مواد غذایی> مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران با بیان اینکه تاکنون۷هزارتن شیرخام به ارزش ۱۰میلیاردتومان به صورت توافقی از تولیدکنندگان خریداری شده است،گفت:دولت هنوز مطالبات دامداران را پرداخت نکرده است.

علیرضا عزیزالهی با بیان اینکه خرید توافقی شیرخام از دامداران همچنان ادامه دارد، اظهار داشت: متاسفانه دستگاه‌های تامین کننده منابع مالی، بودجه مصوب این طرح را در اختیار سازمان مرکزی تعاون روستایی قرار نداده‌اند و درحال حاضر این سازمان، سه ماه است که شیرخام را از دامداران خریداری می‌کند، بدون اینکه پولی به آنان پرداخت کرده باشد.

وی با اشاره به اینکه دولت پیش‌بینی کرده بود بودجه این طرح را از محل منابع صندوق توسعه ملی تامین کند، گفت: صندوق توسعه ملی هم این مساله را نپذیرفته و پولی در اختیار سازمان مرکزی تعاون روستایی قرار نداده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران، میزان خرید توافقی شیر خام را تاکنون حدود ۷ هزار تن با متوسط قیمت هر کیلوگرم ۱۳۰۰ تومان اعلام و اضافه کرد: در حال حاضر دولت حدود ۱۰ میلیارد تومان به دامداران بدهی دارد که حتی ریالی از آن را نیز پرداخت نکرده است.

عزیزالهی وضعیت بازار شیر را نامطلوب دانست و گفت: البته نسبت به روزهای قبل از اجرای طرح خرید توافقی که نرخ این کالا به ۱۱۵۰ تومان رسیده بود، شرایط تا حدودی بهتر شده و قیمت شیرخام به ۱۲۵۰ تومان رسیده؛ اما این عدد با نرخ مصوب ۱۴۴۰ تومانی، هنوز تفاوت زیادی دارد و دامداران به شرایط مطلوبی که مدنظرشان بوده، نرسیده‌اند.

وی درباره آخرین ضعیت اختصاص مشوق صادراتی برای لبنیات نیز اظهار داشت: آن‌طور که ما مطلع شده‌ایم، بخشی از این منابع در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته و باقی آن نیز به تدریج در اختیار این وزارت‌خانه قرار خواهد گرفت.

افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار ربطی به نرخ دام زنده ندارد 

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران درباره وضعیت بازار دام زنده نیز گفت: ارتباط چندانی بین قیمت دام زنده و نرخ گوشت در بازار مصرف وجود ندارد.

عزیزالهی با بیان اینکه قیمت دام زنده نوساناتی داشته؛ اما این نوسانات آنقدر چشمگیر نبوده که بر قیمت گوشت قرمز در بازار تاثیر بگذارد، افزود: با مطرح کردن این مسائل نمی‌توان افزایش قیمت گوشت قرمز را در بازار توجیه کرد؛ البته در این میان نقش واسطه‌ها و دلالان پررنگ‌تر و موثرتر است.

وی درباره قیمت نهاده‌های دامی در بازار نیز اظهارداشت: هر سال با فرارسیدن فصل برداشت جو و ذرت دولت به منظور حمایت از تولید داخل، محدودیت‌هایی را در واردات این محصولات اعمال می‌کند که همین امر سبب افزایش قیمت آنها در بازار می‌شود.

عزیزالهی با بیان اینکه قیمت جو در بازار به حدود ۸۱۰ تا ۸۳۰ و ذرت به بیش از ۱۰۰۰ تومان رسیده بود، اضافه کرد: در ده روز اخیر، وزارت جهاد اقداماتی را در این زمینه آغاز کرده که موثر واقع شده و درحال حاضر قیمت جو به ۷۰۰ تومان کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه شرکت پشتیبانی امور دام نیز ذرت را به قیمت هرکیلوگرم ۷۵۰ تومان عرضه می‌کند، افزود: امیدوار هستیم  نرخ ذرت نیز طی روزهای آینده با کاهش بیشتری همراه باشد. ‌


منبع:مهر
کد خبر bf5b4d6b836f4c7a8733badbe8041920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =