تفاهم‌نامه همکاری میان جهاد دانشگاهی و سازمان استاندارد ایران امضا شد.

نیره پیروزبخت - رییس سازمان استاندارد ایران - که با هیات همراه در خبرگزاری دانشجویان ایران حاضر شده بود، در پی امضای تفاهم‌نامه میان جهاد دانشگاهی و سازمان استاندارد ضمن اظهار امیدواری از گسترش همکاری‌های میان این دو نهاد اظهار کرد: سازمان ملی استاندارد سابقه‌ی 90 ساله دارد و از 1304 بنیان گذاشته شده است که آزمایشگاه‌های آن تحت نظر پژوهشگاه استاندارد فعالیت می‌کنند.

وی افزود: بر اساس قانون فعالیت سازمان ملی استاندارد مصوب سال 1371، آزمایشگاه‌های این سازمان از نظر قانون به عنوان آزمایشگاه‌های مرجع شناخته شده‌اند اما از آن‌جا که دولت طی سال‌های گذشته چندان اعتقادی به آزمایشگاه‌داری نداشته است، سازمان استاندارد در برخی از حوزه‌ها و آزمایشگاه‌ها نقایصی دارد که به دنبال روزآمد کردن آن است.

پیروزبخت با تاکید بر ضرورت روزآمد کردن آزمایشگاه‌های مرتبط با غذا و خودرو گفت: یکی دیگر از فعالیت‌های سازمان، شناسایی آزمایشگاه‌های موجود در کشور که به صورت مستقل و وابسته به وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف فعالیت می‌کردند است که در این راستا از سالهای گذشته این کار انجام شد و در حال حاضر حدود 2000 آزمایشگاه به عنوان آزمایشگاه‌های همکار سازمان تلقی می‌شوند که در این میان حدود 200 آزمایشگاه بر اساس نظام‌های بین‌المللی گواهی 17020 فعالیت می‌کنند و مابقی آنها بر اساس همین روش اجرایی که با استانداردهای داخلی بومی‌سازی شده‌اند فعالیت می‌کنند.

رییس سازمان استاندارد با بیان این‌که آزمایشگاه‌های خارج از سازمان نمی‌توانند به عنوان آزمایشگاه‌های مرجع قلمداد شوند، گفت: آزمایشگاه‌هایی که در خارج از محدوده‌ی سازمان استاندارد از لحاظ ساختاری فعالیت می‌کنند به عنوان آزمایشگاه‌های همکار شناخته می‌شوند اما با توجه به ممیزی‌های موجود، در مواقع خاص، سازمان مسوولیت این آزمایشگاه‌ها را بر عهده می‌گیرد تا مشکل مرجعیت آنها برای برخی از دستگاه‌های نظارتی مانند قوه قضاییه حل شود.

پیروزبخت اعلام کرد: با توجه به ظرفیت‌های موجود در جهاد دانشگاهی می‌توان بخشی از فعالیت‌های مرتبط را به این نهاد منتقل کرد.

وی اظهار کرد: تجاری‌سازی برخی از محصولات دانش‌بنیان که جزو ضرورت‌های کشور است دستگاه و متولی ندارد اما سازمان استاندارد می‌تواند بر اساس وظیفه‌مندی خود، استانداردهای مرتبط با این محصولات دانش‌بنیان را تدوین کند که البته تدوین استاندارد محصولات دانش‌بنیان جزو سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

رییس سازمان استاندارد گفت: در این راستا با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تفاهم‌نامه‌ای منعقد کرده‌ایم که بر این اساس معاونت علمی و فناوری مصداق محصولات دانش‌بنیان را برای سازمان مشخص می‌کند و این سازمان بر اساس استانداردهای مرتبط موجود ملی و بین‌المللی برای آنها استانداردی مشخص تعریف می‌کند.

وی افزود: در راستای روزآمد کردن آزمایشگاه‌های کشور و ایجاد آزمایشگاه‌های جدید در زمینه‌هایی مانند خودرو از پتانسیل نهادهایی مانند جهاد دانشگاهی استفاده می کنیم. همچنین در راستای تدوین برخی استانداردهای پژوهش محور که در ایران و جهان تاکنون تدوین نشده است می توان از پتانسیل این نهاد استفاده شود.

رییس سازمان استاندارد ادامه داد: به عنوان مثال در حال حاضر در برخی از حوزه‌های مرتبط با خودرو، آزمایشگاه‌های ما کامل نیست و مجبوریم به استانداردهای بین المللی اکتفا کنیم که در این زمینه می‌توانیم با گسترش همکاری‌های خود با جهاد دانشگاهی آزمایشگاه‌های جدید احداث کنیم یا آزمایشگاه‌های موجود را ارتقا دهیم که جهاد دانشگاهی می تواند در این زمینه و ساخت تجهیزات جدید آزمایشگاهی به ما کمک کند.

پیروزبخت خاطرنشان کرد: در گذشته برای راه اندازی و تجهیز یک آزمایشگاه بنزین با وزارت نفت در دولت دهم تفاهم کردیم که مقرر شد مکان را سازمان استاندارد تجهیز و دستگاه‌ها را وزارت نفت تامین کند اما وزارت نفت پس از وارد کردن دستگاه‌های مختلف بر سر مسائلی با سازمان استاندارد با اختلافاتی مواجه شد که پس از گذشت چند سال و بلااستفاده بودن این تجهیزات در بندرعباس مشکلات حل شد اما دیگر مسوولان شرکت خارجی حاضر نشدند تا این تجهیزات را نصب کنند. بنابراین نصب و راه اندازی این آزمایشگاه مدت زیادی طول کشید اما اگر می توانستیم از پتانسیل‌های داخلی و از طریق نهادهای مانند جهاد دانشگاهی تجهیزات مورد نیاز خود را تامین کنیم این مشکلات به وجود نمی‌آمد.

وی افزود: در راستای روزآمد کردن آزمایشگاه‌های کشور و ایجاد آزمایشگاه‌های جدید در زمینه‌های مانند خودرو از پتانسیل نهادهایی مانند جهاد دانشگاهی استفاده می کنیم. همچنین در راستای تدوین برخی استانداردهای پژوهش محور که در ایران و جهان تاکنون تدوین نشده است می توان از پتانسیل این نهاد استفاده کرد.

متن این تفاهم نامه به شرح زیر است:

"در اجرای قانون اصلاح قوانین و مقررات سازمان ملی استاندارد ایران و به منظور گسترش همکاریهای علمی، فنی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی در زمینه تدوین استانداردهای مورد نیاز، این تفاهم نامه بین سازمان ملی استاندارد ایران با نمایندگی خانم نیره پیروزبخت (که از این پس سازمان نامیده می شود) و جهاد دانشگاهی با نمایندگی آقای حمیدرضا طیبی ( که از این پس جهاد دانشگاهی نامیده می شود) به امضاء می رسد.

ماده 1- موضوع

استفاده بهینه از توانمندیهای علمی، فنی ، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی طرفین و همکاری در فعالیتهای زیر :

1-1 مشارکت در تدوین پیش نویس استانداردهای ملی و بین المللی

2-1 همکاری در زمینه برگزاری همایش مشترک و تشکیل دوره های تخصصی و آموزشی

3-1 انجام طرح های مشترک تحقیقاتی و مطالعاتی

4- 1 ترویج و توسعه فرهنگ استاندارد درکشور

5-1 ایجاد و بهره‌مندی از آزمایشگاه‌های مرجع

6-1 همکاری در زمینه تالیف، ترجمه اسناد ، کتب و مدارک علمی - آموزشی

7-1 ارائه دوره های آموزشی مشترک به منظور تربیت نیروی انسانی متخصص در مقاطع مختلف تحصیلی

8-1 مشارکت در تدوین استانداردهای جامع محصولات و خدمات دانش بنیان

ماده 2- تعهدات

2-1 تعهدات سازمان ملی استاندارد

2-1-1 بررسی و تعیین اولویت موضوع های پیشنهادی جهاد برای تدوین استانداردهای ملی

2-1-2 برگزاری دوره های آموزشی استاندارد سازی و دوره های تخصصی، کارگاه های آموزشی ،در زمینه های مرتبط با اهداف علمی و فنی کشور

2-1-3 پذیرش کارآموز ان اعزامی از طرف جهاد دانشگاهی با توجه به ظرفیتهای سازمان

2-1-4 تایید صلاحیت آزمایشگاه‌های جهاد به عنوان آزمایشگاه همکار برابرباضوابط جاری

2-1-5 ایجاد زمینه و بستر های لازم برای استفاده کارشناسان جهاد از امکانات کتابخانه ای و اطلاع رسانی جهت دسترسی به پایگاه اینترنتی و تجهیزات فنی سازمان

2-1-6 زمینه سازی حضور و ارائه خدمات مشاوره ای اساتید و محققین جهاد در کمیته های کارشناسی، فنی و در راستای استخراج و اولویت بندی محورهای تحقیقاتی ، آموزشی و ترویجی

2-1-7 تشکیل گروههای پژوهشی با عضویت نمایندگان طرفین به منظور تدوین استانداردهای ملی و بین المللی

2-2 تعهدات جهاد دانشگاهی

2-2-1 رعایت دقیق موازین و اولویت های اعلام شده سازمان درخصوص آموزش ، تدوین و ترویج استانداردها براساس موضوع تفاهم نامه

2-2-2 تشکیل وراه اندازی گروه ، بخش یا دفتر تدوین در جهاد دانشگاهی به منظور تدوین استاندارد ها و معرفی دبیران به سازمان برای هماهنگی های لازم

2-2-3 برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت و بلند مدت مورد در خواست سازمان

2-2-4 در اختیار قراردادن امکانات پژوهشی، آزمایشگاه ها و اسناد و مدارک علمی به منظور بهره برداری کارشناسان سازمان

2-2-5 ارائه خدمات مشاوره و تخصصی به منظور ارزیابی و داوری طرح های تحقیقاتی و مطالعاتی و آموزشی

2-2-6 همکاری در زمینه تالیف ، ترجمه و نشر کتب ، مقالات ، اسناد استاندارد و اجرای پروژه های تحقیقاتی مورد نیاز سازمان

2-2-7 هدایت و حمایت از پایان نامه های تحصیلی به ویژه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در راستای اولویت های سازمان

2-2-8 مشارکت در ارائه راه کارهای ترویج و توسعه فرهنگ استاندارد در کشور

2-2-9 تشکیل گروه های آموزشی و پژوهشی با عضویت نمایندگان طرفین برای تدوین استانداردهای ملی و بین المللی و تلاش در هدایت فعالیتها در راستای اهداف مورد نیاز سازمان

2-2-10 طراحی، تصویب و اجرای رشته های تحصیلی مورد نیاز سازمان

2-2-11 ایجاد زمینه های لازم برای بهره مندی نیروی انسانی سازمان به منظور ارتقاء تحصیلی در مقاطع مختلف پس از اخذ مجوزهای لازم

ماده 3- روش اجرائی

3-1 طرفها ظرف مدت یک ماه نمایندگان خود را جهت برنامه ریزی و هماهنگی معرفی خواهند کرد.

3-2 کمیته کارشناسی مشترک با عضویت نمایندگان دو طرف به منظور نظارت بر نحوه انجام پیشرفت کار در چارچوب تفاهم نامه تشکیل می شود. اولین جلسه کمیته مشترک ظرف مدت یک ماه پس از امضاء تفاهم نامه خواهد بود.

3-3 کلیه مصوبه های کمیته کارشناسی مشترک پس از تصویب امضاء کنندگان تفاهم نامه برای طرفین لازم الاجراء خواهد بود.

ماده 4- سایر موارد

4-1 مدت اعتبار این تفاهم نامه از تاریخ امضاء به مدت 2 سال تعیین می شود که در پایان ، پس از موافقت طرفها برای دوره های بعدی قابل تمدید است.

4-2 دو طرف، تمام تلاش خویش را برای استفاده از توان علمی ، فنی و اجرایی دستگاه متبوع ، در جهت استاندارد سازی معطوف خواهند داشت و از هیچ کوششی در این ر استا دریغ نخواهند کرد.

4-3 دو طرف خدمات خود را حسب مورد پس از بررسی کارشناسی در چارچوب قراردادهای جداگانه با تعرفه های جاری در هر دستگاه ارائه خواهند کرد.

این تفاهم نامه در چهار ماده و سی و دو بند در دو نسخه که هر یک حکم واحد داشته تنظیم ودر تاریخ سوم آذرماه 93 به امضاء طرفین رسید".

منبع:ایسنا
کد خبر d4e9b48d947f45208a9b9336261f5cf9

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =