اقتصاد غذا – جمعی از اعضای تحریریه پایگاه خبری کشاورزی ایران (ایانا) با انتشار رنج نامه ای به بیان وضعیت نابسامان این رسانه تحت مدیریت وزارت جهاد کشاورزی پرداختند.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا «فود پرس»، تنها خبرگزاری بخش کشاوری که حالا دیگر عنوان پایگاه خبری را یدک می کشد به دلیل ضعف مدیریت و عدم پاسخگویی مسوولان وزارت جهاد کشاورزی حال و روز خوبی ندارد و رسانه ای که انتظار می رفت بتواند کمک حال جامعه کشاورزی باشد به دلیل سوء مدیریت و انتصابهای نادرست محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی برای مدیریت این رسانه عملا کارایی خود را از دست داده و به رسانه ای نیمه جان تبدیل شده است.

عملکرد ضعیف ریاست مرکز اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی طی سالهای اخیر بر کسی پوشیده نیست اما به نظر می سد اینبار شاهرخ رمضان نژاد که ریاست مرکز اطلاع رسانی وزارات جهاد کشاورزی را در دولتهای یازدهم و دوازدهم بدون داشتن هیچگونه سابقه  وتخصص دراین زمینه برعهده داشته است حالا در نقش مدیر مسوول ایانا عملکردش باعث ایجاد بحران در این رسانه شده است. مدیری که چندی پیش در انتخابی عجیب از سوی حجتی، پس از شکست در انتخابات سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان تهران حالا با معرفی وزیر جهاد کشاورزی و حکم رییس جمهور ریاست سازمان نظام مهندسی کشاورزی ایران را برعهده گرفته و معلوم نیست ایانا  تحت مدیریت او همچنان نیمه جان به کار خود ادامه خواهد داد یا اینکه به زودی خبر تعطیلی آن به گوش خواهد رسید.

متن کامل رنج نامه اعضای تحریریه ایانا به شرح زیر است:

تحریریه خبرگزاری کشاورزی (ایانا) ماه‌ها است که حال و روز خوشی ندارد. روزنامه‌نگاران شریف و باتجربه‌ی مطبوعات که ۱۱ ماه است با همه‌ی کاستی‌ها و سهل‌انگاری‌های مدیران تلاش‌ کرده‌اند کاری حرفه‌ای ثبت کنند مدت‌هاست حقوق صنفی‌شان نادیده گرفته شده است و احدی در وزارتخانه به آن توجهی نمی‌کند و صدای آنها را نمی‌شنود. 

۱۱ ماه پیش، آقای سعید نبی، نماینده تا‌م‌الاختیار آقای شاهرخ رمضان‌نژاد، ‌مدیر وقت روابط عمومی وزارت جهاد و کشاورزی و مدیرعامل خبرگزاری ایانا، به سرعت قراردادی را با روزنامه‌نگاران دعوت شده به این موسسه امضا کرد که مطابق آن، مجموعه متعهد شد:

با فراهم آوردن محیطی امن و حرفه‌ای برای تحریریه، شرایط ترویج برنامه‌های کشاورزی مدرن در ایران را رسانه‌ای کند و در ازای آن تا پایان اسفند ماه ۱۳۹۷ هر ۴۵ روز یک‌بار حقوق توافقی قید شده در قرارداد را پرداخت کند. همان روز به اجبار نماینده مدیرعامل، با امضای سفته‌ای شش‌ میلیون تومانی، معاونت مالی وزارتخانه نسبت به حسن انجام کار تحریریه مطمئن شد تا بدون تاخیر٬ حقوق‌ها را پرداخت کند.

با شروع کار خبرگزاری دریافتیم به بسیاری از مفاد قرارداد عمل نمی‌شود. هر بار وقتی این بی‌مسئولیتی‌ها مطرح می‌شد آقای رمضان‌نژاد با لبخند از پیگیری‌های مداوم برای به سرانجام رسیدن خواسته‌هایمان صحبت می‌کرد و از تحریریه می‌خواست، خبرگزاری ایانا را رقیب بزرگ‌ترین خبرگزاری‌های دولتی و خصوصی کشور بدانند و او طبق وعده‌های داده شده پیشین به همه تعهداتش نسبت به کارکنان در آینده نزدیک عمل می‌کند.

رویاهای مدیر وقت روابط‌ عمومی وزارت جهاد کشاورزی که حالا ۲۰ روزی است با حکم رییس جمهور از وزارتخانه رفته و بر صندلی ریاست سازمان نظام‌ مهندسی کشاورزی تکیه زده است هیچ‌وقت واقعی نشد و این‌روزها به کابوس تلخ روزنامه‌نگاران شریف تحریریه ایانا تبدیل شده است:

هنوز هیچ نسخه‌ای از قراردادها به خبرنگاران تحویل داده نشده است.

امکانات حرفه‌ای رسانه‌ای و حتی شرایط نگارش و یا ثبت تصویری گزارش‌های تخصصی فراهم نشده است.

هیچ سردبیر و یا مدیر رسانه‌ای حرفه‌ای برای تبیین سیاست‌های کشاورزی به مجموعه جذب نشده است.

حقوق توافقی و قید شده در قرارداد در پایان هیچ ۴۵ روزی پرداخت نشده است.

و حتی یک‌روز هم از حق بیمه خبرنگاران به مراجع ذی‌صلاح پرداخت نشده است.

در شرایط سخت  امروز تحریریه ایانا، مدیران به پیگیری‌ها پاسخ نمی‌دهند و خیلی بی‌تفاوت می‌گویند: «نمی‌دانیم! هنوز هیچ دستوری نیامده». 

وزیر جهاد کشاورزی که این‌ روزها از حل موضوع استیضاحش در مجلس شواری اسلامی خوشحال است، احتمالا اصلا به این فکر نمی‌کند که به زودی باید در برابر سوال‌های سخت خبرنگارانی که تنها به دنبال حقوق اولیه صنفی‌شان هستند قرار گیرد.

توقع این است وزیر محترم جهاد کشاورزی که این روزها از حل موضوع استیضاحش خرسند است به مطالبات اولیه صنفی خبرنگاران ایانا پاسخ شایسته‌ای دهد و این‌بار او به جای مدیرانش پاسخگو باشد.


ساناز الله بداشتی 
ارمین منتظری 
صبا طاهریان 
یاسمن طاهریان 
مربم میرزایی
فاطمه نجفیان 
ارمغان جوادنیا 
فیروزه مظفری 
شیرین سعیدی 
گلشن یابادی 
شهناز دیواندری 
ساناز بردبار 
علی پیرولی
حمید عظیمی
اکرم فرجی
فرزانه هاشمیان





کد خبر ce9a25f82a99401ab039ab35afdba3fb

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    1 1
    درود بر اعضای تحریریه ایانا سپاس برای تلاش شما جهت بهبود اوضاع کاری مجموعه امیدوارم هر چه زودتر مسئولین به شرایط موجود کاری بيانديشند و بیش از این خود را مدیون مردم شریف و با حیای ایران نکنند. چرا که دین ها زود یا دیر بالاخره باید ادا شوند. صبر هم اندازه ای دارد. مسئولین محترم! این جمله را به خاطر داشته باشید: « به حساب خود برسید پیش از آنکه به حساب شما رسیدگی کنند.»