قائم مقام وزیر صنعت از رایزنی بانک مرکزی با یک بانک روسی به منظور تسهیل واردات از روسیه خبر داد و گفت: امروز بانک "میل بیزینس" به عنوان یک بانک ایرانی در روسیه پاسخگوی صادرکنندگان ایرانی است.

مجتبی خسروتاج در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با اشاره به افت شدید ارزش پول ملی روسیه، گفت: امروز هر دلار 46 روبل است که نشان می دهد 30 تا 40 درصد ظرف چند ماه اخیر از ارزش پول ملی روسیه کاسته شده است که این البته برای صادرات ایران نیز کار را مشکل می‌کند.

قائم مقام وزیر صنعت معدن و تجارت افزود: روسیه تنها کشوری است که همواره تراز تجاری مثبت داشته و در مقاطعی این تراز تجاری 200 میلیون دلار به نفع روسیه مثبت بوده است.

وی تصریح کرد: علی رغم کاهش تراز تجاری، روسیه حجم زیادی از ذخایر ارزی خود را برای جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی وارد بازار کرد که بتواند از کاهش ارزش پول ملی خود جلوگیری کند اما اقتصاددانان به این کشور هشدار دادند که این روش را رها کرده و ادامه ندهد.

قائم مقام وزیر صنعت معدن و تجارت افزود: البته در شرایط فعلی شاهد خروج سرمایه از روسیه هستیم اما به دلیل اقتصاد قوی که این کشور در زمینه نفت و گاز دارد، خود را هنوز نمایان نکرده است.

خسروتاج در ادامه کاهش قیمت نفت را تهدید دیگری برای اقتصاد روسیه دانست و گفت: در چنین شرایطی ایران باید تلاش کند تا از فرصت‌های موجود در روسیه به خوبی استفاده کند. در این میان، دولت وظیفه دارد که بستر حرکت را فراهم کند که موضوع اول در رابطه با افزایش روابط تجاری با روسیه و حل مسائل بانکی بود.

وی در توضیح این مطلب خاطرنشان کرد: امروز بانک "میل بیزینس" به عنوان یک بانک ایرانی در روسیه پاسخگوی صادرکنندگان ایرانی است.

خسروتاج افزود: هر صادرکننده‌ای که به صورت رسمی با روسیه کار می‌کند، در قالب این بانک می تواند اقدام به گشایش اعتبار اسنادی کند و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

قائم مقام وزیر صنعت معدن و تجارت ادامه داد: برای واردات از روسیه نیز طرف روسی بانکی مشخص کرده که رایزنی‌های بانک مرکزی با آن در حال انجام است و به زودی شاهد آن خواهیم بود که "ال سی" از ایران برای واردات از روسیه باز شود.

وی خاطرنشان کرد: با نگاه شرایط رقابتی باید به تبادل با روسیه نگاه کرد و پتانسیل واردات برخی کالاهای ضروری کشور از روسیه وجود دارد.

خسروتاج در ادامه به پوشش ریسک صادراتی اشاره و خاطرنشان کرد: توافقنامه‌ای در این زمینه میان صندوق ضمانت صادرات ایران و صندوق ضمانت صادرات روسیه به امضا رسیده است که امیدواریم راهگشای صادرکنندگان باشد.
کد خبر bfbf2f19933e461f858adc76e7359448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =