صنایع غذایی> در حالی که صنایع روغن‌نباتی معتقدند افزایش نرخ ارز برای واردات روغن خام به مراتب بیشتر از کاهش قیمت‌های جهانی این محصول بوده و دولت باید با افزایش نرخ روغن‌نباتی موافقت کند، معاون وزیر جهاد کشاورزی معتقد است افزایش قیمت این محصول غیرمنطقی است.

محمد قبله با بیان این‌که طی دو سال گذشته حداکثر 25 درصد قیمت جهانی روغن خام کاهش یافته در حالی که نرخ پایه ارز تا 80 درصد افزایش داشته است، گفت: صرفه‌نظر از رشد سایر هزینه‌ها کاهش ریال در برابر دلار که همه ساله طبق قانون صورت می‌گیرد تا حدود زیادی در قیمت تمام شده کالای وارداتی موثر است و زمانی می‌توان انتظار داشت که با کاهش قیمت جهانی، قیمت‌های داخلی هم کاهش یابد که حداقل نرخ ارز در دو زمان مورد مقایسه ثابت باشد.

این اظهارات در حالی مطرح شده که علی قنبری معاون وزیر جهاد کشاورزی در این باره اظهار کرد: قیمت‌های جهانی روغن خام روند باثبات و رو به کاهشی را طی سال‌های اخیر داشته و نرخ ارز نیز طی این بازه زمانی ثابت بوده است که با توجه به این شرایط نیازی به افزایش قیمت روغن نباتی در بازار نیست.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود: در چنین شرایطی که در بازار روغن خام و روغن نباتی حاکم است افزایش قیمت این محصول برای مردم غیرمنطقی است.

البته قبله برای اثبات صحبت‌های خود ادعای دیگری مطرح کرد و آن این‌که اگر قیمت جهانی روغن خام کاهش یافته و باید بر بهای تمام شده روغن نباتی تاثیر بگذارد، چرا شرکت بازرگانی دولتی ایران که روغن خام را در اردیبهشت‌ماه سال 1392 به قیمت کیلویی 20 هزار ریال می‌فروخت امروز نرخ فروش خود را به 29 هزار و 930 ریال افزایش داده است.

البته شرکت بازرگانی دولتی ایران در این زمینه توضیحی ارائه نداده است اما در هر حال مسوولان وزارت جهاد کشاورزی که متولی تنظیم بازار داخلی و خارجی محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی و تکمیلی آن هستند، معتقدند که افزایش قیمت روغن نباتی در شرایط کنونی غیرمنطقی است و با توجه به کاهش نرخ جهانی روغن خام طی دو سال اخیر، قیمت روغن نباتی در بازار داخلی نیز که 90 درصد آن وارداتی است باید کاهش می‌یافت.

چرا که عبدالمهدی بخشنده معاون برنامه‌ریزی اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی نیز در این باره به ایسنا گفته بود: علی‌رغم کاهش قیمت‌های جهانی روغن خام قیمت روغن نباتی در بازار داخلی کاهش نیافته و با وجود واردات چهار میلیارد دلاری روغن خام و دانه‌های روغنی محصول روی دست صنایع مانده است.

البته صنایع روغن نباتی همواره بر تجدید‌نظر و افزایش قیمت روغن نباتی در بازار داخلی از سوی ستاد تنظیم بازار اصرار دارند و حتی طی نامه‌ای اعلام کردند که به علت پاسخ‌ندادن ستاد تنظیم بازار به درخواست آنها مبنی بر افزایش قیمت روغن نباتی، همه وظایفی که دولت سال گذشته در قالب خصوصی سازی به این انجمن واگذار کرده بود، مجددا به وزارت جهاد کشاورزی بر می‌گردانند و به دلیل رفتار مسوولان تنظیم بازار، از این پس وظایف تنظیم بازاری خود را انجام نمی‌دهند.

اما حسین صفایی مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در این زمینه به ایسنا اعلام کرد: اگر صنایع روغن نباتی وظایف خود را در زمینه‌های مختلف از جمله خرید دانه‌های روغنی تولید داخل را انجام ندهند و در اجرای صحیح وظایف‌شان کوتاهی کنند، به‌طور قطع دولت جایگزینی برای آن معرفی می‌کند که مسلما یکی از شرکت‌های وابسته به وزارت جهاد کشاورزی مانند سازمان مرکزی تعاون روستایی، شرکت بازرگانی دولتی و غیره جایگزین خواهند شد.

حال باید دید که این کشمکش برای افزایش قیمت روغن نباتی تولید داخل به کجا می‌رسد و آیا دولت علی‌رغم مخالفت با افزایش قیمت روغن نباتی به خواسته صنایع تن می‌دهد؟


منبع:ایسنا
کد خبر d802a1ef2a884933858d7a2084d842fa

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =