کشاورزی> معاون فنی و امور گمرکی گفت: سیاست گذار در کنترل واردات موز ستاد تنظیم بازار، وزارت جهاد و وزارت صمت است و گمرک فقط نقش یک مجری را دارد.

مهرداد جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرکی ایران، درباره جزئیات واردات موز گفت: برخی اعلام کردند واردات موز ممنوع شده است، هیچ گونه محدودیتی رسما مبنی بر ممنوعیت واردات موز به گمرک ابلاغ نشده است و کنترل واردات فرآیندی است که باید وزارت صنعت، معدن و تجارت کنترل کند.

ارونقی گفت: سیاست گذار و تصمیم گیرنده در کنترل واردات موز ستاد تنظیم بازار، وزارت جهاد و وزارت صمت است و گمرک نقش یک مجری را دارد. زمانی که کالای سریع الفسادی مانند موز به بنادر و گمرکات وارد می شود، همه ارگان‌ها گمرک را مقصر می‌دانند که چرا اجازه ترخیص کالا را نمی‌دهد.

او ادامه داد:اینکه به صورت شفاهی گفته شود که واردات موز ممنوع است اما ثبت سفارش معتبری از سمت صاحب کالا ارائه و کد منشا ارز برای این کالا صادر شود به نظر می‌رسد از رعایت شرایط ترخیص این کالا از گمرک باید بلامانع اعلام شود که همین اقدام هم انجام شد.

ارونقی گفت:یک محموله‌ موز به گمرک بازرگان رسیده بود و ما استعلامی از وزارت صمت و دفتر تنظیم مقررات صادرات و واردات داشتیم که متعاقب آن بررسی‌هایی انجام شد، با توجه به اینکه کد منشا ارز مورد تایید بانک عامل وبانک مرکزی قرار گرفته بود و مجوز‌های قانونی دیگر مانند مجوز قرنطینه اخذ شده بود، گمرک نسبت به ترخیص کالا اقدام کرد.

معاون فنی و امور گمرکی افزود: با توجه به دپوی کامیون‌های موز در گمرک و بنادر، ستاد تنظیم بازار در تاریخ  ۱۱ بهمن اجازه صادرات سیب به خارج از کشور و در قبال آن واردات موز با  ارز حاصل از صادرات، را صادر کرد.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان
کد خبر ca11ec229ea341a6b64331d71995214e

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =