مواد غذایی> رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه صنعت غذای کشور از پیاده‌سازی نظام رهگیری و نظارت استقبال می‌کند گفت: درخواست انجمن‌ها و بدنه صنایع غذایی از ستاد مبارزه با قاچاق کالا، مبارزه با قاچاق مواد خوارکی است.

در پی موفقیت طرح نصب برچسب «رهگیری، ردیابی و کنترل اصالت» روی محصولاتی چون فرآورده‌های مختلف و ملزومات مصرفی  وارداتی، می‌توان انتظار داشت نصب این برچسب روی محصولات خوراکی و آشامیدنی وارداتی نیز به کاهش قاچاق و افزایش ضریب سلامت محصولات صنایع غذایی کمک کند.

دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران با تاکید بر اینکه برچسب اصالت کاهش قاچاق و افزایش نظم در بازار مواد غذایی را درپی دارد، گفت: این برچسب که صرفا خاص کالاهای وارداتی است، می‌تواند ضریب سلامت در جامعه را بهبود ببخشد.

کاوه زرگران با اشاره به اینکه به طور معمول کشورها برای مبارزه با قاچاق با وضع تعرفه به حمایت از محصولات تولید داخل می‌پردازند، گفت: با این حال در کشور ما قاچاقچیان از طریق راه‌های غیرقانونی و برای فرار از پرداخت تعرفه، اقدام به ورود کالا از طرق غیرقانونی می‌کنند که در این میان جلوگیری از ورود کالاهای خوراکی قاچاق به دلیل تاثیر آن بر سلامت و بهداشت جامعه توجه بیشتری را طلب می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت دفاع از تولید داخل در مقابله با حجم عظیم کالاهای قاچاق به کشور، تاکید کرد: در صورت اجرای کامل آن در سراسر کشور این برچسب امکان رهگیری هر کالای وارداتی در حوزه صنایع غذایی را برای مصرف کنندگان فراهم می‌کند و باعث می‌شود که مردم بتوانند کالای اصیل و تقلبی را از یکدیگر تمیز دهند و از طریق این برچسب، مصرف کننده به تمام اطلاعات از قبیل زمان تولید، قیمت کالا، تاریخ انقضاء و تمامی اطلاعات عمومی محصولات به صورت کاتولوگ الکترونیک، دسترسی دارد و این  موضوع یکی از مهمترین محاسن طرح رهگیری، ردیابی و کنترل اصالت است.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران افزود: با اجرای طرح نصب برچسب اصالت بر کالاهای وارداتی صنایع غذایی، ورود کالاهای قاچاق از مبادی مختلف کاهش می‌یابد و جدا از کمکی که می‌تواند به صنایع تولیدی تبدیلی و غذایی کشور برساند به مشکلات بهداشتی و سلامتی ناشی از مصرف کالاهای نامرغوب و رد صلاحیت های شده کشورهای دیگر که به شکل قاچاق وارد کشور می‌شود، پایان می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه مبارزه با قاچاق اکنون به یکی مهم‌ترین مباحث در اقتصاد کشور بدل شده است، اظهار داشت: قاچاق فی‌النفسه به ضعف بنیه تولید داخل می‌انجامد. این در حالی است که با ادامه رکود در بخش صنعت، توان تولیدکنندگان داخلی بیش از پیش مورد تهدید واقع شده که این طرح می‌تواند به بازیابی تولیدکنندگان داخلی صنایع غذایی کشور انجامد.

دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی کشور در ادامه با اشاره به اهمیت دوچندان مقابله با کالاهای قاچاق حوزه صنایع غذایی گفت: سر و کار داشتن بحث کالاهای خوراکی و آشامیدنی با سلامت جامعه باعث می‌شود در مقابله با کالاهای وارداتی قاچاق با قدرت بیشتری عمل کرد. چرا که این کالاها با سلامت و جان مردم در ارتباط است و از وظایف نهادهای حاکمیتی است که گام‌های مثبت و قابل شمارشی در مسیر کاهش کالاهای خوراکی قاچاق بردارند و طرح برچسب اصالت را باید از همین منظر بررسی کرد.

زرگران با تاکید بر اینکه برچسب‌های اصالت پیش از این بر روی محصولات وارداتی بهداشتی و آرایشی اعم از دارو، فرآورده‌های مکمل، آرایشی و بهداشتی، تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی نصب شده و اکنون نوبت به محصولات وارداتی حوزه غذا رسیده است، اضافه کرد: صنایع غذایی کشور از نظام رهگیری، ردیابی و کنترل اصالت کالاهای وارداتی در حوزه مواد غذایی که از سوی سازمان غذا و دارو ارایه شده پشتیبانی می‌کند و معتقد است این طرح نه تنها می‌تواند موجب حمایت از تولیدکنندگان داخلی و افزایش ضریب سلامت عمومی جامعه شود، بلکه به کمک واردات کنندگان و بازرگانان ریشه‌دار شناسنامه‌دار کشور خواهد آمد که در مسیر قانون فعالیت می‌کنند و با افزایش کالاهای قاچاق در بازار با مشکلات متعددی روبرو شدند.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران اضافه کرد: در حال حاضر بخش زیادی از سوپرمارکت‌ها در تهران و دیگر شهرها به عرضه کالای قاچاق می‌پردازند که امیدواریم پس از اجرای طرح برچسب اصالت با تشکیل تیم‌های مشترک میان نهادهای مسئول دولتی و انجمن‌های بخش خصوصی، با سرکشی و نظارت، بازار رصد شده و مانع از عرضه کالاهای قاچاق احتمالی در این واحدهای فروش باشیم.

منبع:تسنیم
کد خبر ceb531c03a4743e9bb6e8d530b946e03

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • وحید ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
    0 0
    سلام ، مسولان مبارزه با قاچاق می توانند با افزایش جریمه ها و افزایش مالیات بر ارزش افزوده یک گاهی برتر و اقدام جدی و قاطع به افرادی که دست به چنین اقدام می زنند تا تولیدات داخلی را فلج می کنند ، با اقدام و عمل قاطع بر نظارت ها و افزایش برخوردها اقدام نمود.