کشاورزی> رئیس سازمان چای با اشاره به اینکه حتی یک گرم سم به چای ایرانی زده نمی‌شود، گفت: بسیاری از چای‌هایی که مردم به عنوان محصول خارجی و اسانس دار استفاده می‌کنند، کالاهای غیر استاندارد هستند.

محمد ولی روزبهان با بیان اینکه ذائقه مردم در مصرف چای تغییر و به سمت چای خارجی سوق پیدا کرده است، اظهار داشت: یکی از علل این مساله وجود اسانس‌ها و ترکیبات شیمیایی در چای‌های خارجی بوده که باعث شده است مصرف چای داخلی کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه چای ایرانی تنها چایی در جهان است که حتی یک گرم سم به آن زده نمی‌شود، گفت: مردم جهان برای سلامتی خود ارزش قائل‌اند و بحث باقی مانده سموم در گیاهان و مواد غذایی که استفاده می‌شود بسیار حائز اهمیت است.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه ما مبحث تبلیغات را بر عهده گرفته‌ایم، افزود: سعی کردیم در این زمینه با توجه به اعتباری که برایمان در نظر می‌گیرند و به زودی این اعتبار در اختیار ما قرار می‌گیرد، بتوانیم ورودکنیم.

روزبهان اضافه کرد:بنده به‌عنوان فردی که چهار سال و نیم مدیرکل مرکز تحقیقات چای بودم اعلام می‌کنم، ما در تولید چای از سم استفاده نمی‌کنیم و این تنها چای جهان است که چنین شرایطی دارد.

وی با بیان اینکه در زمینه تبلیغات چای برای صدا و سیما نامه‌ای نوشته‌ایم، اضافه کرد: در این نامه از مسئولان این سازمان درخواست کردیم تبلیغات چای خارجی را تا حدودی محدود و متوقف کنند، چون این تبلیغات سبب تغییر ذائقه مصرف کنندگان شده است.

روزبهان افزود: اشتباهی که بسیاری از مصرف کنندگان منصرف می‌شوند، آن است که انتظار غیر واقعی از چای دارند، بسیاری از چای‌هایی که مردم به عنوان محصول خارجی و اسانس دار استفاده می‌کنند کالاهای غیر استاندارد هستند.

وی اضافه کرد: متاسفانه از اسانس‌های غیراستاندارد که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود، برای اسانس‌دار کردن چای استفاده می‌کنند در حالی‌که چای طبیعی نیاز به هیچ اسانسی ندارد و چای‌های باکیفیت ما به‌خوبی این مساله را نشان می‌دهند.

روزبهان افزود: متاسفانه تبلیغاتی که برای چای می‌خواهند انجام دهند بعضا خوب پایش نمی‌شوند و ما می‌بینیم که تبلیغاتی صورت می‌گیرد و بعد معلوم می‌شود آن شرکت مجوز لازم را نداشته است.

رئیس سازمان چای ادامه داد: به همین دلیل از مسئولان سازمان صدا و سیما درخواست کرده‌ایم، هرگونه تبلیغی که در ارتباط با چای می‌خواهد انجام شود ابتدا از سازمان چای کشور استعلام کنند که آن چای چیست؟ و آیا کیفیت و خواص لازم را دارد یا خیر؟

روزبهان در پاسخ به این پرسش که آیا همه چای‌هایی که در تلویزیون تبلیغ می‌شوند، خارجی هستند؟ گفت: بنده اخیرا بیشتر تبلیغات این نوع چای‌ها را می‌بینم اما چای‌های ایرانی نیز بعضا در صدا و سیما تبلیغ می‌شوند.

رئیس سازمان چای ادامه داد: توصیه عمومی ما به مردم این است که به برند حساس باشند و هر برندی را انتخاب نکنند، سعی کنند بیشتر از چای‌های خوب ایرانی که تعدادشان نیز کم نیست، استفاده نمایند.

روزبهان با بیان اینکه مردم باید از چای انتظار واقعی داشته باشند، اضافه کرد: چای یک موجود زنده است و این موجود زنده اگر در آن از اسانس‌ها و رنگ‌های مجاز و استاندارد استفاده نشود، می‌تواند آثار مخربی بر جای بگذارد، ضمن اینکه پررنگ شدن  و معطر بودن چای در حد غیر متعارف مساله‌ای طبیعی نیست.

رئیس سازمان چای کشور اضافه کرد: متاسفانه به وفور اسانس‌های غیرمجاز وجود دارد که رنگ و عطر چای را افزایش می‌دهند و مصرف کننده خیال می‌کند محصول کیفی مورد استفاده قرار می‌دهد، این در حالی است که هرگز به چای با کیفیت رنگ و عطر اضافه نمی‌کنند، چراکه این کالا خود دارای عطر و رنگ مطلوب است.

روزبهان با بیان اینکه رنگ چای ایرانی بعد از دم کردن سیاه نمی‌شود، گفت: رنگ چای ایرانی پس از دم کردن کدر و مات می‌شود و شفافیت خود را از دست می‌دهد اما چایی که از اسانس‌ها و رنگ‌های غیرمجاز در آن استفاده شده، سیاه می‌شود، ضمن اینکه رنگ محصول با کیفیت در خودش است و ته نشین نمی‌شود و مزه آن نیز تا حدودی تلخ است.

وی افزود: تلخی چای ایرانی چندان زیاد نیست و مصرف کنندگان باید چای ایرانی را قدری بیشتر بگذارند تا دم بکشد.

روزبهان با اشاره به اینکه وقتی چای کیسه‌ای را در لیوان آب جوش قرار می‌دهید ظرف ۱۰ ثانیه آب رنگ می‌گیرد و پررنگ می‌شود، گفت: کدام رنگ است که بتواند در ۱۰ ثانیه آزاد شود؟ چای خوب، بسته به نوعی که استفاده می‌شود باید بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند تا رنگش آزاد شود و وقتی رنگش آزاد شد طبعا عطر آن نیز آزاد می‌شود.

وی با بیان اینکه نمی‌خواهم بگویم در همه چای‌های خارجی باقی‌مانده سموم وجود دارد، تصریح کرد: در مناطق چای‌کاری کشور سرمای زیر ۵ درجه سانتی گراد وجود دارد و هیچ یک از آفت‌های شناخته شده فعلی چای نمی‌توانند این سرما را تحمل کنند، ما فقط یک شپشک آردآلود ساحلی را داریم که آن را نیز با نوعی کفش دوزک کنترل می‌کنیم.

روزبهان ادامه داد: یکی از علل اینکه ما سالانه مقدار زیادی چای ایرانی را به اروپا و کشورهای دیگر صادر می‌کنیم، این است که باقی مانده سم در این محصول کم است یعنی اصلا وجود ندارد. ما فقط به چای تا حدودی کود می‌زنیم که آن هم بخاطر اینکه قیمت کود مقداری گران است اکثر چای‌کاران کمتر از حد مجاز از آن استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه ممکن است رنگ چای ایرانی مقداری کمرنگ‌تر باشد، افزود: این مساله را می‌توان با ترکیب چای‌هاب شکسته و قلم یا با پررنگ‌تر ریختن حل کرد مهم این است که می‌دانید چایی که مصرف می‌کنید پرخاصیت است و ضرری برای سلامتی ندارد.

منبع:مهر
کد خبر d30bbfda222a4c7a9758a87e8f85abd2

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فريدون ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    1 0
    سلام بعد از جناب وزير محترم بهداشت ،چشممان روشن به گفتار رياست محترم سازمان چاى كشور ، روش!!!! ايشان هم حاضر به اعلام اسم نيستند چون انواع و اقسا م چاى خارجى كه ظاهرا با مجوز وزارت بهداشت و استاندارد وارد شده (چون در كليه فروشگاههاى خرد و بزرگ خصوصى و دولتى و حتى كليه تعاونيهاى دولت و خصوصى به وفور عرضه ميشود) بيچاره مصرف كننده كه تابحال دلش خوش بود كه با يك فنجان چاى خستگى در ميكند حالا بايد نگران باشد كه چاى بعد از دم گردن كدر ميشود يا سياه!!!!! و چاى كيسه اى در چند دقيقه رنگ ميدهد بعد بنوشد !!!!! چرا يكبار براى هميشه تكليف مواد غذائى سالم و نا سالم در اين مملكت روشن نمى شد؟!!!!!