با توجه به نمونه‌گیری‌هایی که توسط دانشگاه علوم پزشکی و مؤسسه تحقیقات برنج کشور انجام شده است، محصول استراتژیک تولیدشده در استان گیلان، عاری از باقیمانده‌های سموم و کودهای شیمیایی است و سلامت آن به تأیید رسیده است.


رییس سازمان جهادکشاورزی استان گیلان امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، از افزایش پنج درصدی تولید برنج در این استان با وجود ویلاسازی‌ها خبر داد و گفت: استفاده از روش‌هایی که بهره‌وری در واحد سطح را افزایش می‌دهد، باعث شده که امسال نسبت به سال گذشته پنج درصد افزایش تولید داشته باشیم.

علیرضا شعبان‌نژاد افزود: پیش‌بینی می‌شود که از سطح 238 هزار هکتاری برنج در این استان، یک میلیون و 100 هزار تن شلتوک برداشت شود.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون 650 هزار تن شلتوک معادل 55 درصد از برداشت این محصول انجام شده است و تا پایان شهریورماه برداشت محصول استراتژیک برنج ادامه خواهد داشت.

شعبان‌نژاد ادامه داد: امسال از سطح فوق، 125 هزار هکتار با استفاده از ادوات مکانیزه برداشت شده است.

وی تصریح کرد: استفاده از کمباین‌های برداشت برنج، تنها 30 درصد ریزش این محصول را دربر دارد، در حالی که روش‌های سنتی باعث هدررفت 10 درصدی دانه‌های برنج می‌شود.

ادامه لطمه بزرگ واردات برنج به شالیکاران

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گیلان یادآور شد: در شرایط موجود که برداشت محصول برنج آغاز شده، شاهد واردات برنج‌های خارجی هستیم که این امر به تولید لطمه بزرگی وارد می‌کند؛ در حالی که دولت می‌تواند برای مابه‌التفاوت نیاز برنج، از سایر برنج‌ها استفاده کند.

شعبان‌نژاد تأکید کرد: در حال حاضر برنج هندی بازار مصرف داخلی را غصب کرده است، در حالی که می‌توان از برنج تایلندی و آرژانتینی استفاده کرد تا به بهره‌برداران داخلی لطمه‌ای وارد نشود.

وی درباره وضعیت ویلاسازی و تبدیل شالیزارهای استان‌های شمالی به ویلا اظهار داشت: در حال حاضر با متخلفان برخورد قانونی می‌شود و تنها در پاره‌ای از موارد که طرح‌هایی ویژه است، از حیطه کار وزارت جهادکشاورزی خارج است، اما از آنجا که کشاورزان بهره‌برداری در واحد سطح را افزایش داده‌اند، این امر باعث افزایش تولید شده است و در مقدار کلی تولید، کاهشی به‌وجود نیامده است.

شعبان‌نژاد همچنین گفت: کاهش شالیزارها در استان گیلان چشم‌گیر نبوده، اما همچنان مقابله با متخلفان ادامه دارد.

وی درباره آلودگی محصول برنج به کود و سموم شیمیایی افزود: عده‌ای تصور می‌کنند که شالیکاران در استفاده از کود و سموم شیمیایی زیاده‌روی می‌کنند که این امر باعث آلودگی این محصول شده است، در حالی که از سال گذشته نمونه‌گیری‌هایی که توسط دانشگاه علوم پزشکی گیلان و مؤسسه تحقیقات برنج انجام شده، نتایج سالم بودن برنج گیلان را اثبات و تأیید کرده است.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان گیلان خاطرنشان کرد: در حال حاضر تولید برنج در استان گیلان به‌دلیل شرایط مساعد آب و هوایی و رعایت مسائل فنی توسط شالیکاران مناسب است و مشکل خاصی از لحاظ آفات و بیماری‌ها نیز گزارش نشده است.

شعبان‌نژاد در پایان تصریح کرد: اکنون برداشت گل گاوزبان، هندوانه و بادام زمینی در استان گیلان در حال انجام است.
کد خبر c97c7672a8954529879a63580f0e85b9

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =