کشاورزی> کاهش حق عوارض گمرکی برای تجار روسی، پرداخت یارانه صادرات به گلخانه‌داران، تمدید مهلت پرداخت وام گلخانه‌داران و استفاده از این محصول در صنایع تبدیلی، از راه‌حل‌های رفع کاهش ضرر گلخانه‌داران است.


معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان کاهش حق عوارض گمرکی تجار روسی را باعث فروش بیشتر محصول و به نفع صادرکنندگان دانست.

اسلام شاهرخی تمدید مهلت پرداخت وام گلخانه‌داران را به مدت یک سال، استفاده از این محصول در صنایع تبدیلی برای تولید خیارشور و پرداخت 500 تومان یارانه صادرات برای هر کیلوگرم خیار خاردار را راه حل‌هایی برای نجات گلخانه‌دارن جنوب استان کرمان از چهار هزار و 500 تن خیار خاردار مازاد اعلام کرد.

وی همچنین افزود: اتحادیه‌های تعاون روستایی نیز می‌توانند مشابه کاری که سال گذشته با خرید گوجه‌فرنگی برای فرآوری انجام دادند، با خریداری این محصول و فروش آن به کارخانه‌های فرآوری و تولید خیارشور از زیان بیشتر کشاورزان جلوگیری کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان خاطرنشان کرد: خیار خاردار بیش از 10 سال است که با هدف صادرات به کشور روسیه کشت می‌شود و با توجه به استقبال بالای تجار روسی، متأسفانه تک‌بازار شده بود که با پایین آمدن ارزش روبل روسیه خرید آن کاهش پیدا کرده و باعث متضرر شدن گلخانه‌داران داخلی شد.

شاهرخی قیمت فروش این محصول را یک‌هزار و 200 تومان برشمرد و ادامه داد: این روند باعث شده است بسیاری از گلخانه‌داران بوته‌ها را از خاک بیرون کشیده و بوته‌های خیار معمولی را جایگزین کنند.

وی تبخیر و تعرق کم این محصول و ماده خشک بالای آن را دلیل بر مزه بهتر آن و افزایش خاصیت انبارداری آن دانست و تصریح کرد: در صورتی که مشتری خواستار خیار خاردار باشد، گلخانه‌داران تا فروردین‌ماه نیز می‌توانند محصول را برداشت کنند.

به گفته شاهرخی، بدین‌ترتیب برداشت محصول نیز افزایش یافته و به 200 تا 250 تن در هر هکتار خواهد رسید.

منبع:ایرنا
کد خبر c6fe75df16154788bc773d07e4e18250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =