علی اصغر شاه حسینی

هفته دولت  و جهاد كشاورزي را در سال جاري پشت سر گذاشتيم. اين دو هفته براي روابط عمومي وزارت جهاد كشاورزي فرصت بسيار مغتنمي بود تا ظرفيت ها و استعدادهاي بخش كشاورزي را بر همگان رونمايي كند و گستردگي اين حوزه عظيم و از همه مهم تر تلاش هاي صورت گرفته در طول مدت يك ساله با يك برنامه ريزي اصولي از طريق مجراهاي ارتباطي متناسب با مخاطبين طراحي و عملياتي شود. چراكه روابط عمومي به بيان ساده يعني" دادن اطلاعات به مردم و انجام تلاش هاي ترغيبي به منظور تغيير گرايش ها و رفتار مردم و كوشش براي هم بسته كردن نگرش ها و اقدامات يك دستگاه با مخاطبان خود و  متقابلا  نگرش ها و اقدامات مخاطبان با دستگاه مربوطه."
 حال طرح اين موضوع بسيار ضروري است كه آيا حتي به اندازه يك تعريف ساده از روابط عمومي در اين هفته ها اقدام اثربخش صورت پذيرفته است؟ به راستي تا چه اندازه از شيوه هاي نوين اطلاع رساني منطبق بر خواسته هاي مخاطبان در مسير اهداف روابط عمومي استفاده شد؟ آيا اقدامات اطلاع رساني صورت گرفته در اين هفته ها براي وزارت جهاد كشاورزي كه  ماموريت ها و وظايف معاونت ها و سازمان هاي تحت پوشش آن در حد برخي وزارتخانه هاست، كافي و در شان اين وزارتخانه بوده است؟ حتما در تحليل محتواي مطبوعات، سهم وزارت جهادكشاورزي در تيتر اول مطبوعات كثير الانتشار يا حتي مطبوعات حامي دولت را در هفته خودش بررسي كنيد.  همچنين ميزان عملكرد وزارت جهاد كشاورزي در حوزه مطبوعات را بررسي كنيد. يادمان باشد فقط سه هفته ديگر در سالهای آتی به نام هفته دولت و جهادكشاورزي دولت یازدهم پيش روست. پس بايستي به دنبال برنامه ريزي اصولي و عملياتي باشيد، بيايم عملكرد اطلاع رساني هفته را با  شاخص هاي علمي ارزيابي كنيد، به عبارتي عملكرد خودمان را مميزي كنيم. برگزاري جلسه لازم است، اما كافي نيست. به دنبال بهره وري رسانه اي باشيد، عمق تعاملات خبري را توسعه دهيد، فقط دوستي با خبرنگاران كافي نيست، منظور اين است كه پیش از دعوت خبرنگار، بدانيم از رسانه محل فعالیت او چه مي خواهيم، تعاملات رسانه اي بايستي هدفمند باشد، فقط به طول ارتباطات بسنده نكنيد، در حوزه رسانه به هماهنگي با خبرنگاران دلخوش نباشيم، بايستي رسانه ها را مديريت و ساماندهي كنيم و بدانيم از آنان چه مي خواهيم. بايد بدانيم حوزه اطلاع رساني فقط رسانه نيست، بلكه در اين هفته نقش تبليغات محيطي حائز اهميت است؛ هرچند در اين تبليغات بيشتر به طراحي تكيه مي شود، اما مهم محتوي است، در اين حوزه نخستین حركت همگام كردن شهرداري هاست، در حالی که از اين ظرفيت براي فضا سازي محيطي غافل شديم، به چند بنري كه دربعضي مكان ها نصب مي شود، دلخوش نباشيد. برخي روابط عمومي ها در ساير دستگاه تدابير اثربخشي براي انعكاس اقدامات صورت گرفته و در حوزه عمل خود انديشيده اند، بطوري كه سمت و سوي حركتي آنان كاملا مشخص است. وزارت بهداشت و درمان از جمله اين دستگاه هاست.
يادمان باشد سبد خانوار ايراني در دست اين وزارتخانه است. در حوزه معاونان وزير و روساي سازمان هاي تحت پوشش  چند دقيقه در اين  هفته آنتن صداوسيما را پر كردند؟ نبايد فقط به برنامه "سيماي آبادي" تكيه كنيم، بايستي روابط عمومي وزارت جهادكشاورزي براي مديران ارشد، پيوست رسانه اي و نقشه راه  ترسيم و در بسته اطلاع رساني به آنان ابلاغ کند. امروز اطلاع رساني تابع قوانين و تخصص هاي مرتبط با خودش است. عصر امروز، عصر چند صدايي و كاستن فقر اطلاعاتي و افزايش آگاهي است. پس از جامعه هدف نيز مي توان براي اطلاع رساني  متوازن بهره جست، اما به شرط برنامه ريزي اصولي، اگر از استعدادها به موقع استفاده شود، فرصت هاي زيادي براي اطلاع رساني فراهم مي گردد. بايستي درگاه هاي اطلاع رسانی را گسترش و توسعه دهيم. متمركز بر يك نماد باشيم و از طريق آن به درون افكار و خانه ها برويم و با مردم از طريق آن نماد صحبت كنيم.
از ظرفيت مجلات تخصصي براي تحليل وضعيت كنوني و مقايسه تطبيقي با گذشته و به نوعي پيشرفت امور براي آگاهي رساني به نخبگان چقدر استفاده كرديم يا این که مانند بعضي ها، نمایندگان مجلات تخصصي را  كه گزارش خبري و تحليلي تهيه مي كنند با نمایندگان خبرگزاري ها -كه خبرها را آني ارسال مي كنند- در يك نشست خبري كنار هم مي نشانند، رفتار مي كنيد؟ در حالی كه ماموريت اين دو رسانه كاملا با هم متفاوت است. رفتار رسانه اي درست تابع سياست گذاري صحيح و علمي رسانه اي است. دربرگيري رسانه ها در دنياي كنوني به حدي رسيده كه براي پيشبرد اهداف آموزشي نيز از رسانه ها كمك گرفته مي شود. درك اين موضوع و سواد رسانه اي بسيار حائز اهميت است، چراكه داشتن مهارت و تخصص از الزامات هر اقدامي است. نبايد از راديو غافل شد، شبكه هاي راديویي شايد امروزه اقبال زيادي نداشته باشند، ولي قبول كنيد آنچه مي ماند صداست! راديو با نفس مخاطب همگام است. مزيت اين رسانه مهم در اصل مزيت ديگر راديو یعنی سرعت زياد در انتقال خبر است.
راديو، از سویی مى‏تواند بيشتر از هر رسانه ديگر، حلقه اتصال وقايع و حوادث را با شنوندگان و مخاطبان خود برقرار كند و از سوی دیگر نسبت به رسانه‏هاى ديگر، اين ويژگى را دارد كه در شرايط گوناگون بدون هيچ نوع زحمتى بتواند در لحظه پخش خبر كنار مخاطب خود باشد؛ زيرا راديو هم ارزان است و هم به راحتى حمل و نقل مى‏شود. فرد مى‏تواند در عين حال كه كارهاى ديگرش را انجام مى‏دهد، در كنارش راديو داشته باشد و به آن گوش دهد، راديو مى‏تواند اخبارى به ما بدهد كه آن‏قدر زمان مصرف كوتاهى دارند كه قابل استفاده در مطبوعات نيستند؛ تمام شبكه هاي راديویي در هفته جهادكشاورزي بايستي تعاملات هدفمندي با وزارت جهاد كشاورزي داشته باشند و در اين هفته در خدمت حوزه كشاورزي  باشند. مهم ترين اقدام در هفته هاي ملي، يكپارچگي و يكسان سازي توليدات خبري در سراسر كشور است. پس بر اي اجرايي شدن اين مهم بايستي از ستاد راهبردهاي لازم اتخاذ و به استان ها ابلاغ مي گرديد. چرا كه اين هفته ها، متعلق به همه ايران است.
در پایان، ذکر این نکته خالی از لطف نیست که نقد نگارنده، فقط از سر دلسوزي است.
کد خبر c3e51e597f8b4541be2713b44c2772a5

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهناز اويسي ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    0 0
    بسيار عالي و پرمحتوا.