مواد غذایی > کمبود آهن مسئله مهمی است که بیشتر خانم‌های کشورمان درگیر آن هستند. فقر آهن می‌تواند مشکلات زیاد روحی و جسمی بیافریند که از این رو دربردارنده بیماری‌ها و خستگی بسیار برای فرد است. اگر زود به زود مریض می‌شوید یا سیستم دفاعی ضعیفی دارید؛ شاید شما هم از کمبود آهن رنج می‌برید.

آهن برای ساخت هموگلوبین یعنی بخش مهم سلول‌های قرمز خون که وظیفه اکسیژن رسانی و عمل دی اکسید کربن را به عهده دارند؛ لازم است. این اعمال منشأ اصلی سوخت و ساز بدن به حساب می‌آید که با هر دم و بازدم شکل می‌گیرد که پس از آن با اکسیژن رسانی به سلول‌ها، آنها شروع به فعالیت کرده؛ یعنی عملکرد صحیح مغز از نظر فکری، رساندن مواد مغذی به سلول‌ها و… است.
 

کمبود آهن

اگر بدن به مقدار مورد نیاز آهن جذب نکند دچار کمبود آهن است که نمی‌تواند حمل اکسیژن را به راحتی انجام دهد. علائم این بیماری شامل موارد زیر است:

خستگی

رنگ‌پریدگی پوست و ناخن

ضعف

سرگیجه

سردرد

التهاب زبان

منابع آهن

بدن انسان، آهن را دو تا سه برابر از منابع حیوانی از گیاهان جذب می‌کند. بهترین منابع غذایی آهن:

گوشت گاو، بوقلمون، جوجه و ماهی است.

اگر چه آهن گیاهی را باید به همراه ویتامین C مصرف کرد تا جذب شود. اما مقدار آن برای بدن مؤثرتر خواهد بود. منابع گیاهی آهن به شرح زیر است:

لوبیا از جمله پینتو، کلیه، سویا، عدس سبزیجات برگ تیره مانند اسفناج غلات صبحانه غنی شده برنج غنی شده افرادی که مورد کمبود آهن قرار می‌گیرند.

زنان شیرده یا بارداران؛ افزایش حجم خو در این افراد و نیاز بیشتر آنها به اکسیژن، منابع آهن بیشتری را می‌‌طلبد. به علاوه جنین برای رشد خود به آهن نیاز دارد به خصوص اندم‌های تناسلی جنین برای شکل‌گیری به آهن نیاز دارد.

کودکان: نوزادان در شش ماهه اول زندگی‌شان و پس از آن باید روزانه آهن استفاده کنند. شیر مادر یا شیر خشک نوزاد باید غنی از منابع آهن باشد تا نوزادان دچار فقر آهن نگردند. دو فنجان شیر در روز نیز به کودکان توضیه می‌شود.

دختران نوجوان: رژیم‌های غذایی نامناسب اغلب دختران را دچار مسائل کمبود آهن قرار می‌دهد. به این منظور دختران با مشورت با پزشک باید از میزان آهن مناسب برای رشد در سنین بلوغ استفاده کنند.

زنان در سنین باروری: زنان به دلیل دوره‌های قاعدگی دچار کمبود آهن شدیدتری نسبت به مردان هستند که با نظارت پزشک خود باید مکمل‌های آهن دریافت کنند.

چگونه برای جلوگیری از کمبود آهن، اقدام کنیم؟

رژیم غذایی متعادل و سالم میزان جذب آهن را بالا می‌برد. ترکیب منابع گیاهی با ویتامین C در هر وعده غذایی بهترین راه برای دریافت آهن است؛ سالاد با لوبیا، اسفناج، لیمو، غلات غنی شده و انواع توت‌ها.

منابع غذایی پاییز و مواد مصرفی بدن را بهتر بشناسیم.

منبع:شفاآنلاین

کد خبر cb4557cdccb74370b205b41359e37770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =