مواد غذایی> با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها مقدار مصرف خانواده ها تا حدی کاهش یافته است.

مرکز پژوهش های غلات نتایج  طرح پژوهشی «بررسی آثار اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها در زنجیره گندم، آرد و نان» را منتشر کرد. طبق این گزارش، نسخه مجلد گزارش طرح پژوهشی «بررسی آثار اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها در زنجیره گندم، آرد و نان» به عنوان یکی از طرح های پژوهشی شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران و با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد منتشر شد.

هدف از انجام این طرح، بررسی و ارائه نتایج و آثار اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها در زنجیره گندم، آرد و نان از جنبه های فنی، اقتصادی و اجتماعی بوده است. از مهمترین نتایج این تحقیق می توان به موارد زیر اشاره کرد:

* در سال های 1389 و 1390 (سال های ابتدایی پس از هدفمندی یارانه ها)، هزینه های دولت بابت تأمین گندم، آرد و نان کشور نسبت به قبل از هدفمندی، با شیب ملایم کاهش یافته است اما پس از آن به دلیل افزایش نیاز به واردات و تثبیت قیمت فروش گندم در 4650 ریال به منظور تأمین نان ارزان، این روند متوقف شد.

 * پس از اجرای قانون هدفمندی یارنه ها سهم نان در کل سبد هزینه اقلام خوراکی، افزایش یافته و از 5.7 درصد در سال 1389 به 11.1 درصد در سال 1390 و 9.8 درصد در سال 1391 رسیده است.

* با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها مقدار مصرف خانواده ها تا حدی کاهش یافته است و مصرف کنندگان در کشور به طور متوسط 8.98 درصد از مصرف نان خود را کاهش دادهاند.

*بررسی میزان ضایعات آرد و نان در سه سطح مصرف کننده، نانوایی و کارخانجات آرد حاکی از آن است بخش عمده ضایعات نان در سطح مصرف کننده ایجاد شده و ضایعات آرد و نان در سطح نانوایی ها و همچنین ضایعات گندم و آرد در سطح کارخانجات آرد ناچیز و قابل چشم پوشی است.

* مطابق نتایج تحقیق قبل از هدفمندی یارانه ها 12.2 درصد از نان تولید شده در سطح مصرف کنندگان به ضایعات تبدیل شده است که این مقدار پس از اجرای هدفمندی یارانه ها به 8.15 درصد رسیده است.

* متوسط امتیاز شاخص کل کیفیت نان از دیدگاه مصرف کنندگان، قبل از اجرای هدفمندی یارانه ها در مجموع دو استان 18.91 بوده که با اجرای آن به 20.22 افزایش یافته است. (حداکثر مقدار شاخص کل کیفیت در این بخش برابر با 35 است)


منبع:صدای اقتصاد
کد خبر d3d1f2d923b14b14bab52d58963c09fe

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =