مواد غذایی> در حالی که پس از برجام، شرایط اقتصادی کشور به نفع اقتصاد داخلی تغییر کرده است، ایجاد انحصار برای صادرات محصولات آبزی به بازار هدف روسیه می‌تواند علاوه بر فساد، انحصار جدید یک سازمان دولتی محسوب شود.


مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان آبزیان سراسر کشور با اعلام این خبر گفت: در حالی که خسارت لکه‌سفید میگو در استان‌های بوشهر، خوزستان و سیستان و بلوچستان بیش از 10 هزار تن و حدود 100 میلیون دلار تعیین شده است، از آنجا که اجماعی برای تعیین خسارت واردشده وجود ندارد، رقم خسارت واردشده به پرورش‌دهندگان میگو 40 درصد رقم مذکور اعلام شده است.

ارسلان قاسمی افزود: اختلافات ارقام خسارتی باعث شده روند پرداخت خسارت به کندی صورت گیرد، به‌طوری که پرورش‌دهندگان که در شرایط کنونی با سررسید مطالبات بانکی، شرکت‌های تأمین غذای آبزیان و معوقات خود روبه‌رو شده‌اند، قادر به پرداخت بدهی‌ها و دیون خود نیستند.

وی خاطرنشان کرد: بروکراسی موجود در صندوق بیمه و نبود اجماع در پرداخت خسارت باعث شده روند پرداخت به‌کندی صورت گیرد و با گذشت پنج ماه از زمان فصل برداشت، هنوز پرونده‌های پرورش‌دهندگان برای قرار گرفتن در فرآیند اداری تشکیل نشده است.

انحصاری که با فساد همراه می‌شود

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان آبزیان سراسر کشور ادامه داد: در حالی که آمار و ارقام از صادرات چهارهزار تنی محصولات آبزی به کشور روسیه خبر می‌دهد، آمار شفافی که در اختیار تشکل سراسری قرار دارد، حدود 200 هزار تن است.

قاسمی تصریح کرد: انحصاری که سازمان شیلات برای صادرکنندگان محصولات آبزی ایجاد کرده است، علاوه بر آنکه زمینه فساد را فراهم می‌کند، رقابت منفی نامناسبی بین تولیدکنندگان فراهم کرده است که عملاً بازار روسیه را به‌عنوان یک هدف مشترک تعریف نمی‌کند.

وی یادآور شد: این توجیه که تولیدکنندگان باید خواستار صادرات محصول باشند و بازرسانی از روسیه برای بررسی فرایند تولید به ایران بیایند، به‌نظر می‌رسد حربه‌ای از سوی سازمان شیلات است تا تولیدکنندگانی که پیش از این با این سازمان ارتباطات قوی‌تر داشته‌اند، در خط نخست صادرات قرار گیرند.

قاسمی تأکید کرد: هیچ تولیدکننده‌ای نمی‌تواند ادعا کند که جزو بهترین صادرکنندگان محصولات آبزی است؛ چرا که تولید و صادرات محصولات آبزی دو مقوله جداگانه هستند که باید در زمینه‌های تخصصی خود مورد بررسی قرار گیرند.

محصولات آبزی ایران به اتحادیه اروپا می‌رود


مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان آبزیان سراسر کشور اظهار داشت: اگر برخی صادرکنندگان که در خط مقدم ورود به روسیه قرار ندارند، دارای شاخصه‌های استاندارد محصولات آبزی نیستند، چگونه می‌توانند محصولات خود را به اتحادیه اروپا صادر کنند؟

وی همچنین گفت: اتحادیه اروپا دارای قوانین سختگیرانه‌ای است که پیش از این نیز از بسیاری قوانین روسیه پیچیده‌تر بوده است؛ با این وجود، صادرکنندگان ایرانی توانسته‌اند بازارهای اتحادیه اروپا را حتی در شرایط تحریم از آن خود کنند.

سیاست‌های شیلات پس از برجام، مشمول بازمهندسی قرار گیرد

قاسمی با اشاره به نهایی شدن برجام و حذف برخی تحریم‌ها افزود: شرایط اقتصادی کشور به‌گونه‌ای است که همه صادرکنندگان در موقعیت طلایی قرار گرفته‌اند و لازم است شیلات به‌منظور ساماندهی وضعیت صادرات محصولات کشاورزی، هرچه سریع‌تر در سیاست‌های صادراتی این حوزه تجدیدنظر کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بسته‌بندی، سورتینگ و حمل و نقل مهم‌ترین حوزه‌هایی هستند که در حوزه صادراتی باید با تمرکز صادرکنندگان مورد تجدیدنظر قرار گیرند، اما برای اثرگذاری بخش کشاورزی در سبد صادرات غیرنفتی، لازم است تا شیلات، سیاست‌های صادراتی خود را مورد بازمهندسی قرار دهد.

منبع:ایرنا
کد خبر da2cf618cbd04112a8dfdf21a885e1b8

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =