۰ نفر
۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲
مواد غذایی> چربی‌های ترانس از جمله دشمنان اصلی قلب محسوب می‌شوند. این چربی‌ها در غذاهای آماده، پیراشکی و شیرینیجات صنعتی به میزان زیادی وجود دارند.

مصرف برخی مواد غذایی باعث انباشته شدن پلاک‌های چربی در رگ‌ها شده و آنها را سفت و تنگ می‌کنند. این مساله نیز باعث بروز مشکلی به نام تصلب شرائین می‌شود که به زبان ساده معنای گرفتگی رگ‌های خونی و در نهایت سکته قلبی است. 

درادامه با ۷ ماده غذایی آشنا می‌شوید که تاثیر زیادی در گرفتگی رگ‌های خونی دارند.

تخم مرغ
تخم مرغ جزو مواد غذایی‌ای است که بحث و جدل زیادی در خصوص آن وجود دارد. همیشه این سوال وجود دارد افرادی که چربی خون دارند می‌توانند تخم مرغ مصرف کنند یا خیر؟ تخم مرغ حاوی چربی‌های حیوانی است و بنابراین زیاده روی در مصرف آن باعث افزایش کلسترول خون و تشکیل پلاک‌هایی در رگ‌های خونی می‌شود. اگر عادت دارید هر روز صبح دو سه عدد تخم مرغ نیمرو کنید بهتر است کمی مراقب باشید. یادتان باشد که به‌خصوص زرده تخم مرغ حاوی کلسترول است. البته از آنجایی که این کلسترول کمتر توسط روده‌ها جذب می‌شود تخم مرغ تاثیر متوسطی دارد. یادتان باشد که تخم مرغ خواص و فواید زیادی دارد و نباید از برنامه غذایی حذف شود.

گوشت قرمز
گوشت قرمز نه تنها عاملی برای افزایش خطر ابتلا به سرطان روده است بلکه می‌تواند باعث افزایش خطر بیماری‌های قلبی وعروقی نیز باشد. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد ال کارنیتین موجود در گوشت قرمز خطر تصلب شرائین را بالا می‌برد. یعنی باعث افزایش خطر مسدود شدن عروق می‌شود. علاوه بر این گوشت قرمز چرب حاوی چربی‌های اشباع شده است که شهرت زیادی در افزایش کلسترول بد خون دارند. البته همچنان توصیه به حذف گوشت قرمز نمی‌شود. فقط باید از مصرف روزانه آن خودداری شده و از دیگر منابع پروتئین مانند ماهی‌های چرب نیز استفاده شود.
 
چربی‌های مضر
چربی‌های ترانس از جمله دشمنان اصلی قلب محسوب می‌شوند. این چربی‌ها در غذاهای آماده، پیراشکی و شیرینیجات صنعتی به میزان زیادی وجود دارند. یادتان باشد که این چربی‌ها حتی بیشتر از چربی‌های اشباع شده موجود در گوشت قرمز مضر هستند چون باعث کاهش میزان کلسترول خوب و افزایش کلسترول بد خون می‌شوند. در حین خرید محصولات غذایی به واژه «روغن‌های گیاهی هیدروژنه» دقت کنید. چون در نگاه اول به نظر سالم می‌آیند اما واقعیت این است که این‌ها چربی‌های ترانس بوده و باعث افزایش کلسترول بد خون می‌شوند.
 
نمک
اگر در معرض بیماری‌های قلبی قرار دارید بهتر است غذاهایتان را شور و پرنمک نکنید. به خاطر اینکه از هر ۲ نفر که عادت به زیاده روی در مصرف نمک دارد یک نفر به پرفشاری خون مبتلا می‌شود. این بیماری نیز باعث سفتی رگ‌های و پیری رگ‌های خونی شده و انعطاف آنها را از بین می‌برد. نمک همچنین باعث رسوب در رگ‌ها می‌شود که در نهایت برای قلب مشکل ایجاد می‌کند.

محصولات لبنی
بدون شک هیچ چیز به اندازه خوردن کره یا خامه با انواع مرباها دلچسب نیست. اما باید حواستان باشد که دچار زیاده‌روی نشوید. خامه نیز همانند شیر و کره جزو محصولات لبنی است و حاوی میزان زیادی چربی اشباع شده خطرناک برای رگ‌هاست. یادتان باشد که مصرف چربی‌های اشباع شده برای افرادی که در معرض مشکلات قلبی عروقی هستند، توصیه نمی‌شود. این چربی‌ها باعث افزایش کلسترول خون شده و رسوب ایجاد می‌کنند که منجر به تنگ شدن رگ‌ها می‌شوند. توصیه می‌شود به جای خامه یا کره و غیره از روغن زیتون یا روغن کلزا برای پخت‌وپز استفاده کنید..


پنیرها
پنیرها جزو مواد غذایی هستند که افراد در معرض خطر سکته قلبی باید در مصرف آنها احتیاط کرده و حد تعادل را رعایت کنند. پنیرها حاوی میزان بالایی کلسترول بوده و میزان کلسترول بد خون را افزایش می‌دهند. در نتیجه زمینه ایجاد رسوب در رگ‌ها بالا می‌رود. علاوه بر این پنیرها به دلیل چربی و نمک زیادی که دارند امکان ابتلا به پرفشاری خون را نیز افزایش می‌دهند. بنابراین لازم است که در مصرف پنیر دچار افراط نشوید.
 
 
سوسیس و کالباس
این گوشت‌های فراوری شده نه تنها هیچ خیری برای بدن ندارند بلکه انواع مشکلات و بیماری‌ها را نیز به جان افراد سالم می‌اندازند. سوسیس و کالباس و غیره باعث افزایش کلسترول بد خون می‌شوند. زمانی که کلسترول خون بالا باشد پلاک‌هایی ایجاد می‌شود که به جداره رگ‌ها چسبیده و باعث کند شدن جریان خون می‌شوند. در نتیجه خطر بروز سکته قلبی افزایش می‌یابد. فراموش نکنید که این مواد غذایی همچنین حاوی میزان زیادی نمک هستند. یادتان باشد که چربی گوشت‌های قرمز حاوی چربی‌های اشباع شده است که باعث افزایش کلسترول بد خون می‌شوند. البته منظورمان این نیست که مصرف گوشت قرمز را به طور کلی حذف کنید.

منبع:شفاآنلاین
کد خبر bb55735139d64b1289975a87c002f797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =