مواد غذایی> در حالی که در فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری بر اساس آمار گمرک ۷.۱ هزار تن دام سبک، با وجود کمبود ۱۰۰ هزارتنی گوشت قرمز صادر شده که درهمین مدت ۸.۷ هزار تن گوشت به کشور آمده است.


در دوماهه ابتدایی سال 94، از لحاظ ارز آوری صادارت، گوسفند زنده سومین کالای عمده بخش کشاورزی بعد از پسته و هندوانه بوده و در جایگاه  سی و دومین کالای عمده صادراتی قرار دارد.

بنا بر آمار گمرک، صادارت دام زنده در دو ماه ابتدایی سال جاری ، 7.1 هزار تن به ارزش 35.1میلیون دلار با متوسط قیمت هر کیلوگرم 4.9 دلار بوده است که در این مدت آمار واردات گوشت گوساله منجمد وارداتی ، 8.7 هزار تن به ارزش 34.8 میلیون دلار با متوسط قیمت هرکیلو‌گرم 4 دلار بوده است.

وجه مثبت صادارت گوسفند

صادارت گوسفند زنده را از دو جهت مثبت و منفی می توان ارزیابی کرد. وهله اول  قانونی کردن صادارت دام سبک است که در سالهای گذشته به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شد. این پدیده  شکل قانونی به خود گرفت و با فروش مازاد مصرف این محصول به سایر کشورها؛ رکود حاکم بر بازار را به نفع تولید کننده شکاند.

با حذف جنجالی تعرفه صادارت گوسفند در مهر ماه  سال گذشته، صادارت این محصول با وجود عدم درآمد گمرکی،  به تنظیم قیمت این محصول به نفع پرواربند(تولید کننده) کمک کرد.

آن روی سکه


از طرفی با وجود تولید سالانه 950 هزار تن گوشت قرمز در کشور، با کمبود 100 هزار تنی گوشت قرمز مواجهیم که برای تامین آن اقدام به  واردات از هند و برزیل می‌کنیم .

این معادله چند مجهولی به هیمن جا ختم  نمی‌شود، زیرا در حالی که به دلیل قیمت بالای گوشت قرمز طبقه ضعیف جامعه امکان خرید گوشت 30 هزا تومانی را ندارد، دامدار نیز از وضعیت قیمت فروش دام زنده خود به قیمت هر کیلوگرم 10 تا 11 هزار تومان در بازار مصرف راضی نیست و آن را به صرفه نمی‌داند.

حال برای پاسخ به این مسائل، یعنی "فاصله زیاد قیمتی دام زنده تا گوشت مصرفی در بازار"  و "صادرات و واردت همزمان دام زنده و گوشت قرمز در کشور"، باید به دنبال جواب مشترک گشت.


منبع:تسنیم
کد خبر c183a70ad9494a87a659bb495ba92e1d

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =