کشاورزی> ۵۲ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه ای و تسهیلات سرمایه در گردش برای حمایت از تولید و صنعت چای داخلی در سال ۹۹ در اختیار کشاورزان و کارخانجات فرآوری چای قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، رییس سازمان چای کشور با اعلام این مطلب گفت: در سال ۹۹ مبلغ ۳۲ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش و ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه ای به چایکاران و کارخانجات فرآوری چای پرداخت شد.

حبیب جهانساز افزود: در قالب تسهیلات سرمایه در گردش برای خرید نهاده ها و مواردی از این دست، به ازای هر هکتار ۳ میلیون تومان از طریق صندوق تخصصی چای در اختیار کشاورزان قرار گرفت.

وی اظهار داشت: برای عملیاتی همچون انواع هرس، کف بری، احیای باغات رها شده، تامین ماشین آلات کشاورزی و استقرار سسیتم های آبیاری تحت فشار نیز تسهیلات سرمایه ای با نرخ کارمزد ۴ درصد و با دوره بازپرداخت چهار ساله به چایکاران پرداخت شد.

جهانساز ادامه داد: به منظور بهسازی و برندسازی کارخانجات چای نیز تسهیلات با نرخ کارمزد ۷ درصد و دوره بازپرداخت چهار ساله تخصیص یافت.

وی خاطر نشان کرد که از ۱۶۵ کارخانه چای فعال، ۱۱۰ کارخانه عضو صندوق تخصصی چای هستند.

رییس سازمان چای کشور گفت: برای اصلاح و همچنین احیای باغات رها شده، برنامه پنج ساله تدوین کرده ایم که اجرای آن نیاز به منابع مالی دارد.

وی با بیان این که ۶ هزار هکتار باغ چای در کشور رها شده است، بر بازگشت این اراضی به چرخه تولید تاکید کرد.

جهانساز اظهار داشت: در صورت تصویب برنامه پنج ساله اصلاح و احیای باغات رها شده و تامین منابع مالی ارزان قیمت با دوره تنفس برای بازپرداخت، هر سال ۱۷۰۰ تا دو هزار هکتار از باغات چای رها شده به چرخه تولید باز می گردد.

وی گفت: عملیاتی همچون احیاء، هرس و جوانسازی باغات چای حداقل سالانه به ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان تزریق منابع مالی نیازدارد.

رییس سازمان چای کشور در همین حال از تشکل ها و تعاونی ها خواست برای سرمایه گذاری و توسعه صنعت چای ورود پیدا کنند.

وی در مورد کشت قراردادی در حوزه تولید چای کشور نیز اذعان داشت: کشاورزی قراردادی و توسعه زنجیره های تولید از اولویت های ما است و با توجه به این که باغات چای به نحوی با کارخانجات فرآوری چای وصل و در ارتباط هستند، از این رو زمینه کشت قراردادی فراهم است.

جهانساز مصرف سالانه چای خشک در کشور را سالانه حدود ۸۰ هزار تن عنوان و خاطرنشان کرد: سرانه مصرف به ازای هر فرد در سال، یک کیلوگرم چای خشک است.

وی اظهار داشت: با توجه به حمایت های دولت، گام های خوبی در تولید این محصول طی چند سال اخیر برداشته شده به طوری که تولید چای خشک از ۱۵ هزار تن در سال ۹۲ به ۳۰ هزار تن در سال ۹۹ رسیده است.

جهانساز، متوسط عملکرد تولید برگ سبز چای در باغات کشور را ۷ تن در هکتار عنوان کرد.

وی اضافه کرد: ۴ تا ۶ هزار تن از چای خشک تولید داخل، مصرف صادراتی دارد و با این حال اولویت تولید، تامین نیاز مصرف داخلی است.
کد خبر cbba41051dd44909820afdb36d4664b9

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =