رئیس انجمن ارگانیک ایران گفت: به دلیل مصرف بی‌رویه کود نیترات در بخش کشاورزی باقیمانده آن به صورت رگه‌های سفید در داخل گوجه‌فرنگی ظاهر می‌شود که مردم باید آن را جدا کرده و دور بریزند.

سیدرضا نورانی در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری فارس، در پاسخ به اینکه اخیراً داخل گوجه‌فرنگی به وفور رگه‌های سبز و سفیدرنگ مشاهده شده و دلیل آن مصرف بیش از حد سم عنوان می‌شود، با تأیید این موضوع گفت: مصرف بی‌رویه و نظارت نشده کودهای نیترات سبب می‌شود که باقیمانده نیترات به داخل گوجه‌فرنگی رسوخ کند.

وی اضافه کرد: مردم باید قسمت‌های سفید داخل گوجه‌فرنگی را بریده و کنار بگذارند و آن را مصرف نکنند. 

به گزارش خبرنگار فارس این در حالی است که باقیمانده نیترات در محصولات کشاورزی و انتقال آن به بدن در طولانی مدت می‌تواند آسیب‌های جدی به دستگاه گوارش و کبد وارد کند.

خبرنگار فارس همچنین در مورد رواج شایعاتی در فضای مجازی مبنی بر تراریخته بودن ملون‌هایی (نوعی طالبی)‌ که طی چند سال گذشته در بازار به وفور یافت می‌شود پرسید که نورانی در توضیح این موضوع گفت: ملون نوعی از طالبی است که اصطلاحات ژنتیکی روی آن انجام شده اما تراریخته نیست. انواع مختلفی از طالبی و خربزه وجود دارد که در کشور ما چند نوع آن کشت می‌شود.

وی تصریح کرد: نباید این را فراموش کرد که تمام بذرهایی که در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد مراحل آزمایش را طی کرده و هیچ بذر تراریخته‌ای برای کشت به کشور وارد نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار فارس، طبق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تأکید مقام معظم رهبری مصرف و تولید محصولات تراریخته به دلیل اثرات مخرب به شدت منع شده و حتی طبق مصوبه مجلس در سال 95، تولید این محصولات در کشور ممنوع و تنها اجازه کارهای تحقیقاتی در این حوزه داده شد.
کد خبر bf594db960a5486da7fa7202c7fc21de

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =