۰ نفر
۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱
غذا و تغذیه> امروزه آمار چاقی در حال افزایش است و رژیم گرفتن و داشتن اندام زیبا بسیار مهم است. حواستان باشد دو نوع رژیم غذایی سالم و ناسالم وجود دارد. انتخاب رژیم غذایی خوب کمک می‌کند سبک زندگی تان را بهبود دهید، فعال‌تر بمانید و غذا‌های سالم دریافت کنید. بسیاری از رژیم‌های غذایی به کاهش وزن سریع کمک می‌کنند، اما بدن با کمبود موادمغذی مواجه می‌شود و پس از پایان رژیم وزن افزایش می‌یابد. رژیم آب درمانی هم یکی از این نوع رژیم هاست. در این مقاله به بررسی رژیم آب درمانی، عوارض آن و مزایای نوشیدن آب می‌پردازیم.

نوشیدن آب به افزایش متابولیسم بدن و احساس سیری کمک می‌کند. آب را جایگزین نوشیدنی‌های پرکالری کنید و قبل از هر وعده اصلی یک لیوان آب بنوشید تا کمتر غذا بخورید. شاید از خود بپرسید خوردن آب چطور باعث بالا رفتن سوخت و ساز بدن می‌شود. یک لیوان آب سرد بنوشید هر چقدر سردتر باشد بهتر است، چون بدن باید این آب را گرم کند بنابرین کالری می‌سوزاند و سوخت و ساز افزایش می‌یابد.

رژیم آب درمانی چیست؟

رژیم آب درمانی یکی از رژیم‌های معروف در میان مردم است و انواع مختلفی دارد، اما همه آن‌ها در یک چیز مشترک هستند یعنی بسیار دشوارند. در این رژیم فقط آب می‌خورید و چیز دیگری مصرف نمی‌کنید. در برخی از انواع رژیم آب نیز توصیه می‌شود به مدت چند روز آب بنوشید، اما با شروع کاهش وزن میوه و سبزیجات را شروع کنید. برخی از انواع این رژیم نیز خوردن سیب به همراه آب را اجازه می‌دهند.

جولی آپتون (پزشک و متخصص تغذیه) درباره این رژیم می‌گوید: «رژیم آب همان روزه گرفتن است». اگر بدن سالمی دارید چند روز روزه گرفتن مشکلی به وجود نمی‌آورد و تاثیر مثبت دارد، اما کاهش وزن تنها با نوشیدن آب روش مناسبی برای کاهش وزن نیست. در این رژیم، بسیار گرسنه خواهید شد و پس از چند روز به الگوی غذا خوردن خود در گذشته باز می‌گردید و همان وزنی را که کم کردید دوباره و حتی بیشتر از قبل اضافه می‌کنید؟!

رژیم آب درمانی با آب سرد در این رژیم هیچ محدودیتی برای مصرف موادغذایی وجود ندارد. تنها قانون این است که هنگام نوشیدن آب باید سرد باشد، چون بدن برای گرم کردن آب سرد و بازگردان به دمای عادی کالری بیشتری می‌سوزاند. هرچه آبی که می‌نوشید سردتر باشد میزان کالری سوزی بیشتر می‌شود. نوشیدن آب زیاد سبب می‌شود برای طولانی مدت احساس سیری کنید. در نتیجه کمتر به سراغ پرخوری می‌روید. نوشیدن آب سبب دفع سموم جمع شده در بدن می‌شود؛ بنابراین رژیم آب سالم نیست، اما نوشیدن آب به کاهش وزن کمک می‌کند. به همین دلیل می‌خواهم مزایای نوشیدن آب برای کاهش وزن را بیشتر برایتان باز کنیم.

خطرات رژیم آب درمانی چیست؟

وقتی تنها موادغذایی دریافتی آب است بدن مواد مغذی لازم را دریافت نمی‌کند. در نتیجه وزن زیادی کم می‌کنید، اما بیشتر وزنی که از دست می‌دهید آب بدن و نه چربی است. با رژیم آب، عضلات فرد در مقایسه با کسانی که روزانه ۵۰۰ تا ۸۰۰ کالری از برنامه خود کالری کم می‌کنند بیشتر از دست می‌رود. یعنی با قطع رژیم آب درمانی برای تثبیت وزن باید خیلی کمتر غذا بخورید، چون با از دست رفتن بافت عضلانی سرعت سوخت و ساز بدن کاهش می‌یابد و با سرعت کمتری لاغر می‌شوید.

رژیم آب درمانی؛ مزایای نوشیدن آب

۱. آب ضد اشتهای طبیعی است

زمانی که معده احساس پُری می‌کند به مغز پیام سیری را ارسال می‌کند تا از غذاخوردن دست بردارید. آب هم حجم زیادی از معده را اشغال می‌کند در نتیجه زودتر احساس سیری می‌کنید و کمتر گرسنه می‌شوید. گاهی اوقات فردی که تشنه است به اشتباه احساس گرسنگی می‌کند. نوشیدن یک لیوان آب قبل از مصرف مواد غذایی از خوردن غذا‌های ناسالم جلوگیری می‌کند. پژوهشی در سال ۲۰۱۴ انجام شد که ۵۰ خانم مبتلا به اضافه وزن به مدت ۸ هفته هر روز قبل از وعده‌های اصلی خود ۵۰۰ میلی لیتر آب نوشیدند. بعد از ۸ هفته شرکت کنندگان متوجه کاهش وزن، چربی بدن و BMI خود شدند. همچنین اشتهای آن‌ها نیز کمتر شده بود.

۲. آب کالری سوزی را افزایش می‌دهد برخی پژوهش ادعا کردند نوشیدن آب به کالری سوزی بیشتر کمک می‌کند. در سال ۲۰۱۴ محققان در تحقیقی که روی ۱۲ فرد انجام شد دریافتند که انرژی مصرفی آن‌ها پس از نوشیدن آب سرد و آبی که دمای اتاق را دارد افزایش یافته است. آن‌ها ۹۰ دقیقه پس از نوشیدن آب ۲ تا ۳ درصد بیشتر از حد معمول کالری سوزاندند. آب به صورت موقت مصرف انرژی بدن در حالت استراحت را افزایش می‌دهد. همچنین نوشیدن آب سرد سرعت کالری سوزی را بالا می‌برد، چون بدن برای هضم باید آب را گرم کند.

۳. کمک می‌کند مواد اضافی از بدن حذف شوند وقتی بدن کم آب می‌شود مواد اضافی مانند ادرار و مدفوع را از خود دفع نمی‌کند. آب به کلیه‌ها کمک می‌کند مواد سمی و اضافی را زمانی که اعضای بدن در حال دریافت مواد مغذی ضروری و الکترولیت‌ها هستند تصفیه کند. وقتی بدن کم آب باشد، کلیه مایعات را حفظ می‌کند. کم آبی بدن سبب سفت شدن مدفوع و یبوست می‌شود. آب با نرم کردن و شل کردن مدفوع سخت به حرکت دادن آن‌ها کمک می‌کند.

آب برای ریکاوری از مشکلات گوارشی مانند اسهال و سوء هاضمه مفید است. وقتی مواد اضافی در بدن جمع می‌شود فرد احساس نفخ، ورم و خستگی می‌کند. در نتیجه با نفخ کردن حجم میان تنه بزرگتر می‌شود. هیدراته نگه داشتن بدن راهی مناسب برای پرهیز از جمع شدن مواد اضافی در بدن است. این مواد اضافی عدد روی ترازو را بالا نشان می‌دهد.

۴. مقدار دریافت کالری مایع را کاهش می‌دهد افزایش کالری دریافتی با نوشیدن مایعات پرکالری مانند نوشابه، آب میوه، قهوه و چای شیرین شده بسیار ساده است. بسیاری از مردم کالری بالای نوشیدنی‌های ورزشی و الکل را نادیده می‌گیرند. نوشیدنی‌های پرکالری را با آب و نوشیدنی‌های بدون کالری مانند دمنوش‌ها جایگزین کنید تا در طولانی مدت نتیجه چشمگیری را ببینید. پژوهشگران در سال ۲۰۱۲ دریافتند جایگزین کردن دو نوشیدنی پرکالری در طول روز با دو نوشیدنی بدون کالری به مدت ۶ ماه سبب کاهش وزن ۲ تا ۲.۵ درصدی می‌شود.

در تحقیقی دیگر که سال ۲۰۱۵ انجام شد شرکت کنندگان خانم در حالی که برنامه ۲۴ هفته‌ای کاهش وزن را دنبال می‌کردند هر روز پس از نهار ۲۵۰ میلی لیتر آب می‌نوشیدند. این خانم‌ها ۱۳.۶ درصد بیشتر از خانم‌هایی وزن کم کردند که همین برنامه را با نوشیدنی‌های رژیمی دنبال می‌کردند. در بررسی دیگر مشخص شد مردان و زنانی که طی ۴ سال هر روز یکی از نوشیدنی‌های پر کالری خود را با نوشیدنی بدون کالری یا کم کالری جایگزین کردند وزن کمتری اضافه کردند.

  ۵. برای سوزاندن چربی ضروری است بدون آب، بدن چربی‌ها یا کربوهیدرات‌های ذخیره شده را نمی‌سوزاند. فرآیند سوزاندن چربی لیپولیز نام دارد. اولین گام این فرآیند هیدرولیز است و زمانی اتفاق می‌افتد که مولکول‌های آب با چربی‌ها (تری پلیسیرید‌ها) هماهنگ شوند تا اسید چرب‌ها (گلیسرول) را درست کنند. نوشیدن آب به اندازه برای سوزاندن چربی غذا، نوشیدنی‌ها و چربی‌های ذخیره شده ضروری است.

۶. یکی از مهمترین قسمت‌های هر برنامه کاهش وزنی آب است آب به حرکت درست سلول ها، بافت‌های هم بند و مفاصل کمک می‌کند. همچنین به ریه ها، قلب و اعضای دیگر بدن کمک می‌کند هنگام بالارفتن سرعت عملکرد ورزش درست کار کنند. هیدراته نگه داشتن بدن خطر مواردی که بر سر راه ورزش کردن مانند گرفتگی عضلات یا خستگی قرار می‌گیرد را کم می‌کند. همیشه قبل، بعد و در طول ورزش کردن آب بنوشید به خصوص اگر فضا گرم، مرطوب یا آفتابی باشد.

۷. انرژی را افزایش می‌دهد اگر احساس خستگی و بی حالی دارید یک لیوان آب بنوشید. کم شدن آب بدن باعث می‌شود احساس خستگی کنید. اگر آب بدن اندازه باشد قلب خون را به راحتی در بدن پمپاژ می‌کند. همچنین آب کمک می‌کند که خون اکسیژن و مواد مغذی ضروری را راحت‌تر به سلول‌ها برساند.

۸. باعث کاهش استرس می‌شود حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از مغز را آب تشکیل می‌دهد. کمبود آب در بدن مغز سبب ایجاد استرس می‌شود. زمانی که احساس تشنگی می‌کنید بدن شما مقداری کم آب شده است. برای اینکه همیشه سطح استرس را پایین نگه دارید همیشه روی میز خود یک لیوان آب قرار دهید و یا با خود یک بطری آب حمل کنید تا در صورت تشنگی استفاده کنید.

۹. موجب تقویت پوست می‌شود خطوط و چین و چروک‌های ریز وقتی آب بدن کم است عمیق‌تر می‌شوند. آب مانند کرم زیبایی برای پوست عمل می‌کند. نوشیدن آب سبب سیراب کردن سلول‌های پوست و جوانتر نشان دادن آن می‌شود. همچنین نوشیدن آب از گر گرفتگی جلوگیری می‌کند، جریان خون را بهبود می‌دهد. حتما بخوانید: چگونه از پوست خود مراقبت کنیم؟

۱۰. از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می‌کند در کنار فیبر آب نیز برای کسانی که رژیم دارند مهم است. آب سیستم گوارشی بدن را تصفیه می‌کند. زمانی که بدن کم آب شود تمام آب را جذب می‌کند و روده بزرگ خشک می‌شود در نتیجه روند تصفیه مشکل می‌شود. آب خطر سنگ کلیه را کاهش می‌دهد و یکی از دلایل بالا رفتن خطر بروز سنگ کلیه این است که افراد بزرگسال و کودکان آب مورد نیاز بدنشان را تامین نمی‌کنند. آب به صورت ادرار نمک و مواد معدنی بدن را رقیق می‌کند. اگر ادرار رقیق باشد سنگ کلیه تشکیل نمی‌شود پس با خوردن آب کافی این خطر را کاهش دهید.

آیا به اندازه آب می‌نوشید؟

بسیاری از بزرگسالان اجازه می‌دهند تا احساس تشنگی کنند سپس آب بنوشند، اما مقدار آبی که باید مصرف شود به اندازه فرد، سطح فعالیت، آب و هوا و همینطور میزان سلامت فرد بستگی دارد. مثلا اگر ورزش انجام می‌دهید یا زیاد عرق می‌کنید باید بیشتر آب بخورید.

منبع: برترینها
کد خبر cfe6791a65d24d2199dac3edbcf156e2

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =