رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور گفت: برای حمایت از دامداران، دولت توان خرید تضمینی روزانه 1000 تا 1500 تن شیرخام را در روز دارد تا بازار عرضه و تقاضای این محصول به تعادل برسد.

حسین صفایی افزود: از اوایل آذرماه جاری مرحله نخست خرید تضمینی شیر خام در 6 استان تهران، قم، خراسان رضوی، اردبیل، قزوین و خراسان جنوبی آغاز شده و قرار است تا اواخر هفته آتی این طرح در 4 استان دیگر کشور اجرا شود.

وی درباره قرارداد دولت با کارخانجات لبنی برای تحویل شیرخام خرید تضمینی، گفت: به علت کوتاه بودن مدت زمان نگهداری شیرخام، وزارت جهاد کشاورزی با تعدادی از کارخانه های فرآورده های لبنی قراردادهای حق العملکاری به امضاء رسانده که شیر خام تحویلی به شیرخشک و خامه تبدیل شود.

رئیس مرکزی سازمان تعاون روستایی کشور افزود: تاکنون اکثر قراردادها با کارخانجات فرآورده های لبنی 6 استان مذکور به امضاء رسیده و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

وی ادامه داد: البته قصد داریم در صورت افزایش عرضه شیرخام، قرارداد با صنایع لبنی مختلف را نیز افزایش دهیم، هرچند این کار در سایر استان ها به تدریج اجرایی خواهد شد.

صفایی افزود: در واقع دولت با انعقاد قرارداد حق العملکاری با صنایع لبنی تعیین کننده نرخ محصولات فرآوری شده خواهد و کارخانه ها در این خصوص تصمیم گیرنده نخواهند بود.

وی اظهار داشت: شیری که از دامداران خریداری می شود مازاد بر نیاز کارخانجات فرآورده های لبنی خواهد بود و صدمه ای به ورودی شیرخام صنایع نمی زند.

وی تصریح کرد: طبق دستورالعمل وزارت جهادکشاورزی قرار است هر کیلوگرم شیرخام با کیفیت به قیمت مصوب 1440 تومان از دامداران خریداری شود.

به گفته وی، براساس برنامه ریزی، شیرخام با کیفیت دارای چربی 3.2 درصد و بار میکروبی زیر 100 هزار با نرخ 1440تومان و شیر با کیفیت کمتر به قیمت حدود 1320 تومان از دامداری ها خریداری شود.

وی، میانگین خرید شیر خام از سوی صنایع لبنی را کمتر از 1200 تومان دانست و گفت: متاسفانه طی 6 ماهه اخیر دامداران شیر خام را با قیمتی کمتر از نرخ مصوب دولت به فروش رسانده اند و این بدان معنی است که روی هر کیلوگرم شیرخام بین 200 تا 250 تومان ضرر داده اند.

به گفته صفایی، با شروع خرید تضمینی شیرخام از سوی دولت، تولیدکنندگان روی هر کیلوگرم شیر خام 150 تا 200 تومان کمتر خسارت خواهند دید.

هم اکنون سالانه 8 میلیون و 200 هزار تن شیرخام در کشور تولید می شود که بیش از 6 میلیون تن آن در صنایع لبنی و حدود 2 میلیون تن آن به خود مصرفی می رسد.

صفایی به عنوان مجری طرح خرید تضمینی شیرخام کشور به اسامی استان هایی که قرار است به طرح خرید تضمینی شیرخام اضافه شوند و میزان فعلی شیرخام خریداری شده توسط دولت اشاره ای نکرد.

منبع:ایرنا
کد خبر cc4d50d9c0bc4a5ea5108738147109b8

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =