مواد غذایی> یک پایگاه آمریکایی نوشت، بازگشت پسته ایران به بازار حتی از بازگشت نفت این کشور به بازار مخرب‌تر است چرا که صنعت تولید پسته در آمریکا را با خسارت مواجه خواهد کرد.

پایگاه خبری بریت بارت طی گزارشی نوشت، ایران آماده است تا به بازار کالاهای اساسی بازگردد و ذخایر جدید خود را به بازار سرازیر کند و این امر ریسک کاهش قیمت‌ها را به دنبال خواهد داشت.

احتمالا این کالای اساسی نفت است اما یک صنعت دومی نیز وجود دارد که می‌تواند به دنبال توافق هسته‌ای ایران و غرب، حتی مخرب‌تر باشد و آن پسته است.

بی‌شک، پسته یکی از محبوب‌ترین خشکبار آمریکاست. با این حال، توافق هسته‌ای با ایران نگرانی فزاینده‌ای در این صنعت ایجاد کرده است که توسعه بیرحم این محصول و موفقیت در کسب جایگاه در بازار می‌تواند تغییر کند. آیا تحریم‌ها علیه ایران پایان می‌یابد؟

این به آن معناست که در صورت برداشته شدن تحریم‌ها، ایران می تواند پسته خود را به بازار سرازیر کند و کشاورزان کالیفرنیا را به چالش بکشد.

بر اساس گزارش ماه پیش بلومبرگ، ارزش محصول پسته در آمریکا  در سال گذشته تقریبا به 1.3 میلیارد دلار رسیده است. درحالی‌که این رقم 25 سال پیش تنها برابر با 195 میلیون دلار بوده است.

خاستگاه این آجیل خوشمزه تازه سبزرنگ، ایران است و شرایط آب و هوایی سخت و خشک را تاب می‌آورد، از اینرو، سرمایه عظیمی در منطقه خشک و بی آب کالیفرنیاست.

تولید پسته در کالیفرنیا در سال 1979، به دنبال سقوط نظام شاهنشاهی در ایران آغاز شد و تا زمان تسخیر سفارت آمریکا در ایران، ایران نخستین صادرکننده پسته در جهان بود.

اکنون باید دید که باز شدن احتمالی راه تجارت با ایران تا چه اندازه بر قیمت‌ها و فروش خشکبار تاثیر خواهد داشت.

در ماه مارس، استیوارت رزنیک، رئیس شرکت واندرفول پیستچیو، با اشاره به درآمد بیش از دو برابری حاصل از فروش پسته نسبت به گردو و بادام و بدون نگرانی از بازگشت احتمالی پسته ایران به بازار، از پسته‌کاران خواست تا پسته بیشتری بکارند.


منبع:فارس
کد خبر d7388400d8a7466283d481f9001456ef

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =