آن، ضرورتی برای توسعه فرصت‌های شغلی در این استان وجود دارد که پرورش ماهیان گرم‌آبی می‌تواند یکی از این فرصت‌ها باشد.

وی در پایان یادآور شد: برای صادرات ماهی به استان‌های هم‌جوار به‌ویژه پایتخت نیز مشکلات قابل توجهی وجود دارد که مهم‌ترین آنها نبود کانتینرهای یخچال‌دار است.

منبع:ایانا
کد خبر badc9701f9604df88ec9b765e2e48638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =