بانک کشاورزی به عنوان نهاد مالی و تخصصی بخش کشاورزی رسالت اصلی خود را در تأمین مالی بخش کشاورزی می داند و کمتر طرح کشاورزی را می توان یافت که بدون مشارکت و همراهی این بانک به انجام رسیده باشد.

منوچهر رافعی دهکردی، رئیس اداره کل نظارت بر طرح ها و عملیات اعتباری بانک کشاورزی در پاسخ به نقدهایی که به تاخیر اجرای بزرگ‌ترین طرح پرورش ماهی در قفس ایران و خاورمیانه که با همت بخش خصوصی در دست اجراست، وارد شده، گفت: در ارتباط با اجرای طرح بزرگ پرورش ماهی در قفس مد نظر جنابعالی، مرحله نخست طرح که به پرورش ماهی در قفس مربوط می شود، مدت هاست اجرا شده و تسهیلات سرمایه در گردش مورد نیاز برای خرید بچه ماهی طرح نیز در تاریخ 96/۰۱/27 پرداخت گردیده است.

وی در ارتباط با دلایل تاخیر در اجرای طرح با وجود گفته فوق و ادعای مجری طرح که این امر را به تاخیر و معطلی بانک کشاورزی در فرآیند پرداخت مرتبط دانسته، افزود: بر اساس قرارداد منعقد شده، مقرر شد شرکت ظرف مدت ۴۵ روز نسبت به تأمین بچه ماهی و ورود آن ها به قفس ها اقدام کند که تاکنون به دلایلی که برای بانک نامشخص است، این کار انجام نشده است. این درحالی است که مصوبه مربوط به این طرح به تاریخ ۲۴/۰۴/۱۳۹۴ بوده و قسط اول تسهیلات به تاریخ ۲۶/۱۱/۱۳۹۴ پرداخت شده است. لذا تأخیر و معطلی در فرآیند پرداخت تسهیلات متوجه بانک کشاورزی نیست.

این مقام مسوول در بانک تخصصی بخش کشاورزی، در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما مبنی بر ادعای مجری طرح مبنی بر زیان دیدگی ناشی از تغییرات نرخ ارز به دلیل معطلی رخ داده برای پروژه گفت: درخواست شرکت یاد شده مبنی بر افزایش رقم کل تسهیلات ناشی از افزایش نرخ ارز، با وجود عدم پذیرش از سوی صندوق توسعه ملی، راساً از سوی بانک و از محل منابع داخلی بانک مورد پذیرش قرار گرفته، اما به دلیل عدم امکان ارائه وثیقه از جانب این شرکت، فعلا مسکوت مانده و به محض آمادگی برای تأمین وثیقه، بانک آماده انعقاد قرارداد و پرداخت تسهیلات تکمیلی خواهد بود.

وی در عین حال در مورد سرنوشت طرح با وجود این چالش های رخ داده گفت: البته در جلسه اخیر با مسئولان این شرکت برای پرداخت تسهیلات مورد نیاز اجرای مرحله دوم طرح شامل واردات ماشین آلات و تجهیزات و احداث واحد فرآوری ماهی توافق حاصل شده و این تسهیلات در شرف پرداخت است.

رافعی دهکردی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایانا مبنی بر بروز این دست مشکلات و انتظارات از بانک کشاورزی که به صورت جسته و گریخته از سوی برخی تولید کنندگان عنوان می شود، گفت: تاخیرهای ناخواسته در اجرای این قبیل طرح ها نیز ناشی از عدم اقدام به موقع مجری طرح در زمینه معرفی وثایق و یا واریز آورده مجری طرح است. صدور برخی مجوزها از سوی سایر سازمان های ذی ربط را نباید به حساب بانک کشاورزی گذاشت .

وی خاطرنشان کرد: بانک کشاورزی در اجرای سیاست های دولت و تاًکید ویژه مهندس حجتی وزیر جهاد کشاورزی، پیگیر اجرای طرح های مهم و نوآورانه کشاورزی به ویژه در زمینه پرورش ماهی در قفس و توسعه کشت گلخانه ای است و تلاش می شود که اجرای این طرح ها تسریع و تسهیل شود .


منبع: ایانا
کد خبر d7d92c8354364b4f8ed139e5c39640a7

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =