مواد غذایی> خانه کشاورز به‌دنبال ورود گسترده انواع میوه به کشور در حالی که تازگی و بسته‌بندی آنها نشان از ورود با کانتینرهای یخچال‌دار و با استفاده از رانت‌های ویژه است، باعث استمداد از دفتر رئیس جمهوری برای توقف قاچاق میوه خواهد شد.

نایب‌رئیس خانه کشاورز امروز  با اعلام این خبر گفت: حجم گسترده ورود انواع میوه به‌صورتی که کاملاً تازه و در بسته‌بندی‌های شکیل به بازار عرضه می‌شود، نشان‌دهنده سرعت ورود میوه به کشور و استفاده از رانت‌های مختلف است که جز با دخالت رئیس جمهوری و کنترل بیشتر مرزها محقق نخواهد شد.

عنایت‌الله بیابانی افزود: خانه کشاورز به‌صورت مکتوب نامه‌ای به ارگان‌های مختلف جهت جلوگیری از ورود انواع میوه به کشور ارسال کرده است، در حالی که وزارت جهاد کشاورزی که متولی و تصمیم‌گیر ورود انواع میوه است، واردات هیچ میوه‌ای به‌جز میوه‌های گرمسیری نظیر موز را مجاز اعلام نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: در جلسه‌ای که با دبیرکل خانه کشاورز صورت گرفته، بنا شد نامه‌ای از سوی خانه کشاورز به دفتر رئیس جمهوری ارسال شود و از شخص رئیس جمهور خواسته شود برای توقف قاچاق میوه به کشور و کنترل مرزها ورود پیدا کند.

فروش میوه‌های قاچاق بدون محدودیت توسط کپه‌فروشان

در حال حاضر حجم قابل توجهی انواع هلو، شلیل، لیموترش، آلبالو، انبه و پرتقال از کشورهایی نظیر مصر، ترکیه، پاکستان و هندوستان وارد کشور می‌شود که به گفته مسئولان کشور هیچ‌کدام مجوز ورود ندارند.

مدیرعامل اتحادیه مرکبات کشور ادامه داد: حجم قابل توجه واردات انبه در حالی که امکان آلودگی آن به انواع بیماری وجود دارد، زنگ خطر را برای مسئولان کشور به صدا درآورده است. با این وجود، کپه‌فروشان داخل سطح شهر تهران به‌راحتی انبه‌های قاچاق را عرضه می‌کنند.

بیابانی تصریح کرد: ورود آلبالو و انجیر ترکیه در حالی که ایران خود یکی از تولیدکنندگان این دو محصول بوده و به‌زودی میوه‌های تابستانه که شامل آلبالو و انجیر می‌شوند، به‌صورت انبوه وارد بازار می‌شود، چه توجیهی خواهد داشت.

وی یادآور شد: میوه‌های وارداتی که به قیمت‌های گزاف در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد، فرمول اقتصادی بازار را تغییر می‌دهد و می‌تواند توقعات کاذب برای اصناف مختلف به‌وجود آورد که در هر صورت به زیان ملی منجر خواهد شد.

ادعای آلودگی خاک‌های شمال به گوگرد پشتوانه علمی ندارد

نایب‌رئیس خانه کشاورز تأکید کرد: هرگونه اظهار نظری درباره آلوده بودن خاک‌های شمال کشور به گوگرد و اثرگذاری آن در طعم و مزه مرکبات به‌صورت غیرکارشناسی و بدون ارائه آنالیز آزمایشگاهی ارزش علمی نداشته و قابل توجه نیز نیست.

بیابانی اظهار داشت: در حالی برخی از فعالان صنعت آبمیوه از آلوده بودن خاک‌های شمال به گوگرد خبر داده و مدعی بی‌مشتری بودن آب‌های تولیدی پرتقال ایران شده‌اند که باید گفت اکنون پرتقال‌های تولیدشده شمال کشور هرچند به‌صورت محدود، اما به کشورهای منطقه نظیر روسیه صادر می‌شوند که از استانداردهای سختگیرانه‌ای برخوردار هستند.

وی همچنین گفت: بیش از 11 کارخانه تولید آبمیوه و کنسانتره در شمال کشور وجود دارد که مرکبات تولیدی شمال کشور را جذب کرده و مبدل به انواع میوه و کنسانتره می‌کنند و چنین اظهار نظر بدون پشتوانه علمی که توسط هیچ مرکز و نهاد بهداشتی و رسمی تأیید نشده است، چیزی جز غرض‌ورزی شخصی با تولیدات داخلی کشور نیست.

بیابانی در ادامه افزود: همان عده‌ای که همواره دنبال واردات هستند و تلاش می‌کنند با جوسازی محصولات داخلی را معیوب جلوه داده یا تولید آنها را کافی ندانند، اکنون به‌دنبال شبهه‌اندازی برای طعم و مزه میوه‌های ایرانی هستند که کیفیت آن و مطلوبیت مزه آن مورد اجماع همه فعالان حوزه میوه در داخل و خارج کشور است.

صادرات 100 هزار تنی مرکبات به روسیه

مدیرعامل اتحادیه مرکبات کشور از شروع صادرات انواع مرکبات و کیوی به کشور روسیه خبر داد و خاطرنشان کرد: هرچند هنوز زیرساخت‌های لازم برای افزایش صادرات به روسیه نظیر تجهیز ناوگان کشتیرانی و همچنین هواپیمایی کشور صورت نگرفته است، اما سال گذشته حدود 100 هزار تن انواع مرکبات و کیوی به این کشور صادر شده است.

وی ادامه داد: روسیه یکی از واردکنندگان مرکبات به‌شمار می‌رود که می‌تواند حجم قابل توجهی از مرکبات ایرانی را به این کشور فرستاد.

بیابانی تصریح کرد: سال گذشته هیئت‌هایی از کشور روسیه به ایران آمده و از باغ‌های مرکبات ایرانی بازدید کردند، اما برای توسعه صادرات به این کشور باید سرمایه‌گذاری صورت گیرد که بخش خصوصی فاقد چنین توان مالی است.

توسعه صادرات میوه نیازمند فاینانس

وی یادآور شد: برای صادرات میوه به کشورهای منطقه به‌ویژه روسیه باید سرمایه‌گذاری و ایجاد زیرساخت‌ها در همه حوزه‌ها فراهم شود که علاوه بر ارتقاء سیستم بسته‌بندی و سورت، استفاده از کانتینرهای یخچال‌دار و تجهیز ناوگان حمل و نقل مهم‌ترین آنها است.

بیابانی تأکید کرد: دولت می‌تواند برای توسعه صادرات میوه از فاینانس و سرمایه‌گذاری‌های خارجی بهره‌برداری کند، چرا که برخی کشورها نظیر کشور چین برای کمک به صادرات انواع میوه ایران اعلام آمادگی کرده‌اند.

تشکل‌ها برای ورود به مجامع تصمیم‌گیر نیاز به انسجام دارند

نایب‌رئیس خانه کشاورز در پاسخ به این پرسش که چرا تشکل‌ها در میزهای مؤثر و تصمیم‌گیر ورود پیدا نکرده‌اند، اظهار داشت: اکنون وزارتخانه‌های مختلف مثل وزارت جهاد کشاورزی، وزارت کار و اتاق‌های بازرگانی، اقدام به تشکل‌سازی می‌کنند، این در حالی است که برای ورود تشکل‌ها به حوزه‌های تصمیم‌گیر باید یک سازمان و یک مرجع اقدام به تشکل‌سازی کند و اجازه دهند تشکل‌ها به‌صورت واقعی خلق شوند.

وی همچنین گفت: اعتمادی بین تشکل‌های موازی وجود ندارد و اساساً وقتی تشکل‌های متعدد در یک حوزه خلق شوند، موازی‌کاری اجازه نمی‌دهد قدرت لازم را به‌دست آورند و برای دفاع از حقوق صنفی خود اقدام کنند و در مجامع تصمیم‌گیر حضور پیدا کنند.

تنظیم بازار مرکبات را به تشکل‌ها واگذار کنید

بیابانی در ادامه افزود: نگاهی به تنظیم بازار شب‌های پایانی سال نشان داد که دولت نمره قابل قبولی در تنظیم بازار به‌دست نمی‌آورد، این در حالی است که بارها اتحادیه مرکبات کشور پیشنهاد تنظیم بازار مرکبات را ارائه کرده بود.

وی خاطرنشان کرد: اتحادیه‌های صنفی با شناخت صحیح از وضعیت بازار و میزان تولید و با در نظر گرفتن حاشیه سود مناسب برای تولیدکننده، ضمن آنکه هزینه‌های کمتری به دولت تحمیل می‌کنند، از حضور گسترده دلال‌ها نیز به حوزه توزیع جلوگیری می‌کند؛ این در حالی است که با وجود تشکل‌های تولیدی، دولت تنظیم بازار را به تشکل‌ها واگذار نکرده است.

بیابانی ادامه داد: اکنون شکوفه‌های درختان مرکبات در حال رفتن از روی شاخه‌ها هستند و زمان مناسب برای تصمیم‌گیری درباره تنظیم بازار شب‌های پایانی سال و عیدانه است؛ بدین‌وسیله این تشکل اعلام می‌کند آمادگی کامل را برای تنظیم بازار شب‌های پایانی سال دارد، در صورتی که دولت به تشکل‌ها اعتماد کند.

اتاق بازرگانی پذیرای تولیدکنندگان نیست

نایب‌رئیس خانه کشاورز در پاسخ به این پرسش که چرا این تشکل در پارلمان بخش خصوصی نیز جایگاهی ندارد، تصریح کرد: اینجانب به‌عنوان یکی از فعالان حوزه تولید، بارها در انتخابات اتاق بازرگانی شرکت کرده و با وجود آوردن رأی به‌عنوان پیروز میدان معرفی نشده‌ام. این نشان‌دهنده تخلفات گسترده در اتاق بازرگانی است.

وی در پایان یادآور شد: اتاق‌های بازرگانی به‌ویژه اتاق تهران که می‌توانند برای صادرات انواع میوه تصمیم‌گیری کنند، پذیرای تولیدکنندگان نیست و کمیسیون کشاورزی اتاق عملاً در اختیار بازرگانانی است که دستی بر تولید ندارند.


منبع:ایانا
کد خبر ce3117a5c2dc49a582ce0d509d11455d

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =