۰ نفر
۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۳
کشاورزی> مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با بیان اینکه بین سال‌های ۹۰ تا ۹۲ قیمت کود در کشور ۷ برابر شده است، گفت: این مسئله مهمترین دلیل کاهش مصرف کود بوده است.

علیرضا ولی  مسئولیت شرکت خدمات حمایتی کشاورزی را تامین و توزیع نهاده های این بخش عنوان کرد و با بیان اینکه این شرکت مسئولیت تولیدی ندارد اظهار داشت: در زمینه بذر بخشی از وظایف این شرکت به بخشی خصوصی واگذار شده و کشاورزان نمونه پیمانکاران تامین بذر هستند.

مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با بیان اینکه موسسات تحقیقاتی نظارت بر کیفیت بذور را بر عهده دارند، افزود: تامین سه چهارم بذر مورد نیاز گندم و جو کشور توسط بخش خصوصی و یک چهارم آن توسط شرکت خدمات حمایتی انجام می شود، ضمن اینکه هر کجا بخش خصوصی با کاستی مواجه شد، ما به آنان کمک می کنیم.

ولی اضافه کرد: در برنامه زراعی سال ۹۴-۹۵ میزان کود مصرفی کشور ۵ میلیون تن برآورد شده است که ما مسئولیت تامین و توزیع آن را برعهده داریم، ضمن اینکه این کودها از داخل و خارج از کشور تامین خواهد شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه امسال انواع کودهای شیمیایی و غیر شیمیایی شامل کودهای زیستی، آلی و میکروبی را با کمک بخش خصوصی توزیع خواهیم کرد، افزود: در برنامه امسال توجه به این است که نیاز کودی کشور با اتکا به تولیدات داخلی برطرف شود و سیاست دولت این است که تولیدکنندگان داخلی را تقویت کند.

ولی با اشاره به اینکه در تلاش هستیم در برنامه ای ۱۰ ساله در زمینه کود به خودکفایی برسیم، اظهار داشت: در حال حاضر ۴.۵ میلیون تن کود ازته در کشور تولید می شود، این در حالی است که نیاز خاک کشور ما به کود ازته سه میلیون و ۳۰۰ هزار تن است، ضمن اینکه طی سال گذشته کمتر از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن کود ازته در کشور مصرف شده است.

مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با بیان اینکه نیاز کشور به کود فسفاته ۹۰۰ هزار تن است، گفت: تولید داخلی این نوع کود کمتر از صد هزار تن است و مابقی آن از خارج وارد می شود، همچنین طی سال قبل کمتر از ۴۰۰ هزار تن از این نوع کود در کشور مصرف شده است.

وی، میزان نیاز کشور به کودهای پتاسه را ۴۰۰ هزار تن اعلام و اضافه کرد: کمتر از ۲۰۰ هزار تن از این رکود سال قبل در کشور مصرف شده و میزان تولید داخلی ما نیز کمتر از ۵۰ هزار تن است.

این مقام مسئول با اشاره به سیاست های شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در سال های آینده اظهار داشت: قصد داریم دخالت دولت را در زمینه تامین و توسعه کود کاهش دهیم در این راستا با سرمایه گذاران داخلی و خارجی مذاکراتی انجام دادیم تا ظرفیت هایی را که در اختیار داریم به آنان بسپاریم که تامین و توزیع کود مورد نیاز کشور توسط آنان انجام شود.

ولی با اشاره به اینکه مهمترین بحث کشاورزی بحث تامین نهاده ها است، تصریح کرد: اگر ما از بذر خوبی برای تولید استفاده نکنیم باقی منابع را نیز از دست می دهیم، بنابراین باید به کیفیت محصولات اهمیت زیادی داد.

وی تاکید کرد: کودهای وارداتی از خارج در مبدا و مقصد مورد پایش قرار می گیرند و کودهای وارداتی کیفی هستند. با این حال، گاهی شاهد توزیع کودهای بی کیفیت در کشور بوده ایم که بر همین اساس، وزارت جهاد کشاورزی حال گذشته دستورالعملی را برای کنترل کیفی کود تهیه کرد و آن را در اختیار موسسه خاک و آب قرار داد.

این مقام مسئول افزود: در همین راستا موسسه آب و خاک اعلام کرده تمامی تولیدکنندگان و واردکنندگان کود تا تاریخ ۲۰ مرداد ماه سال جاری فرصت دارند کالای خود را به این موسسه معرفی و برای آن برچسب تطابق دریافت کند. ضمن اینکه باید برچسبی که بر روی کیسه کود درج می شود با محتوای آن مطابقت داشته باشد و کسانی که کالاهایشان فاقد این برچسب هستند اجازه توزیع آن را ندارند و در صورت توزیع به عنوان مجرم به دادگاه معرفی خواهند شد.

مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با اشاره به دلایل کاهش مصرف کود در کشور اظهار داشت: از سال ۸۴ تا سال ۹۲ مصرف کود در کشور سیر نزولی داشته و براساس آسیب شناسی هایی که در این زمینه انجام شده بحث تحریم یکی از دلایل این مسئله بوده است.

وی تصریح کرد: با این حال، مهمترین علت کاهش مصرف کودهای کشاورزی در کشور کم شدن نقدینگی کشاورزان و افزایش قیمت کود بوده که بین سال‌های ۹۰ تا ۹۲ بیش از ۷۰۰ درصد (۷ برابر) رشد کرده است.

ولی، یکی دیگر از دلایل کاهش مصرف کود را افت تنوع کودی اعلام کرد و گفت: امسال ما در برنامه خود به تنوع کودها توجه زیادی کرده ایم به طوری که در سال‌های گذشته سه گروه کودی شامل ۵ نوع کود در کشور توزیع می شد اما امسال ۷ گروه کودی شامل ۲۶ نوع کود در کشور توزیع خواهد شد.

این مقام مسئول در مورد احتمال افزایش قیمت کود در سال جاری گفت: تلاش وزیر جهادکشاورزی در این راستا بوده است که قیمت کود در سال ۹۴ افزایش پیدا نکند و تا امروز نیز تلاش ما در همین راستا بوده است اما در حال حاضر نمی توان درباره این مسئله اظهار نظر قطعی کرد.

وی با بیان اینکه دولت به پتروشیمی ها اجازه صادرات مازاد کود را داده و آنها موظف به تامین نیاز بخش کشاورزی کشور هستند، گفت: اگر هم هزینه های تولید افزایش پیدا کرده و همین مسئله باعث می شود که قیمت کود را گران کنند، دولت باید مابه التفاوت آن را به شکل یارانه بپردازند، ضمن اینکه در این باره نیز هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است.

ولی درباره مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه مصرف کود در کشور بیش از حد مجاز است، اضافه کرد: خاک‌های کشور به بیش از ۵ میلیون تن کود نیازمند است در حالی که مصرف ما ۲ میلیون تن است، بنابراین اگر در بخش‌هایی آلودگی ایجاد شده مربوط به این بوده که کود درست مورد استفاده قرار نگرفته است، بنابراین آلودگی ها به دلیل استفاده نادرست است نه استفاده بیش از اندازه.

مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ادامه داد: به کشاورزان توصیه می کنیم براساس توصیه مروجین و محققین کودها را مورد استفاده قرار دهند تا مشکلی در این زمینه ایجاد نشود.

وی با بیان اینکه در سال ۹۲ زمانی که دولت جدید روی کار آمد یکی از دغدغه های اصلی مسئولان تهیه کود شیمیایی بود، گفت: آن زمان هیچ کودی در کشور موجود نبود و به همین خاطر سال‌های ۹۲ و ۹۳ ما دغدغه تامین این نهاده را داشتیم اما هم اکنون دغدغه ای که در این زمینه وجود ندارد، کیفیت کودها بیشتر مدنظر است و ما در این زمینه تلاش می کنیم.

منبع:مهر
کد خبر be2a205b299047c5964b1788da1b055d

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =