مواد غذایی> رییس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم گفت: قیمت آرد تحویلی به واحدهای نان‌های حجیم 500 تومان نسبت به آرد تحویلی به واحدهای نان سنتی گران‌تر است.

محمدجواد کرمی  با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه 93.10.1 دولت قرار بود 20 درصد از واحدها نانوایی کل کشور چه واحدهای تولیدکننده نان سنتی و چه واحدهای تولیدکننده نان حجیم آزادپز شوند، گفت: متأسفانه این قانون به شکلی اجرا شد که تمامی واحدهای نانوایی نان حجیم به طور کامل آزادپز شدند در حالی که تنها هشت درصد از واحدهای نان سنتی به جمع آزادپزها افزوده شدند.

وی افزود: بر اساس قانون قرار بود تا پایان سال 94، تمامی واحدهای نانوایی سنتی و حجیم آزادپز شوند در حالی که شاهدیم که در نهمین ماه سال‌جاری تنها هشت درصد از واحدهای نانوایی سنتی آزادپز شده‌اند.

کرمی با بیان اینکه نان‌های حجیم و نیمه حجیم به لحاظ ماندگاری و ارزش غذایی در سطح بسیار بالایی نسبت به نان‌های سنتی هستند، گفت: با وجود این مهم عملا سیاست‌های دولت به گونه‌ای است که هر روز میزان مصرف نان‌های حجیم در سفره خانوار کمتر شده و واحدهای تعطیل شده نان فانتزی بیشتر می‌شوند.

وی ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر تمامی واحدهای تولیدکننده نان حجیم و نیمه حجیم هر کیلو آرد موردنیاز خود را به نرخ 1300 تومان دریافت می‌کنند در حالی که بخش عمده‌ای از واحدهای نانوایی سنتی هر کیلو آرد را به قیمت 800 تومان خریداری می‌کنند.

به گفته رئیس اتحادیه نان حجیم و نیمه حجیم نحوه توزیع یارانه نان در حال حاضر عامل فساد در واحدهای نانوایی سراسر کشور شده، گفت: متأسفانه شاهد هستیم که در حال حاضر بخشی از آرد یارانه‌ای واحدهای نان سنتی به صورت قاچاق به واحدهای نان حجیم فروخته می‌شود که این مسئله موجب ایجاد یک رقابت بسیار ناسالم در بین واحدهای نان حجیم و نیمه حجیم در کشور شده است.

وی افزود: متأسفانه فروش غیرقانونی آرد یارانه‌ای توسط واحدهای نانوایی سنتی موجب شده تا آن دسته از واحدهای نان فانتزی محصولات خود را با قیمتی پایین‌تر از قیمت‌های مصوب عرضه کنند در حالی که مابقی واحدهای نانوایی فانتزی به دلیل عدم دسترسی به آرد یارانه‌ای عرضه شده در بازار سیاه، آرد مورد نیاز خود را به صورت آزاد خریداری کرده و در نتیجه نان‌های تولیدی خود را بر اساس نرخ‌های مصوب و طبیعتا قیمت‌های بالاتر عرضه می‌کنند.

به گفته کرمی در حال حاضر 12 درصد از نان مصرفی شهر تهران نان‌های حجیم شده و نیمه حجیم است و این در حالی است که در شهرستان‌ها این رقم در حدود شش درصد است.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان
کد خبر d904d19f51e248ea9740bd76cb481444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =