رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه ویروس فوق حاد آنفلوآنزای پرندگان برای خودش حیات قائل و با ما در حال مبارزه است گفت: این ویروس به ما می‌گوید که دائمی است و ما باید تولید خود را مدیریت کنیم تا تلفات کمتری داشته باشیم.

 رفیع پور امروز در ششمین کنگره بین‌المللی دامپزشکی طیور اظهار کرد: صنعت طیور عمری 100 ساله دارد که ما با 2 هزار قطعه فعالیت خود را شروع کردیم و اکنون 27 هزار واحد مرغداری در کشور داریم.

وی افزود: از این حجم تولید امروزه سیستم یکپارچه‌ای در صنعت طیور کشور به همراه آزمایشگاه‌های مجهز و پژوهشگاههای متعدد ایجاد شده تا صنعتی پایدار و رو به رشد را در کشور شاهد باشیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: در سال 2003 تولید مرغ ما 70 میلیون تن که این میزان در سال 2015 به 115 میلیون تن رسیده است و ما 19 میلیارد مرغ گوشتی و 6 میلیارد مرغ تخمگذار داریم که در این صنعت در حال تولید هستند.

وی تصریح کرد: 70 میلیون تن تولید تخم مرغ و 800 میلیون تن تولید خوراک طیور صنعتی و در مجموع بیش از 27 هزار واحد مرغداری مجاز و غیرمجاز در کشور داریم.

رفیع‌پور ادامه داد: سرانه مصرف تخم مرغ در کشور از 3 کیلوگرم به 12 کیلوگرم رسیده و سرانه مصرف آن رشد فزاینده‌ای را تجربه کرده و امروز 170 کارخانه خوراک طیور در کشور فعالیت دارد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه در حال حاضر 36 همکار دامپزشکی در 32 استان کشور فعالیت دارند، گفت: با بررسی مشکلات دامپزشکی مشخص می‌شود که این صنعت موانعی چون پراکندگی آن در بخشی از کشور و تمرکز بیش از اندازه در بخش دیگر از کشور دارد؛ از طرفی سالانه 2 تا 4 میلیون پرنده مهاجر با 400 گونه به استان‌های کشورمان می‌آید که این موضوعات موجب اپیدمی و شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از سایر بیماری‌ها می‌شود.

وی ناوگان حمل و نقل طیور کشور را نیز دچار مشکل دانست و بودن آن را بهتر از نبودن آن ابراز کرد و گفت: این ناوگان باعث می‌شود که بیماری‌های طیور انتقال یابد و از طرفی هنوز واحدهای غیرمجاز طیوری داریم که تعیین تکلیف نشده‌اند و موجب بروز بیماری‌ در سایر مرغداری‌ها می‌شود.

رفیع‌پور تصریح کرد: خوراک طیور کشور هنوز به صورت دستی در مرغداری‌های کشور ساری و جاری است که این خوراک کیفیت لازم را به طور کامل ندارد زیرا تحت نظر نیست.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه صنعت طیور کشور هنوز بهره‌وری لازم را ندارد افزود: با این شرایط یاد شده صنعت طیور  کشور نمی‌تواند بهره‌وری لازم را داشته باشد و از طرفی با توجه به اینکه بیماری‌ها تهدیدی بالقوه به حساب میآیند و هزینه تولید در کشورمان بالا رفته است این امر شرایط پایین بهره‌وری را در کشور ایجاد می‌کند و بر بیماری‌ها دامن می‌زند.

وی با اشاره به اینکه بیماری آنفلوآنزای طیور 140 سال پیش برای اولین بار شناسایی و گزارش شد، گفت: در این سال‌ها دنیا همواره با ایپدمی این بیماری مواجه بوده است و تجارت مهاجرت پرندگان شرایط این بیماری را به وضعیتی رسانده است که به عنوان یک تهدید دائمی مطرح است.

رفیع‌پور گفت: این بیماری در سال 1958 تا 1998 تنها 23 میلیون مرغ را به گام مرگ برد اما در فاصله زمانی 1999 تا 2004 به یک باره رشد چشم‌گیری یافت و به 20 میلیون قطعه رسید این در حالیست که تکنولوژی‌ هیچ کاهشی نیافت بلکه با افزایش همراه بود.

ویروس آنفلوانزای طیور دائمی است

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه ویروس فوق حاد آنفلوآنزای پرندگان برای خودش حیات قائل و با ما در حال مبارزه است گفت: در حال حاضر از اواخر 2017 دو سویه H5 و H7 در کشورهای مختلف مشاهده شده است و به ما می‌گوید که دائمی است و ما باید تولید خود را مدیریت کنیم تا تلفات کمتری داشته باشیم.

وی خطاب به دامپزشکان حاضر در این جلسه گفت: مدیریت بهداشت طیور در کشور ما دچار مشکل است؛ بهبود مدیریت بهداشتی در این ارتباط باید سرلوحه کارمان باشد و در 27 هزار واحد مرغداری مشاهده شود.

رفیع‌پور خطاب به مسئولان سیاسی کشور گفت: صنعت طیور رکن امنیت غذایی، اقتصادی و اجتماعی در کشورمان بوده و در حوزه روانی تاثیرگذار است.

وی صنعت طیور را یک حوزه امنیتی خواند و گفت: صنعت طیور در واقع یک صنعت امنیتی در کشور است؛ جمعیت کشور اضافه شده است و ما باید نگاه متفاوتی به این صنعت داشته باشیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه در حوزه آمایش سرزمینی باید به صنعت طیور در قالب مقالات و طرح‌های مختلف نگاه شود خطاب به دامپزشکان حاضر در این جلسه گفت: باید از تراکم این صنعت در کشور جلوگیری کنیم به طوریکه اکنون در یک سوم کشور تراکم داریم. 

رفیع‌پور اظهار داشت:‌ صنعت طیور کشور با وجود همه این فراز و فرودها اکنون به صادرات رسیده و من دست تک تک تولیدکنندگان را می‌بوسم.

وی در پایان صحبت‌های خود برای اقتدار دامپزشکی و صنایع مرتبط با آن اظهار امیدواری کرد و گفت: امیدواریم این صنعت مقتدر بماند و به کار خود ادامه دهد.

منبع:تسنیم
کد خبر ccab2950950d4410ac5c32933f1257df

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =