کشاورزی> صادرات کنجاله هند در سال مالی جاری منتهی به مارس به دلیل تسهیل تحریم‌های ایران که خرید محصول ارزان‌تر آمریکای جنوبی را امکان‌پذیر کرده است، به پایین‌ترین سطح در 26 سال گذشته می‌رسد.

فروش کمتر کنجاله هندی ممکن است از معاملات کنجاله شیکاگو که سال گذشته تقریبا 14 درصد نزول کرد، پشتیبانی کند.

دانه روغنی سویا برای تولید روغن خوراکی و علوفه دامی آسیاب می‌شود.

روچی سویا اینداستریز که بزرگ‌ترین فرآوری کننده سویا در هند است، به رویترز اعلام کرد صادرات کنجاله سویای این کشور در سال مالی 2015-2014 به 800 هزار تن می‌رسد که پایین‌ترین میزان از سال مالی 1989-1988 خواهد بود.

داویش جین، رییس انجمن فرآوری کنندگان سویای هند هم برآورد کرد میزان صادرات این محصول به دلیل قیمت‌های بالاتر، از 2.8 میلیون تن در سال مالی گذشته به حدود 800 هزار تن در سال مالی جاری می‌رسد.

به گفته وی، حتی پس از کاهش 25 درصدی بهای معاملات سویای هندی از زمان آغاز کاشت سویا در ژوئن، کنجاله هندی همچنان پنج تا 10 درصد گرانتر از محصول آرژانتین و برزیل است. در نتیجه خریداران بزرگی مانند ایران و ژاپن به تامین نیاز از آمریکای جنوبی روی آورده اند.

هند با سود بردن از محدودیت تجارت به دلار که به دلیل تشدید تحریم‌های غربی برای ایران پیش آمد، انحصاری را در تجارت کنجاله با ایران ایجاد کرده و قیمت‌های بالاتری را طلب می‌کرد.

این کشور با استفاده از مکانیسم پرداخت به روپیه، بدهی نفتی خود به ایران را به روپیه پرداخت می‌کرد و ایران از این پول برای خرید کالاهایی مانند کنجاله از هند استفاده می‌کرد اما پس از توافق هسته ای مقدماتی که نوامبر سال 2013 میان ایران و کشورهای غربی امضا شد، شماری از تحریم‌های تجاری علیه ایران به تعلیق درآمد و انحصار فروش کنجاله هند به ایران شکسته شد.

رییس انجمن فرآوری کنندگان سویای هند در این باره گفت: از زمانیکه تحریم‌ها تسهیل شده ایران حاضر نیست پول بیشتری نسبت به قیمت جهانی پرداخت کند و از کشورهای آمریکای جنوبی به قیمت پایین‌تری کنجاله خریداری می‌کند.

هند در فاصله آوریل تا دسامبر سال گذشته 140 هزار و 400 تن کنجاله به ایران صادر کرد در حالیکه در مدت مشابه سال پیش از آن این رقم 1.23 میلیون تن بود.

انجمن تجارت علوفه دام ژاپن هم اعلام کرد این کشور از چین و برزیل کنجاله خریداری می‌کند. صادرات کنجاله هندی به ژاپن در فاصله آوریل تا دسامبر سال گذشته 15 هزار و 337 تن در مقایسه با 245 هزار و 991 تن در مدت مشابه سال مالی 2014-2013 بود.

منبع:ایسنا
کد خبر bb3f954d1b2846e2b87bc504461aed45

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =