۰ نفر
۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸
مواد غذایی> در حالیکه بیماری لکه سفید باعث نابودی بیش از 7200 تن میگوی پرورشی به ارزش حدود 110 میلیارد تومان شده است، سازمان دامپزشکی، پرورش‌دهندگان متخلف و قاچاق‌کننده غذای آلوده‌ میگو را عامل این بیماری اعلام کرده و از سوی دیگر از معدوم شدن بچه‌ میگوهای قاچاق خبر داده که نوشدارویی است پس از مرگ سهراب.

البته پرورش‌دهندگان میگو نقص‌های موجود در سازمان دامپزشکی مانند ناتوانی در تشخیص این بیماری در غذای وارداتی میگو به دلیل به روز نبودن دستگاه‌ها و تجهیزات تشخیصی را عامل شیوع این بیماری می‌دانند.

 پس از سال‌ها که پرورش‌دهندگان میگوی استان‌های خوزستان و بوشهر خیالشان از بیماری لکه سفید میگو تقریبا راحت شده بود و تولید محصولشان را در کنار یک بیماری کنترل شده ادامه می‌دادند، امسال مجددا این بیماری گریبان‌شان را گرفت و تولیدشان را از بین برد.

حال برای یافتن عامل بیماری بین پرورش‌دهندگان و سازمان دامپزشکی اختلافی به وجود آمده که مشخص نیست چه کسی باید پاسخگوی این مشکلات باشد، چرا که تولیدکنندگان میگو نقص‌های موجود در این دستگاه دولتی را عامل شیوع این بیماری می‌دانند و مسئولان سازمان دامپزشکی تخلف برخی پرورش‌دهندگان در قاچاق غذای میگو و البته بچه‌ میگوی آلوده توزیع‌شده از سوی برخی مراکز تکثیر را عامل این بیماری عنوان می‌کنند.

این درحالی است که رییس اتحادیه میگوپروران خوزستان می‌گوید براساس بررسی‌ها و آزمایش‌های انجام شده که نتایج آن را یکی از آزمایشگاه‌های انگلستان منتشر کرده عامل اصلی شیوع این بیماری غذای آلوده است که بدون نظارت سازمان دامپزشکی به کشور وارد شده و به دست پرورش‌دهندگان رسیده است.

«معلم» میزان خسارت وارد شده به تولید میگوی استان‌های خوزستان را حدود 20 و بوشهر را حدود 60 درصد اعلام و اظهار کرده که تشخیص بیماری برعهده سازمان دامپزشکی است، اما از آنجا که دستگاه‌های PCR و دیگر تجهیزات این سازمان در زمینه‌ی تست و تشخیص بیماری‌های آبزیان مناسب و به روز نیست آلوده بودن غذاهای وارداتی به کشور تشخیص داده نشده و سبب شیوع بیماری لکه سفید میگو در کشور شده است.

در همین حال «امرالله قاجاری» – مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی – در این زمینه به ایسنا اعلام کرد که در حال حاضر بیماری لکه سفید با توجه به اتمام برداشت میگوهای پرورشی در استان‌های خوزستان و بوشهر وجود ندارد، اما این بیماری از سال 1381 تاکنون به صورت مداوم وجود داشته است و تنها در استان بوشهر آن‌هم طی سال‌های اخیر شاهد آن نبوده‌ایم.

به گفته وی، هنوز میزان دقیقی از خسارت وارد شده به مزارع میگو محاسبه نشده، چرا که برآوردی از تولید این محصول در این دو استان از سوی سازمان شیلات مشخص نشده است.

مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی درباره‌ ادعای رییس اتحادیه میگوپروران خوزستان مبنی بر ارسال نمونه به آزمایشگاه انگلستان و اثبات آلوده بودن غذاهای وارداتی میگو نیز اظهار کرد که این ادعا کاملا تکذیب می‌شود، چراکه واقعیت ندارد و همه فعالیت‌های تشخیصی در داخل کشور انجام می‌شود، اما عامل بیماری لکه سفید میگو در مزارع پرورشی بچه میگوی آلوده‌ای بوده که در برخی مراکز تکثیر بدون نظارت سازمان دامپزشکی به پرورش‌دهندگان داده شده است که البته این یک فرضیه و در حال بررسی است.

قاجاری ادامه داد: بچه میگوهای آلوده هم‌اکنون به صورت کامل از بین رفته و معدوم شده‌اند اما اگر این فرضیه ثابت شود با تولید‌کنندگان و توزیع‌کنندگان بچه میگوی آلوده برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

وی با بیان این‌که غذای میگوی وارداتی به صورت کامل تحت نظارت بهداشتی سازمان دامپزشکی قرار دارد و هیچ مشکلی در آن‌ها وجود ندارد، گفت که اگر غذای آلوده‌ای در مزارع پرورشی مورد استفاده قرار گرفته به علت تخلف برخی از پرورش‌دهندگان در زمینه‌ی قاچاق و توزیع غذای آلوده‌ای است که خارج از مبادی رسمی به کشور وارد شده است که با آن‌ها به شدت برخورد می‌شود.

مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی همچنین با اشاره به این‌که امسال نیز مانند سال‌های گذشته متخلفان در زمینه‌ی قاچاق غذای میگوی آلوده به دادگاه معرفی شدند، تصریح کرد که این ادعا که دستگاه‌های تشخیصی سازمان که به روز نیستند صحت ندارد، چرا که روش‌ها و دستگاه‌های تشخیصی این سازمان کاملا به روز بوده و می‌توان این ادعا را مطرح کرد که هیچ مشکلی در تولید بچه میگو و واردات خوراک میگو که از مبادی رسمی و تحت نظارت سازمان دامپزشکی صورت گرفته، گزارش نشده است.

وی اعلام کرد: گرچه برخی از بچه میگوهایی که در برخی مراکز تکثیر تولید و پرورش‌دهندگان فروخته شده، آلوده بوده است، اما این مراکز به صورت کامل تحت نظارت بوده‌اند ولی گواهی سلامت را از سازمان دامپزشکی برای توزیع بچه میگو نداشته‌اند.

قاجاری گفت که عوامل شیوع بیماری لکه سفید میگو و میزان خسارت وارده به مزارع پرورشی در سازمان دامپزشکی در حال بررسی است و خسارت پرورش‌دهندگان از سوی صندوق بیمه محصولات کشاورزی پرداخت خواهد شد.

البته حالا که این بیماری حجم عظیمی از تولید ارزآور کشور را از بین برده مهم نیست که مقصر چه کسی باشد اما آنچه مسلم است اینکه سازمان دامپزشکی مسئول نظارت بر تامین بهداشت محصولات و فرآورده‌های خام‌ دامی است که باید در زمینه مشکلات بوجود آمده در این صنایع پاسخگو باشد.

کارشناسان معتقدند زمانی که یک مقام دولتی، بچه‌ میگو تولید داخل آلوده‌ای را که به گفته خودش بدون مجوز توزیع شده است، عامل بیماری لکه سفید میگو عنوان می کند باید در این زمینه نیز پاسخگو باشد چون پیش از آنکه توزیع این محصول آلوده میلیاردها تومان تولید ملی را از بین ببرد اقدام به معدوم کردن آن نکرده است و اصولا اینکه اگر نظارت‌ بر پرورش میگو از مبدأ واردات و تولید صورت گرفته است، چرا باید تولیدکنندگان متخلفی پیدا شوند و به راحتی بتوانند غذای قاچاق و آلوده را به مزارع تحت نظارت دامپزشکی وارد کنند و پس از وقوع بیماری به فکر نوش دارو بیفتیم.

منبع:ایسنا
کد خبر cb4c7c5b7bd747fdafdf2f551e196776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =