کشاورزی> وزیر جهاد کشاورزی درباره جلوگیری از ورود میوه های قاچاق به کشور گفت: وزیر کشور در این زمینه به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز دستور بررسی و اقدام لازم داده است.


محمود حجتی با حضور در دویست و چهل و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران اظهارکرد: ورود میوه قاچاق علاوه بر مشکلات اقتصادی به دلیل قرنطینه نشدن آفات نباتی را به کشور وارد می کند.
وی، وجود دو آفت نباتی مگس مدیترانه ای و مگس زیتون را از جمله مشکلات ورود محصولات کشاورزی قاچاق به کشور عنوان کرد.
حجتی با ارائه آماری از تولید میوه گفت: در تولید برخی از میوه ها از جمله انار، پسته، خرما اولین تولیدکننده جهان بوده و در تولید مرکبات سالانه پنج میلیون تن مرکبات تولید می کنیم که برخی از بدفرهنگی و بدمصرفی های موجود در جامعه موجب نابسامانی و ورود قاچاق میوه می شود.

** محصولات تراریخته در کشور تولید نمی شود

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به انتقاد برخی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر تولید برنج تراریخته در کشور گفت: در کشور تولید محصولات تراریخته نداریم.
تاکید کرد: در کشور با ایجاد کمیته ایمنی زیستی و مقررات سخت، هیچ نوع محصول تراریخته ای تولید نمی شود.
وی با بیان اینکه اغلب محصولاتی مصرفی در دنیا تراریخته (گیاهانی که ساختار آن از طریق مهندسی ژنتیک تغییر یافته) است، گفت: ذرت، کلزا، سویا، پنبه و روغن های مربوط به آنها تراریخته هستند.
حجتی، کشورهای آمریکای شمالی، آمریکا، کانادا و برزیل را از جمله تولیدکنندگان محصولات تراریخته عنوان کرد و افزود: در آسیا نیز هند، پاکستان و چین محصولات تراریخته تولید می کنند.
وزیر جهاد کشاورزی در ادامه در پاسخ به انتقاد عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره تفاوت آردهای مصرفی نانوایی های تهران گفت: وزارت جهاد کشاورزی تولید، جمع آوری، سیلوکردن و تحویل آرد به کارخانه را برعهده دارد و بعد از این مراحل مسئولیت با استانداری تهران و اداره صنعت، معدن و تجارت است.

** کشاورز حداقل بهره را از تولید می برد
وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با بیان اینکه فقط 30 درصد سود حاصل از تولید محصولات کشاورزی به کشاورزان تعلق می گیرد، افزود: 70 درصد سود این محصولات مربوط به حمل ونقل و واسطه گری است که کشاورزان از آن بی بهره اند.
وی با بیان اینکه ضرورت دارد محصولات کشاورزان به طور مستقیم در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد، اظهار کرد: از شورای اسلامی شهر تهران می خواهیم به منظور تقویت بنیه اقتصادی تولیدکنندگان و کاهش فاصله تولید و مصرف، میادین میوه و تره بار در اختیار تعاونی های کشاورزی قرار گیرد.
وزیر جهاد کشاورزی افزود: با این کار محصولات کشاورزی با قیمت مناسب تری در اختیار شهروندان قرار می گیرد.

** 100هزار ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی ملی کشور
حجتی در ادامه با بیان اینکه به دنبال کاهش ساخت و ساز در اراضی ملی کشور هستیم، گفت: سازمان امور اراضی کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران و مسئولان شهرداری باید مشکلات ناشی از ساخت و سازهای غیرمجاز را آسیب شناسی کنند.
وی افزود: حدود 100 هزار ساخت وساز غیرمجاز در اراضی ملی کشور انجام شده و تاکنون بیش از ده ها هزار شکایت در دادگاه ها در این زمینه در حال بررسی است.

** آمادگی وزارت جهاد کشاورزی برای رفع مشکل شهرک زیتون
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ارائه زمین به تعاونی های مسکن از اختیارات وزیر بوده است، گفت: برخی از وزیران در گذشته با اختیارات قانونی اراضی را به تعاونی های مسکن دادند و در این مورد اشتباهات زیادی انجام شده است.
حجتی با بیان اینکه ارائه زمین از سوی وزیر برای ساخت مسکن در اراضی ملی با ساز و کارهای کشور منطبق نبوده است، تاکید کرد: ارائه زمین در منطقه سرخه حصار برای ساخت مسکن برای دولت و مردم مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است.
وی یادآور شد: این زمین ها در سال 63 به اعضای تعاونی تحویل داده و چند هزار سند مالکیت نیز صادر شده است.
حجتی با بیان اینکه در حال حاضر وزارت مسکن و شهرسازی در دولت مسئول رسیدگی به این موضوع است، اظهار کرد: 500 هکتار زمین در شهر جدید پردیس برای معاوضه در اختیار دولت گذشته قرار گرفت.
وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: برای رفع مشکل شهرک زیتون آمادگی داریم از اراضی که در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است به طور معوض استفاده کنیم.

منبع:ایرنا
کد خبر c0426e1d3adf40c39691b0ea92b9c531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =