کشاورزی> رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: بخش کشاورزی در صورت تهیه الزامات و امکانات قادر به قابلیت تامین 30 درصد غذای حلال جهان، فراهم کردن زیرساخت ها و مدیریت سالیانه اشتغال یک میلیون نفر است.

عباس رجایی در سی امین دوره انتخاب و معرفی نمونه های ملی بخش کشاورزی، افزود: حاضرم مطالبی را که به آن اشاره کردم، با سند و دلیل بیان کنم.
رجایی گفت: بخش کشاورزی پایه اقتصاد مقاومتی است و معتقدیم باید به زیرساخت های بخش کشاورزی در برنامه ششم توسعه توجه شود و این مهم در اولویت برنامه قرار گیرد.
وی تصریح کرد: نقدینگی در بخش کشاورزی یک زیرساخت به شمار می رود، درحالی که تنها منبع تامین کننده نقدینگی در بخش کشاورزی، بانک کشاورزی است که باید سرمایه آن افزایش یابد اما نتیجه مطلوب حاصل نشده است.

 احتمال تشکیل سازمان توسعه تجارت کشاورزی در برنامه ششم توسعه
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد بازاررسانی محصولات کشاورزی باید وابسته به این بخش باشد.
وی گفت: تصور می کنم با همکاری وزارت جهاد کشاورزی بتوانیم در برنامه ششم توسعه، سازمان توسعه تجارت بخش کشاورزی را شکل دهیم و این ضرورت وجود دارد سازمانی به نام سازمان تجارت کشاورزی در بخش کشاورزی ایجاد کنیم که این امر به همکاری دولت نیازمند است.

تامین کسری بودجه از طریق پول مجازی
رجایی به سخنان معاون اول رئیس جمهوری درباره کسری 80 میلیارد دلاری اشاره کرد و گفت: برای جبران این کسری به طور یقین نباید به دنبال پول حقیقی باشیم بلکه می توان با خلق پول مجازی، این کسری را جبران کرد.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی برای کمک به طراحی و ردیابی پول مجازی اعلام آمادگی کرد.
وی تصریح کرد: در حوزه گاز، مخزن هایی برای ذخیره تهیه شد. آیا در مورد آب نیز چنین اقدامی صورت گرفته است؟
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی افزود: بر اساس قانون برای افزایش بهره وری بخش کشاورزی باید بازده تولید آب را 15 درصد افزایش دهیم؛ درحالی که اعتبار بخش آبخیزداری، بیابان زدایی و تجهیز و نوسازی زمین ها، کم است و باید افزایش یابد.
رجایی اضافه کرد: در دو سال گذشته در حوزه تامین آب کشاورزی گام های خوبی برداشته شده و مجلس و دولت هم اقدام هایی را انجام داده اند اما باید بیشتر سرمایه گذاری کرد.

مشکلات بیمه بخش کشاورزی حل نمی شود
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: هنوز در زمینه بیمه کشاورزی مشکل وجود دارد. ما بیمه را به حوادث غیرمترقبه وصل کرده ایم اما حوادث غیرمترقبه چه ربطی به مسائل بیمه کشاورزی دارد؟
رجایی ادامه داد: در قانون بیمه باید سهمی را کشاورز و سهمی را دولت بپردازد اما دولت یا سهم خود نمی پردازد یا آنقدر که باید، نمی پردازد.
رجایی به تخصیص 25 هزار میلیارد ریال وام خرید خودرو از سوی دولت گریزی زد و گفت: چرا با اینکه قول هایی برای تامین منابع مالی مکانیزاسیون کشاورزی داده شده است، برای کشاورزی سهمی در نظر گرفته نمی شود؟
وی گفت: توسعه صنایع تبدیلی و تامین بذر از مسائلی است که باید در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گیرد.

منبع: ایرنا
کد خبر d315f5ffc1a14a1291738fb75f071263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =