مواد غذایی> مدیر کل فراورده های غذایی آرایشی و بهداشتی سازمان غذا  و دارو، در خصوص فراورده های پروبیوتیک ها  توضیحاتی ارائه کرد.

مدیر کل فراورده های غذایی آرایشی و بهداشتی سازمان غذا  و دارو  در خصوص فراورده های پروبیوتیک ها  یا فراسودمند اظهار داشت: این محصولات درگروه ميکروارگانيسم ها و موجودات زنده  از نوع باكتري و مخمرها قرار می گیرند که اگر چه با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیستند اما زنده و فعال بوده و با قرار گیری به تعداد مناسب در بخش‌هاي مختلف بدن مثل روده ، با فعاليت های زيستي خود، از طريق حفظ و بهبود توازن تعداد زیادی باکتری های مفید که در اصطلاح فلور ميكروبي روده نامیده می شوند ميان ميکروارگانيسم هاي سودمند و زيان‌بخش، خواص قابل ملاحظه ای برای ميزباناز نظر سلامت‌بخشی ایجاد می کنند.

دکتر بهروز جنت با اشاره به معنای  واژه «پروبيوتيک» به معناي لغوی«حيات بخش» ، و مفهومی «ضدحيات»، ماده غذایی پروبیوتیک را غذایی حاوی پروبیوتیک ها کافی، به منظور ایجاد تاثیرات سودمند آن در زمان مصرف دانست .

 وی در ادامه سلامت بخش بودن خود فرآورده یا دست کم مضر نبودن آن، استفاده توسط طیف وسیعی از مردم و امکان تولید دائمی آن  را از جمله ویژگیهای  این محصولات برشمرد.

این مقام مسئول در سازمان غذا و دارو در ادامه به دارا بودن شرایط مطلوب از نظر ماندگاری میکروارگانیسم پروبیوتیک و عدم زایل شدن خواص حسی آنها بواسطه افزودن پروبیوتیک به عنوان معیارهای فراورده های فرا سودمند اشاره کرد.

وی همچنین با توجه به ویژگیهای فوق تصریح کرد: محصولات شیری به عنوان پایه مناسبی برای تولید فراورده های پروبیوتیک هستند. براي مثال، در حال حاضر، ماست‌هاي گوناگون به منظور درمان عفونت‌هاي روده‌اي به‌ويژه اسهال و عفونت‌هاي باكتريايي و مخمري دستگاه تناسلي، مورد توليد و مصرف دارند.  گوناگوني ميکروارگانيسم هاي پروبيوتيک همواره در حال افزايش بوده به اين معني که بررسي‌ها ي جديد به شناخت سويه‌ها، گونه ها وجنسهاي جديدي از ميکروارگانيسم ها که داراي خواص پروبيوتيکي هستند منجرمي شود.

دکتر جنت افزود: ازبين ميکروارگانيسم‌هاي پروبيوتيک گونه‌هايی وجود دارند که مجموعاً به عنوان کشت‌هاي آزمايشگاهي  ABشناخته مي شوند و اين عبارت براي نشان دادن حضور اين ميکروارگانيسم‌ها ارتقاء دهنده سلامتي در ماست ها و ساير محصولات شيري تخمير شده به کار برده مي شود.

مدیر کل فراورده های غذایی آرایشی و آشامیدنی سازمان غذا  و دارو تصریح کرد: به هنگام مصرف و تا آخرین روز تاریخ انقضای مصرف محصول درج نوع ميکروارگانيسم هاي مورد استفاده به ویژه جنس و گونه، از جمله ميکروارگانيسم هاي پروبيوتيک، بر روی برچسب بايد مورد اشاره قرار گيرد.

وی  در پایان خاطر نشان کرد: توليدکننده مي تواند حداقل قابليت زيستي پروبيوتيک ها را با ذکر عبارت «حداقل تعداد سلول هاي زنده و فعال پروبيوتيک در هر ميلي ليتر (يا در هر گرم) از فرآورده» مشخص کند. اين حد شمارش بايد تا پايان اتمام تاريخ انقضاي مصرف حفظ شود. همچنین توليدکننده مي تواند مقدار مصرف توصيه شده فرآورده شیری پروبيوتيک براي برخورداري از خواص سلامت بخش ادعا شده به صورت گرم/ ميلي ليتر در روز/ هفته ذکر کند.

منبع:ایفدنا
کد خبر c58a420d708942c5a8976532e4b77321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =