مواد غذایی> آنچه در بازار به‌عنوان ماهی سالمون فروخته می‌شود، وارداتی است و انواع پرورشی آن در کشور وجود ندارد.


معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات کشور قزل‌آلا را عمده‌ترین ماهی پرورشی در کشور خواند و گفت: نوعی از این ماهی به نام قزل‌آلای خال‌قرمز و ماهی که جزو آزادماهیان دریای خزر است به نام "سالمونیده" معروف است و گاهی با ماهی سالمون رایج اشتباه گرفته می‌شود.

حسین عبدالحی افزود: در کشور تنها ماهیان قزل‌آلا هستند که به‌صورت پرورشی به مقدار زیاد وجود دارند و هدف‌گذاری برای افزایش آنها در دستور کار است، اما ماهی سالمون پرورشی نداریم.

وی خاطرنشان کرد: سازمان شیلات مزرعه‌های پرورشی را از لحاظ بیماری‌های مشترک بین انسان و آبزیان تحت نظارت دارد و میزان خسارت‌ها را در این بخش برآورد می‌کند، اما خسارتی که گاهی موارد ناشی از واردات تخم چشم‌زده قزل‌آلای آلوده به کشور عاید پرورش‌دهندگان می‌شود، بر عهده سازمان دامپزشکی کشور است.

معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات کشور ادامه داد: به‌دنبال آن هستیم که به غیر از قز‌ل‌آلا، گونه‌های ماهیان دیگری را در دسته سردآبی به سبد ماهیان پرورشی اضافه کنیم.

عبدالحی تصریح کرد: تیلاپیا جزو ماهیان گرم‌آبی محسوب می‌شود و پرورش آنها با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد، تنها در مناطق خاصی به‌صورت پایلوت در حال انجام است.

وی یادآور شد: در سال گذشته حدود 120 هزار تن ماهی قزل‌آلا در کشور تولید شد و برای پیش‌بینی میزان تولید امسال هنوز زود است که بتوان اظهارنظر کرد.

عبدالحی تأکید کرد: در حال حاضر در بخش ماهیان پرورشی که عمده آنها را قزل‌آلا تشکیل می‌دهد، مشکل خاصی وجود ندارد و پرورش‌دهندگان اقدامات لازم را در این بخش انجام می‌دهند.

گفتنی است، ماهی سالمون بومی ایران نبوده و آنچه که در بازارها موجود است، وارد می‌شود و به‌دلیل خاصیت گوشت این ماهی که آنتی‌اکسیدان قوی در مقابله با رادیکال‌های آزاد بدن است، خوردن هفتگی آن توصیه می‌شود. علاوه بر آن، کارتئونیدهای موجود در گوشت ماهی سالمون نوعی آنتی‌اکسیدان خاص و قوی به نام آستاگزانتینین دارد که می‌تواند باعث پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی شده و با عوامل سرطانی در بدن مبارزه کند و علاوه بر آن، جلوی ابتلا به التهاب و بیماری‌های چشمی را بگیرد و گاهی شاهد آن هستیم که در بازار تقلباتی صورت می‌گیرد و به نام ماهی سالمون پرورشی انواع دیگری از ماهیان ازجمله قزل‌آلای رنگ‌شده را تحویل مشتری می‌دهند که مردم باید به قیمت آن توجه کرده و گول تبلیغات فوق را نخورند. زیرا قیمت تقریبی این ماهی حدود 80 هزار تومان بوده و نوع پرورشی آن نیز در کشور وجود ندارد.

منبع:ایانا
کد خبر c124b729d68d446da60bbe6da272c5c0

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =