کشاورزی> در حالی که صادرات سیب‌زمینی جزو کم ارزش‌ترین کالاهای صادراتی از نظر اقتصاد آب است، صادرات این محصول در نخستین ماه امسال با افزایش 1479 برابری نسبت به مدت مشابه پارسال به 38 هزار و 400 تن رسید.

در فروردین‌ امسال 38 هزار و 400 تن سیب‌زمینی به ارزش 15 میلیون دلار به 11 کشور همسایه ایران صادر شده است که این میزان 1479 برابر نسبت به فروردین‌ ماه سال گذشته که میزان صادرات این محصول صفر بود بیشتر شده است.

کشورهای مقصد سیب‌زمینی ایرانی ترکمنستان، ترکیه، عراق، روسیه، قزاقستان، کردستان، آذربایجان، ازبکستان، افغانستان، امارات، تاجیکستان هستند که در این میان عراق با سهم حدود 66 درصدی نخستین بازار سیب‌زمینی ایرانی به شمار می‌رود، چرا که در نخستین ماه امسال 25 هزار و 438 تن سیب‌زمینی به ارزش 9 میلیون و 28 هزار دلار سیب‌زمینی به عراق صادر شده است.

جالب‌تر این‌که سال گذشته علی‌رغم صادر‌ نشدن سیب‌زمینی در نخستین ماه سال، قیمت این محصول در بهار به دلیل دیر رسیدن سیب‌زمینی به بازار همواره رو به افزایش بود و بازار سیب‌زمینی تا تیرماه همچنان پرنوسان بود و امسال مشخص نیست با این جهش سریع صادرات این محصول آب‌بر، سرنوشت بازار آن در داخل چه خواهد شد.

قیمت هر کیلوگرم سیب‌زمینی صادراتی به کشور‌های همسایه در فروردین‌ماه امسال حدود 0.4 دلار بوده که با احتساب نرخ 3300 تومانی برای هر دلار، سیب‌زمینی صادراتی کیلویی 1320 تومان به خارجی‌ها فروخته شده است.

این در شرایطی است که کشور با بحران آب مواجه است و برای تولید هر کیلوگرم سیب زمینی به طور متوسط حدود 860 لیتر آب مصرف می شود که کارشناسان مرتبا بر کاهش کشت محصولات آب‌بر و صادرات آن در قالب "آب مجازی" تاکید دارند و می گویند" با توجه به نبود آمایش سرزمین و الگوی کشت مناسب و عدم برنامه‌ریزی صحیح برای ایجاد کشاورزی پایدار، هم‌چنان در نقاط خشک و نیمه خشک کشور به تولید محصولات آب‌بر همچون هندوانه و سیب زمینی می‌پردازیم که در صورت ادامه‌ این روند، دشت‌های کشور در آینده‌ نزدیک به بیابان‌های برهوت تبدیل خواهند شد".


منبع:ایسنا
کد خبر c2f8877dec9d45829d41f6dcac1f9884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کشاورز پیشرو ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    1 0
    قیمت تمام شده هر کیلو سیب زمینی برای من کشاورز، حدود 350 تومان است. خرید از من 400 تومان!!! دولت سیب زمینی رو از من 400 میخره و بدون صرف وقت و زحمت به راحتی کیلویی 1300 صادر میکنه. آیا این درسته؟؟؟ هزینه برق مصرفی من 20 میلیون تومان!!! با چه تعرفه ای؟؟؟ خرید کنتور آب به اجبار 6 میلیون تومان!!!! هزینه کارگر از برداشت تا حمل و سورت....! قیمت ادوات کشاورزی که بی داد میکنه...! تعرفه واردات کود و سم صفر و معاف از پرداخت ارزش افزوده!! ولی برای کشاورز کمرشکن شده!!! بیمه کشاورزی ناقص و بدون صرفه هستش اما به اجبار باید هزینه پرداخت بشه. . . . چه بگویم که سران مملکت کمر بسته اند برای تضعیف مالی جانی و روحیه ملت مانند لاشخوران به جان این کشور و ملت افتاده اند و سیرمونی ندارند. ما قسطی نفس میکشیم ولی آقایان و آقازاده ها به لطف صبوری مردم هوای پاک اروپا و آمریکا و کانادا رو تنفس میکنند. لعنت خدا بر شما باد