محسن حاجی میرزایی - موضوع حفظ اراضی حاصلخیز و شالیزارهای منحصر به فرد در استان های شمالی کشور از جمله موضوعاتی بود که در دستور هیات دولت قرار داشت.

درسالهای اخیر به دلایل متعدد سطح وسیع و فزاینده ای از اراضی حاصلخیز به خصوص در استان های شمال کشور به واسطه تغییر کاربری های مجاز و غیرمجاز و انجام ساخت و سازهای گسترده و بی رویه از چرخه تولید خارج شده و چند میلیون هکتار دیگر نیز در معرض تهدید قرار دارد . این پدیده یک هشدار جدی برای تأمین امنیت غذایی حال و آینده جامعه است. عواملی چون گردشگر پذیری استانهای شمالی و موج گسترده میل به احداث مسکن دوم برای گذران ایام تعطیل و فراغت و افزایش بی سابقه ویلاسازی و پاسخگوئی به برخی از نیازهای صنعتی در منطقه چنین پدیده ای را تشدید کرده است.

وزارت جهاد کشاورزی برای پیشگیری از تخریب هرچه بیشتر منابع خاک و هدر رفت منابع آب وپاسخگوئی سنجیده تر به این تقاضای اجتماعی پیشنهادی را به دولت داد که بر اساس آن کاربری های ناسازگار با هدف محافظت از زمینهای حاصلخیز به اراضی در معرض خشکسالی و تخریب هدایت شوند و نیازهای سایر بخش ها شامل صنایع و معادن، گردشگری و توسعه شهر از اراضی کم بازده در پهنه های مناسب در مناطق خشک کشور تامین شود .

از طریق این سیاست علاوه بر اینکه اراضی حاصلخیز مورد مراقبت قرار می گیرد امکان پاسخگوئی شایسته به دیگر تقاضا ها نیز میسر می شود.
محور های عمده سیاست جدید دولت در باره این مناطق به قرار زیر است:

شناسایی، تصویب و اعلان عمومی اراضی ملی و دولتی مستعد احداث دهکده ها یا شهرکهای گردشگری در کل کشور توسط وزارت راه و شهرسازی و با همکاری وزارت جهادکشاورزی و سازمان ها و موسسات مربوط ظرف شش ماه.

اتخاذ سیاست افزایش تراکم ساختمانی به جای افزایش محدوده شهرها در استان های شمالی کشور (گیلان، مازندران و گلستان) با لحاظ همه جوانب تخصصی مربوط.

بازنگری، اصلاح و ابلاغ اصول و ضوابط تهیه طرح های جامع و هادی درخصوص محدوده های شهری و روستاهای شمالی کشور ظرف شش ماه.

جلوگیری از تخریب و تغییر کاربری اراضی کشاورزی و تخریب محیط زیست واقع در محدوده، حریم و خارج از حریم شهرهای استان های شمالی کشور با استفاده از کلیه ظرفیت ها و احکام مندرج در قوانین و مقررات
اقدام قانونی برای قلع و قمع بنا و مستحدثاتی که به صورت غیرمجاز روی محدوده های ممنوع ایجاد شده است.
کد خبر cc2931affeaf4896bdd9383611837231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =